یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » میراث فرهنگی و گردشگری » ضرب الاجل ۱۰ روزه به میراث برای تعیین تکلیف عمارت «عزیز الله» اف

ضرب الاجل ۱۰ روزه به میراث برای تعیین تکلیف عمارت «عزیز الله» اف

کد خبر: 4756

مشهد _ نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی از ضرب الاجل ۱۰ روزه به میراث فرهنگی برای تعیین تکلیف عمارت «عزیزالله اُف» مشهد خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام نصرالله پژمانفر ظهر دوشنبه در جریان بازدید از سرای عزیزا… اف، عمارت زندیه و خانه تاریخی توکلی در محله پایین خیابان بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی که با حضور سیدجواد موسوی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خراسان رضوی، ساسان نورین مقدم شهردار منطقه ثامن، سیدحسین علوی مقدم عضو شورای اسلامی شهر و جمعی از اهالی محله و کسبه برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به گزارشی که ما از میراث خواستیم، باید مشخص شود اقدام عمرانی و مرمت این بازار چقدر زمان نیاز دارد. بنابراین، قرار شد تا ده روز آینده زمان مورد نیاز هم مشخص شود و سپس ما پیگیری کنیم تا اعتبارات لازم برای انجام این کار اختصاص یابد.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی گفت: اقدام اولیه در این ساختمان مربوط به تثبین استحکام بنای موقت بوده که اگرچه با موفقیت انجام شده اما در شروع این کار با تأخیر صورت گرفته و الان به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند با اقدامات اولیه از این ساختمان محافظت کنند و بنا شد به‌صورت اساسی و زیربنایی کار پایداری انجام شود.

وی افزود: این بازار دو مسئله اساسی دارد؛ اول سرعت مرمت و دوم مسئله کسبه بلاتکلیف این بازار. بنابراین، با کسبه و شهرداری صحبت و قرار شد شهرداری نسبت به تعیین مکانی موقت برای اینکه کسبه فعالیت اقتصادی موقتی داشته باشند، اقداماتی را انجام دهد و تا ده روز آینده مکان‌هایی را معرفی کند و تا یک ماه آینده کسبه آنجا مستقر شوند.

حجت الاسلام پژمانفر بیان کرد: با توجه به گزارشی که ما از میراث خواستیم، باید مشخص شود اقدام عمرانی و مرمت این بازار چقدر زمان نیاز دارد. بنابراین، قرار شد تا ده روز آینده زمان مورد نیاز هم مشخص شود و سپس ما پیگیری کنیم تا اعتبارات لازم برای انجام این کار اختصاص یابد.

بودجه موردنیاز، ۲۷ هزار برابر رقم فعلی!

موسوی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی هم در این بازدید اظهار کرد: فعلاً عملیات بازسازی سرای عزیزالله اف در مرحله آزمایشگاه مهندسی خاک قرار دارد و به این علت که خاک منطقه از نوع ماسه رودخانه‌ای است، شیوه اجرای عملیات بازسازی با مخاطرات فنی مضاعفی مواجه است. با این حال، گروه مشاور و پیمانکار درخصوص اهمیت پروژه توجیه شده و به زودی به ما برنامه زمان‌بندی برای احیا و مرمت این پروژه داده خواهد شد تا شاهد شروع عملیات عمرانی آن باشیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بیان کرد: مرمت هر بنای تاریخی به طور متوسط حدود ۲۰ میلیون تومان به ازای هر متر هزینه دارد و با توجه به وجود ۲۷۰ اثر تاریخی در مشهد، می‌توان با یک ضرب و تقسیم ساده حساب کرد که چه میزان اعتباری نیاز است. با این حال، بد نیست بدانید که اعتبار اضطراری که به ما تخصیص داده شده ۵۰۰ میلیون تومان است و به همین دلیل، از شهرداری و سایر دستگاه‌ها برای مرمت و استحکام‌بخشی بناهای تاریخی درخواست کمک کرده‌ایم.

وی در خصوص نقش بخش خصوصی در بازسازی اماکن تاریخی و سرمایه‌گذاری نیز گفت: در این زمینه با مالکان گفت‌وگو کرده‌ایم، سرمایه گذار آورده شده و با سه صندوق احیا جلسه برگزار کرده‌ایم که به‌صورت مشارکتی اقداماتی صورت بگیرد. ۴ واحد از واحدهای تاریخی در بافت ثامن واگذار شده است که در ماه‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

موسوی درباره بازدید وزیر گردشگری دولت از سرای عزیزالله‌اف نیز گفت: درخواستی داشتیم که وزیر گردشگری از این اثر بازدید کند و دستورانی در پی این بازدید صادر شد. تا اول دی‌ماه نتیجه استحکام‌بخشی این پروژه اعلام خواهد شد.

وجود ۵ محدوده تاریخی در بافت پیرامونی حرم رضوی

ساسان نورین مقدم، شهردار منطقه ثامن هم در این بازدید نیز اظهار کرد: در منطقه ثامن ۱۲۰ اثر تاریخی واجد ارزش داریم که ۳۸ اثر آن ثبت شده است. همچنین ۵ محدوده پهنه تاریخی در این منطقه وجود دارد که برای آن‌ها برنامه‌های جدی داریم و امیدواریم با کمک سازمان میراث فرهنگی و مالکان، حیات شهری را به این حوزه‌ها که تاریخ و تاریخچه مشهد هستند، برگردانیم.

شهردار منطقه ثامن ادامه داد: قبل از اینکه مظاهر مدرن وارد این بافت شود، جریان تاریخی و حیات تاریخی فعال بوده است و به‌مرور و به‌دلایل مختلف از حیات شهری خارج شده است. طرح‌های احیا مانند بازار فرش که فضا و حیات شهری جدی داشته است، باید برای آن‌ها اجرا شود.

وی ادامه داد: فعال‌کردن و برگرداندن حیات به این آثار می‌تواند سابقه تاریخی و معنوی به مجموعه بافت پیرامون حرم رضوی برگرداند. همچنین این اقدامات، گردشگری مبتنی بر زیارت را تقویت می‌کند و زمان ماندگاری زائر را افزایش می‌دهد. این مسائل می‌تواند منابع جدی اقتصادی ایجاد کند و منابع اجتماعی و فرهنگی هم برای شهر مشهد به‌دنبال داشته باشد.

کد خبر 5659752

منبع: mehrnews-5659752

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید