شنبه، 8 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » شهری » تقویت اقتصاد اصفهان در گرو توجه به بافت تاریخی

میرباقری تاکید کرد

تقویت اقتصاد اصفهان در گرو توجه به بافت تاریخی

کد خبر: 1772

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه نسخه منطقه تاریخی در برخی از شهرها مانند یزد و شیراز اجرا شده است، گفت: به دلیل متفرق بودن بافت تاریخی اصفهان در مناطق مختلف نسخه منطقه تاریخی جوابگوی این استان نیست.

رخدادشهر: رسول میرباقری در یک گفت‌وگو رادیویی با اشاره به بافت فرسوده شهر اصفهان اظهار کرد: بافت فرسوده به مکان‌های ناکارآمد برای مسکن، نبود امکانات لازم و شرایط مناسب برای زندگی، خدمات پایین، معابر ضعیف، ساختمان‌های قدیمی و فرسوده گفته می‌شود، به گونه‌ای که شهروندان نمی‌توانند به خوبی از آن مکان استفاده کنند.

وی ادامه داد: بافت فرسوده به دو قسمت بافت فرسوده تاریخی و بافت فرسوده غیرتاریخی تقسیم می‌شود که هریک دستورالعمل‌های خاص خود را دارد.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به راه‌اندازی شهرداری بافت تاریخی، تصریح کرد: با شروع به کار دوره ششم مدیریت شهری، بافت تاریخی یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های کمیسیون شهرسازی قرار گرفت و بیشترین جلسات کارگروهی در کمیسیون شهرسازی و عمران به کارگروه بافت تاریخی اختصاص یافت، همچنین با اهتمام شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر جلسات هفتگی و نهایت ۱۵ روز یک بار با موضوع شورای عالی بافت تاریخی است.

نسخه منطقه تاریخی جوابگوی شهر اصفهان نیست
وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مهم مدیریت شهری متولی بافت تاریخی است، اضافه کرد: نسخه منطقه تاریخی در برخی از شهرها مانند یزد و شیراز اجرا شده است، اما تفاوت آنها با اصفهان وجود بافت تاریخی متمرکز است، بر اساس نظر کارشناسان به دلیل متفرق بودن بافت تاریخی اصفهان در مناطق مختلف نسخه منطقه تاریخی نسخه خوبی برای این استان نیست.

میرباقری گفت: در مناطق یک، سه، پنج، شش، ۱۱، ۱۵ و بسیاری از مناطق اصفهان بافت تاریخی و حتی ساختمان‌های ثبت ملی شده وجود دارد و نمی‌توان با تشکیل شهرداری بافت تاریخی به تمام موارد توجه کرد، روش‌های دیگری مانند معاونت بافت تاریخی و مدیریت بافت تاریخی وجود داشته است که در کمیسیونی که حدود یک ماه پیش تشکیل دادیم دو ماه به شهرداری فرصت داده شد تا تمام راهکارها را بررسی کند و پاسخ خود را به شورای اسلامی شهر ارائه دهد تا بهترین روش برای شهر اصفهان مشخص شود.

وی اضافه کرد: اولویت اول مدیریت شهری در نظر گرفتن معاونت بافت تاریخی اصفهان است، زیرا از نظر سرمایه‌های تاریخی، شهر اصفهان با هیچ‌یک از دیگر شهرهای ایران قابل مقایسه نیست.

بافت تاریخی اصفهان به دلیل گستردگی با دیگر شهرها متفاوت است
رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به ابلاغ‌های وزارت کشور راه‌اندازی معاونت بافت تاریخی امکان‌پذیر است؟، گفت: با مکاتباتی که با وزارت کشور داشتیم، راهکارهایی در این راستا مطرح شد، بافت تاریخی اصفهان به دلیل گستردگی با تمام بافت‌های تاریخی شهرهای دیگر متفاوت است.

وی با بیان اینکه متولی اصلی احیا و مرمت بافت تاریخی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، افزود: میراث فرهنگی برای احیا و مرمت بافت تاریخی دغدغه‌مند است، اما بودجه کافی در اختیار ندارد، این در حالی است که اقداماتی که طی سال‌های گذشته شهرداری اصفهان در راستای احیا، مرمت و حفظ بافت تاریخی انجام داده صدها برابر احیا و مرمت میراث فرهنگی بوده است.

میرباقری ادامه داد: یکی از مشکلات موجود مربوط به پایتخت است، چرا که بودجه بافت تاریخی آن طور که باید مشکلی از شهر اصفهان که تعداد بسیاری آثار ملی و جهانی دارد، رفع نمی‌کند، شهر تاریخی اصفهان به تنهایی به یک وزارتخانه نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی یکی از وزرای کشورهای اروپایی سفری به اصفهان داشت و مطرح کرد؛ اگر بافت تاریخی اصفهان را در اختیار ما قرار دهید، با آن ایران را اداره خواهیم کرد، یعنی تا این اندازه این نگین و گوهر ارزشمند است و می‌توان با آن جذب توریست، گردشگر و درآمدزایی کرد.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه به اندازه کافی قدر اصفهان و بافت تاریخی دانسته نشده است، تصریح کرد: فردی که از بیرون به این گوهر نگاه می‌کند، متوجه آن می‌شود، زحمات زیادی کشیده شده است و همه نیز کم و بیش دغدغه این موضوع را داشتند، اما در حد این گوهر و سرمایه نبوده است که بتوان حداقل با آن اصفهان را به خوبی اداره کرد.

تقویت اقتصاد اصفهان در گرو توجه به بافت تاریخی


وی گفت: امروز در بحث اقتصاد زمینه‌ای برای رشد صنعت و کشاورزی وجود ندارد، از این رو بهترین روش احیا، رشد، اشتغال‌زایی و تقویت اقتصاد اصفهان رسیدگی و توجه به بافت تاریخی است. با اهتمام شهردار اصفهان هر هفته جلسات شورای عالی بافت تاریخی برگزار می‌شود که در جلسات اخیر رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی حضور یافتند تا اقدامات ملی توسط این نماینده مجلس پیگیری شود.

میرباقری اضافه کرد: برنامه‌های ویژه‌ای برای میدان امام (ره) به عنوان یکی از حساس‌ترین و زیباترین میدان‌های جهان در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: پیش‌تر جلساتی در کمیسیون شهرسازی جهت پیرایش محورهای پیرامون میدان امام (ره) و مسجد جامع برگزار شد و سعی کردیم به بحث پیرایش و رفع نازیبایی‌های ورودی‌های میدان امام و خیابان‌های اطراف به صورت ویژه بپردازیم. محور چهارباغ از کاوه تا میدان آزادی به عنوان اصلی‌ترین محور شهر اصفهان در برنامه مناطق شهرداری قرار گرفته است که قسمت‌های تاریخی به صورت تاریخی و قسمت‌های غیرتاریخی به گونه‌ای که به هویت و فرهنگ ایرانی و اصفهانی نزدیک باشد، پیرایش شود تا رضایت خاطر گردشگران، مسافران و شهروندان فراهم شود.

رفع ناایمنی و نازیبایی پاساژهای چهارباغ در دستور کار شهرداری


رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به پاساژهای مشکل‌آفرین در محور چهارباغ و اقدامات مدیریت شهری در راستای رفع این معضل، اظهار کرد: یکی از دستورات اصلی شورای عالی بافت تاریخی پاساژهای مشکل‌آفرین چهارباغ است، اخطارهایی به مالکان و مغازه‌داران داده شده است و از آنجا که نمی‌خواستیم بحران و تشنجی را شاهد باشیم، شهرداری کمک کرد تا این ناایمنی و نازیبایی پاساژها رفع شود. در تخت فولاد نیز چندین تکیه خطرساز شده بود، همچنین سازمان نوسازی به صورت ویژه نسبت به ایمنی بازار ورود کرده است، بعضی کاروان‌های در حال تخریب توسط شهرداری مرمت شد و برخی ساختمان‌ها در حال استفاده است، شاید ده‌ها ساختمان بازسازی شده و در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

دریافت تاییدیه میراث فرهنگی جهت اقدامات عمرانی حاشیه آثار ملی


وی در پاسخ به این سوال که آیا برای قرارگیری مترو در بافت تاریخی آسیب‌شناسی لازم شده است؟، افزود: هر گونه اقدامی که در حاشیه و نزدیکی مسجد جامع، میدان امام و به ویژه مکان‌های حساس تاریخی انجام می‌گیرد، ابتدا باید مطالعات و تاییدیه از میراث فرهنگی دریافت شود و بدون تاییدیه مبنی بر نبود خسارت و زیان به آثار تاریخی هیچ‌گونه اقدام عمرانی انجام نمی‌شود، حتی برای ارائه پروانه ساخت به خانه‌هایی که در محدوده آثار ملی هستند، استعلام انجام می‌گیرد، لذا شهروندان نگران این موضوع نباشند.

میرباقری با اشاره به گسترش پیاده‌راه‌ها در سطح شهر، گفت: در خصوص پیاده‌راه‌ها نظرات مخالف و موافق بسیاری وجود دارد، یکی از محورهای مورد بحث جهت پیاده‌راه شدن محور کوچه یخچال است که موضوع آن مطرح شده است، اما برخی مغازه‌داران با آن مخالفت کردند، این در حالی است که برخی مردم با این طرح موافق کردند.

وی اضافه کرد: پیاده‌راه خیابان‌های منتهی به چهارباغ تا پایان سال تکمیل می‌شود، سعی مدیریت شهری بر این بوده که گذرهایی که به صورت مستقیم به سمت میدان امام و چهارباغ است، پیاده‌راه شود.

بیش از ۲۰۰۰ هکتار بافت فرسوده در اصفهان وجود دارد


رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به وسعت بافت فرسوده شهر، ادامه داد: حدود ۲۳۸۰ هکتار بافت فرسوده در اصفهان وجود دارد که ۵۰۰ هکتار آن تاریخی است و حدود ۱۹۰۰ هکتار بافت فرسوده غیرتاریخی داریم.

وی با بیان اینکه بعضی محلات برخوردار شهر اصفهان وضعیت بدتری نسبت به برخی روستاها دارند، گفت: در بعضی محلات، کوچه‌ها و معابری وجود دارد که وضعیت مناسبی ندارند.

رسیدگی به معابر و گلوگاه‌ها در طرح محله‌محوری


میرباقری با اشاره به وظیفه مدیریت شهری و شهروندان در راستای احیای بافت فرسوده، گفت: یکی از برنامه‌هایی که در این دوره از مدیریت شهری برنامه‌ریزی شده است، طرح محلات بود که برای هر منطقه دو محله انتخاب شد که به صورت ویژه در سال ۱۴۰۱ به آسفالت، معابر و گلوگاه‌های آن رسیدگی شود، این در حالی است که گاهی اوقات وضعیت یک خانه و مغازه به گونه‌ای است که محله را درگیر می‌کند.

وی افزود: تمام محلات که طی ۴۰ سال گذشته مغفول مانده است، مورد توجه قرار گرفت تا در سال جاری بودجه ویژه‌ای برای محلات و گلوگاه‌ها در نظر گرفته شود، از این‌رو ماهانه و دو ماه یک بار وضعیت پیشرفت گلوگاه محلات و مناطق را رصد می‌کنیم.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به پروژه‌های محله‌محور در بافت فرسوده شهر، اضافه کرد: در دوره ششم مدیریت شهری میز محلات شکل گرفت و مشاور محلات برای شهردار اصفهان انتخاب شد که این مشاور در محلات مختلف حضور می‌یابد، برای هر محله در بودجه ۱۴۰۱ بودجه‌ای جداگانه تصویب شد تا با پیگیری مشاور مربوطه و کمیسیون شهرسازی بودجه در محلات هزینه شود.

وی گفت: تمام این محلات در بافت فرسوده است و هیچ کدام از ۳۰ محله اصفهان در بافت غیرفرسوده قرار ندارد.

۷۰ درصد بخشودگی تراکم در بافت فرسوده در نظر گرفته شده است


میرباقری با اشاره به در نظر گرفتن بسته‌های تشویقی برای شهروندان جهت بازسازی منازل، ادامه داد: تا ۷۰ درصد بخشودگی تراکم در بافت فرسوده را برای شهروندان در نظر گرفتیم، از طرفی دولت بودجه‌ای برای احیای مسکن ملی در نظر گرفته و بر اساس گفته یکی از مسئولان بانک مسکن تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی با درصد مناسبی به این موضوع اختصاص داده شده است.

وی تصریح کرد: در حالی که امتیازاتی برای احیای بافت فرسوده قرار دادیم؛ مناطق را مکلف کردیم که پروژه‌های عظیمی تعریف کنند.

توجه ویژه به بافت تاریخی و افراد ساکن در آن مناطق


رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ملاک تعیین بافت فرسوده و بافت تاریخی، گفت: آثار تاریخی و بافت تاریخی دو قسمت دارد، یک قسمت مربوط به مناطقی که از دوره سلجوقیان یا دوران تاریخی شهر اصفهان است که در نقشه‌های موجود مناطق مشخص شده است و قسمتی دیگر که به ساختمان‌های ثبت ملی بازمی‌گردد.

وی اضافه کرد: گاهی یک ساختمان در منطقه تاریخی سلجوقی و دوره‌های قدیم اصفهان نیست، اما آن ساختمان ارزش تاریخی داشته و ثبت ملی شده است، از این‌رو در آن منطقه تاریخی به آن ساختمان‌ها نگاه تاریخی می‌شود. برخی ساختمان‌ها قدیمی بوده است و اثر فاخری نیست و اقدامات قابل توجه و ثبت روی آن انجام نشده است، اما باید اهتمام ویژه‌ای نسبت به آن‌ها داشته باشیم.

میرباقری افزود: معتقد هستم در کنار توجه ویژه به بافت تاریخی و اهتمام برای احیای آن، افرادی که در آن مناطق زندگی می‌کنند، نباید از نظر ما مغفول بمانند.

خیران نسبت به حفظ آثار ملی و فرهنگی اقدام کنند


وی با اشاره به اینکه شهروندان به بافت و آثار تاریخی اصفهان علاقه‌مند هستند، ادامه داد: متولی اصلی بافت تاریخی سازمان میراث فرهنگی است و شهرداری بیشتر نقش کمک‌کننده دارد، اما اکنون به دلیل نبود بودجه این بار بر دوش شهرداری افتاده است، این در حالی است که مهم‌ترین دغدغه مدیریت شهری مترو، ترافیک، آلودگی هوا، رینگ چهارم و پارک‌ها و بسیاری از معضلات شهری بوده و تنها یکی از موضوعات مهم بافت تاریخی است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: خیران اصفهان تصور می‌کنند ساختن مدرسه و بیمارستان کار خیر است، در صورتی که اگر بتوان اثر ملی و فرهنگی را حفظ کرد تا شهروندان و گردشگران از تاریخ گذشتگان باخبر شوند، به نوعی کار خیر انجام شده است.

وی اضافه کرد: اکنون در یزد یکی از شرکت‌های مردمی و خصوصی خانه‌های قدیمی را بازسازی کرده که محل کسب درآمد شده است، این در حالی است که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران را در اصفهان داریم که از آن‌ها می‌خواهیم اهتمام جدی نسبت به آثار تاریخی شهر اصفهان داشته باشند.

میرباقری گفت: اکنون گردشگری در اصفهان در حال توسعه است و بسیاری از افراد یک خانه را اقامتگاه و رستوران سنتی کردند و از ظرفیت سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند.

شهروندان برای رسیدگی به خانه‌های تاریخی متروکه به شورای شهر مراجعه کنند


وی اظهار کرد: شهروندان برای رسیدگی به وضعیت خانه‌های تاریخی متروکه به شورای اسلامی شهر مراجعه کنند تا بررسی شود که آیا این خانه بنای تاریخی و ثبت ملی شده است یا خیر؛ اگر تاریخی و ثبت ملی شده باشد از عهده شورای اسلامی شهر خارج است و میراث فرهنگی باید تصمیم جدی نسبت به آن بگیرد.

ایمنا نوشت، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه احیا و مرمت خانه‌های تاریخی پرهزینه بوده و ممکن است مالکان از عهده آن برنیایند، گفت: در صورتی که خانه غیرتاریخی باشد، اخطار داده می‌شود و اگر نیاز به دیوار داشته باشد شهرداری دیوار را بنا می‌کند و در صورتی که گلوگاهی باشد که برای شهروندان مزاحمت ایجاد کند، حکم دادگاهی برای عقب‌نشینی دریافت می‌شود و اگر گلوگاه نباشد، همان دیوار تجدید بنا و در پرونده ثبت می‌شود.

وی افزود: از ابتدای سال قرارگاه مسکن و بازآفرینی شهرداری اصفهان در شهرداری شکل گرفت، رئیس قرارگاه شهردار اصفهان و رئیس سیاست‌گذاری معاونت شهرسازی است و یک رئیس اجرایی نیز برای آن مشخص شد. در مناطق پانزده‌گانه این قرارگاه شکل گرفته و حکم تمام شهرداران مناطق به عنوان فرمانده قرارگاه مسکن زده شده است.

انتهای پیام/

دسته بندی: شهری
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید