سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » محیط زیست » گردو غبار، چالش اصلی محیط زیست اصفهان است

  معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست:

گردو غبار، چالش اصلی محیط زیست اصفهان است

کد خبر: 9732

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در اصفهان ۱۱۲ هزار هکتار عملیات مقابله با گردوغبار و ۳۸۰ کیلومتر بادشکن و تله رسوبگیر انجام شده اما کافی نیست.

رخدادشهر: ایرج حشمتی در جلسه بررسی گردوغبار و وضعیت تالاب گاوخونی در استانداری اصفهان، گفت: از پنج مشکل اصلی محیط زیست، آلودگی هوا چالش بسیار مهمی است که در استان و کلانشهر اصفهان به صورت ویژه مردم را آزار می‌دهد.

وی ادامه داد: علت آلودگی هوای در کلانشهر اصفهان در شش ماه ابتدای سال گردوغبار و در شش ماه دوم سال باتوجه به پایداری دما، پدیده اینورژن و انباشت آلایندگی است.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست بیان کرد: اقدامات خوبی در سالهای گذشته انجام شده اما به دلیل بی‌توجهی به توسعه صنعت و استفاده بهینه از منابع طبیعی کشور، آسیب‌هایی را دیده ایم.

حشمتی عنوان کرد: در حال حاضر ۲۳ استان درگیر پدیده گردوغبار در کشور هستند و بیش از ۸۵ درصد از گردوغبار در ۸ استان متمرکز شده است و حدود ۳۵ میلیون هکتار مناطق غبارخیز در کشور شناسایی شده که حدود ۵ میلیون هکتار آن در اراضی تحت مدیریت سازمان محیط زیست است.

حشمتی متذکر شد: ۲۷۰ میلیون هکتار منشأ گردوغبار خارجی داریم که منشأ آنها کشورهای همسایه ایران هستند و از این کانون‌ها ۱۴۷ میلیون تن گردوغبار در سال به کشور گسیل می‌شود که گاهی تا استان اصفهان را درگیر کرده و مشکلات عدیده بهداشتی، تجاری و کشاورزی بدنبال دارد.

وی افزود: از سال ۱۳۹۶ تاکنون حدود ۲ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان توسط صندوق توسعه ملی در اختیار سازمان قرار گرفته و هزینه شده است و رقم این اعتبار در سال ۱۴۰۲ نیز حدود ۳۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته که هنوز توزیع نشده است.

حشمتی با بیان اینکه در مجموع طی این سال‌ها چهار میلیون هکتار عملیات مقابله با گردوغبار در کشور انجام شده، افزود: در اصفهان نیز ۱۱۲ هزار هکتار عملیات مقابله با گردوغبار و ۳۸۰ کیلومتر بادشکن و تله رسوبگیر انجام شده اما کافی نیست.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: از کل اعتبارات برای مقابله با گردوغبار کشور ۶۸ درصد به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی، ۹ درصد محیط زیست و ۲۰ درصد وزارت نیرو و مابقی به سایر دستگاه‌ها اختصاص یافته است.

حشمتی خاطرنشان کرد: مشکلات کشور در بخش خارجی مغفول مانده بود که با دستور رئیس جمهوری سال گذشته نشست منطقه‌ای با شعار محیط زیست برای آینده بهتر با حضور ۱۱ کشور همسایه برگزار شد.

وی افزود: موضوع گردوغبار برای برخی کشورها اولویت دار نیست و به نوعی نقش کمرنگی ایفا می‌کنند و از این رو لازم بود دیپلماسی محیط‌زیستی برای مقدمه دیپلماسی سیاسی صورت می‌گرفت.

حشمتی با اشاره به اینکه با پیشنهاد ایران و موافقت سازمان ملل ۲۱ تیر بعنوان روز جهانی توفان‌های ماسه و گردوغبار تعیین شده است، افزود: پیشنهاد ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه تأیید شد. معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به بازدید امروز از دشت سجزی در شرق اصفهان اشاره کرد و گفت: اقدامات خوبی طی دهه ۷۰- ۸۰ انجام شده که نتایج خوبی داشته است.

وی ادامه داد: اما در این منطقه اراضی وجود دارد که متعلق است به گروه‌های که در قالب هیئت‌های هفت نفره زمین‌هایی دریافت کردند اما کاری انجام ندادند و اکنون اینها به کانون گردوغبار تبدیل شدند که لازم است با استفاده از قانون شناسه اراضی بایر شناسایی و تعیین تکلیف شوند.

ایران در معرض گردو غبار داخلی و خارجی

علی محمد طهماسبی، دبیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار نیز در این جلسه، گفت: سال گذشته، سال سختی را به دلیل وجود گردوغبار داشتیم و از اسفندماه و فروردین ماه گردوغبار آغاز شد. وی افزود: در این راستا ضمن برنامه‌ریزی سفرهای متعدد به عراق، سوریه، کویت و ... اجلاس منطقه‌ای در ۲۱ تیرماه سال گذشته با حضور رییس جمهور و ۱۱ وزیر از کشورهای مختلف تشکیل شد.

دبیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار بیان کرد: پیشنهاد رییس جمهور این بود که حتما یک صندوق منطقه‌ای برای پشتیبانی از اقدامات اجرایی تشکیل شود که در بیانیه این مهم منعکس شد.

طهماسبی خاطرنشان کرد: کشور ما از همه طرف مورد هجوم گردوغبار است علاوه بر این منشأ برخی گردوغبار درون کشور است. وی عنوان کرد: حدود ۳۵ میلیون هکتار مناطق غبارخیز در کشور با شدت‌های مختلف وجود دارد و سطح مناطق غبارخیز در استان اصفهان به بیش از ۲.۵ میلیون هکتار می‌رسد.

 به گزارش رخدادشهر، دبیر ستاد ملی مقابله با گردوغبار گفت: میزان گسیل گردوغبار در کشور حدود ۵.۲ میلبون تن ذرات کمتر از ۱۰ میکرون است و به هر حال اگر حجم کل را محاسبه کنیم شاید ۲۰ برابر این حجم گردوغبار منتشر می‌شود.

طهماسبی افزود: برنامه عملی را در دستور کار داریم که در بسیاری از استان‌ها سال گذشته به تصویب رسید و ما برای تمام دستگاه‌های عضو و تمام استان‌ها برنامه ۱۰ ساله منتهی‌به سال ۱۴۱۰ را طراحی کردیم. وی خاطرنشان کرد: در این برنامه وظایف گوناگونی برای همه دستگاه‌های عضو ستاد ملی که کارگروه استانی هم‌ عرض دارند، تعیین شده است.

انتهای پیام/

دسته بندی: محیط زیست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید