شنبه، 8 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » شهری » پرهیز از اقدامات خارج از مصوبه کمیسیون ماده ۵ در اجرای گذر آقا نجفی اصفهان

سرپرست اداره نظارت بر اجرای طرح‌های مسکن و بازآفرینی شهری راه و شهرسازی استان اصفهان تاکید کرد

پرهیز از اقدامات خارج از مصوبه کمیسیون ماده ۵ در اجرای گذر آقا نجفی اصفهان

کد خبر: 9678

سرپرست اداره نظارت بر اجرای طرح‌های مسکن و بازآفرینی شهری راه و شهرسازی استان اصفهان تاکید کرد: در خصوص گذر آقا نجفی اصفهان ضروری است در انطباق با ضوابط و مقررات مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران دقیقا آنچه که مصوبه دارد اجرایی شود و از اقدامات اضافه و خارج از مصوبه پرهیز تا بیش از این برای پروژه مشکل ایجاد نشود.

رخدادشهر: سید عبدالرضا لقمانی، سرپرست اداره نظارت بر اجرای طرح‌های مسکن و بازآفرینی شهری راه و شهرسازی استان اصفهان  در خصوص وضعیت گذر آقا نورالله نجفی اصفهان اظهار کرد: اقدامات مرتبط با این گذر از آنجایی آغاز شد که شهرداری پیشنهاد احداث گذر را مطرح و بدون اخذ مصوبه اقدام به آزادسازی کرد.  

وی افزود: پس از طرح این موضوع در کمیسیون ماده ۵ استان اصفهان، با مخالفت جدی اعضا مواجه شد و هیچ گونه مصوبه‌ای برای احداث این گذر وجود نداشت.  

سرپرست اداره نظارت بر اجرای طرح‌های مسکن و بازآفرینی شهری راه و شهرسازی استان اصفهان ادامه داد: با توجه به بلاتکلیفی آزادسازی‌ها و خانه‌های تخریب شده‌ای که مشکلات عدیده‌ای را برای ساکنین آن محل به وجود آورده بود بازدیدهای متعددی توسط مدیران کشوری و استانی انجام و مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۱۳۹۹ ابلاغ شد.  

وی با اشاره به لازم الاجرا بودن مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران برای تمام مراجع صدور پروانه بیان کرد: در این مصوبه عدم دسترسی به گذر حافظ، عدم دسترسی سواره و حتی عدم نیاز به گذر پیاده به صراحت عنوان شده است. لقمانی با بیان اینکه هویت و سند بافت‌های تاریخی به انسجام و یکپارچگی آن است گفت: هر عاملی که موجب شود این بافت‌ها یکپارچگی و کارکرد گذشته خود را از دست دهند و تخریب‌های گسترده‌ای که در این بافت‌ها حتی با کاربری‌های عام المنفعه انجام شود به نوعی عملکرد اصلی بافت تاریخی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.  

وی ادامه داد: در رابطه با گذر آقا نورالله نجفی، کمیسیون ماده ۵ استان در سال ۱۴۰۰ تصمیم گرفت در راستای اجرای مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، موضوعات را فاز بندی و تعیین تکلیف کند.  

سرپرست اداره نظارت بر اجرای طرح‌های مسکن و بازآفرینی شهری راه و شهرسازی استان اصفهان عنوان کرد: در مصوبه کمیسیون ماده ۵ استان اصفهان در فاز نخست با کف سازی و ساماندهی وضع موجود براساس نقشه مصوب با تاکید بر عدم دسترسی به خیابان حافظ، حذف پارکینگ حتی پارکینگ‌های حاشیه‌ای کنار معبر و عدم وجود مسیرهای مستقیم موافقت و ابلاغ می‌شود.  

وی افزود: براین اساس در فاز اول فقط کف سازی ابلاغ و برای فاز دوم نیز مقرر شد طرح مشتمل بر احیای فضاهای پشتیبان و بدنه سازی و همچنین طراحی شهری مبتنی بر بند دو مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران با هماهنگی میراث فرهنگی تهیه شود و جهت بررسی و تصویب به کمیسیون ماده ۵ استان و شورای عالی ارسال شود که تا کنون براساس استعلام از دبیرخانه کمیسیون طرحی واصل نشده است.

بیشتر بخوانید

لقمانی با بیان اینکه متاسفانه بدنه سازی قسمت‌هایی در حال انجام است و اِلمان‌هایی به صورت مصالح بنایی و سازه‌ای در حال شکل گیری است گفت: به دلیل اهمیت موضوع، نظارت در مراحل مختلف اجرا این مجموعه بر عهده میراث فرهنگی قرار داده شده است.  

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی وی تاکید کرد: در گام اول می‌بایست میراث فرهنگی طرح را تایید و در کمیسیون ماده ۵ به تایید می‌رسید و در گام بعدی ابلاغ بدنه سازی و فضاهای پشتیبان انجام می‌پذیرفت لذا در حال حاضر اگر به هر دلیل طرح فاز دو این گذر در کمیسیون ماده ۵ به تایید نرسد و تغییراتی نیاز داشته باشد نه تنها منجر به از بین رفتن سرمایه‌های ملی و شهروندان و بودجه شهرداری که الان دارد هزینه می‌کند، می شود با تخریب و اجرای دوباره پروژه موجب ایجاد بدبینی در ساکنین آن محل خواهد شد.  

سرپرست اداره نظارت بر اجرای طرح‌های مسکن و بازآفرینی شهری راه و شهرسازی استان اصفهان تصریح کرد: ضروری است شهرداری در انطباق با ضوابط و مقررات مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری ایران دقیقا آنچه که مصوبه دارد را اجرایی کند و از اقدامات اضافه و خارج از مصوبه پرهیز نماید تا بیش از این برای پروژه مشکل ایجاد نشود.  

وی گفت: از مجموع شهرهای دارای بافت تاریخی مصوب، بیش از ۳۰ شهر در استان اصفهان است و تاکید می شود که در بافت های تاریخی کمترین دخل و تصرف و نهایتا حتی تجدید نوسازی‌ها هم با حفظ بافت گذشته انجام شود که به نظر میرسه گذر آقا نجفی نه تنها مشکلی از این بافت حل نکرده بلکه مشکلات آینده بافت رو بیش از پیش می کند چون احساس می شود که این بافت دیگر یکپارچگی و انسجام اولیه خود را نخواهد داشت.  

لقمانی ابراز امیدواری کرد: با سرعت بخشی به تهیه طرح فاز دو این گذر و تصویب آن شاهد اقداماتی پایدار و ماندگار باشیم که حداقل آسیب‌های تخریب‌ها را کم رنگ‌تر کند.

انتهای پیام/

دسته بندی: شهری
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید