شنبه، 8 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » میراث فرهنگی و گردشگری » فعالیت شهرداری اصفهان در بافت تاریخی غیرقانونی است/ تخریب بافت برای ایجاد گذرآقا نجفی فاقد توجیه کارشناسی و فنی 

 بدون اخذ مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری؛

فعالیت شهرداری اصفهان در بافت تاریخی غیرقانونی است/ تخریب بافت برای ایجاد گذرآقا نجفی فاقد توجیه کارشناسی و فنی 

کد خبر: 9670

رییس اداره نظارت بر اجرای طرح‌های مسکن و بازآفرینی شهری راه و شهرسازی استان اصفهان می‌گوید: هر اقدامی به جز کف‌سازی (سنگ‌فرش) در گذر آقا نجفی در بافت تاریخی میدان نقش جهان از سوی شهرداری اصفهان غیرقانونی و هدردادن پول بیت‌المال است.

 رخدادشهر: سمیه قنبری - "همه تلاش شورا این است که بر امپراتوری اقتصادی شهرداری نظارت کند. تلاشی که به دلیل کارشکنی‌ها فراوان و وجود باندهای قدرت و ثروت در اصفهان در تحقق آن چندان موفق نبوده‌ایم" این بخشی از اظهارنظر "رضا امینی"، رئیس اسبق شورای شهر درباره تخلفات گسترده شهرداری اصفهان در پروژه‌های گوناگون از جمله گذر آقا نجفی است. حال باگذشت حدود 10 سال از این اظهارنظر اما هنوز در بر پاشنه بی‌قانونی شهرداری اصفهان می‌چرخد و گویا همچنان باندهای قدرت و ثروت بر اصفهان حکومت می‌کنند. 

اقدام شهرداری مبنی بر بدنه سازی گذر آقا نجفی، غیرقانونی و تخلف است 

حدود دو دهه است که بخش گسترده ای از بافت تاریخی اصفهان در محدوده میدان نقش‌جهان(پشت مسجد شیخ لطف‌الله) توسط شهرداری به‌صورت غیرقانونی تخریب شده است. تخریب‌ها و فعالیت های غیرقانونی که ساکنین بافت و دوستداران میراث‌فرهنگی گمان می‌کردند مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری مورخ 10/6/1399 سبب توقف آن می شود، اما زهی خیال باطل که شهرداری اصفهان ید طولایی در قانون‌شکنی دارد.

تازه‌ترین فعالیت غیرقانونی شهرداری اصفهان در سکوت و همراهی  اداره کل میراث‌فرهنگی و شورای اسلامی شهر اجرای بدنه‌سازی گذر آقا نجفی در بافت تاریخی میدان نقش جهان بدون تأیید و تصویب طرح از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری است. 

 

سید عبدالرضا لقمانی، رییس اداره نظارت بر اجرای طرح‌های مسکن و بازآفرینی شهری راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص فعالیت‌های شهرداری در محدوده بافت تاریخی میدان نقش‌جهان (گذر آقا نجفی) به رخدادشهر می‌گوید: اصل موضوع گذر آقا نجفی این است که شهرداری اصفهان بدون برنامه، هماهنگی و مصوبه حدود 20 سال قبل براساس طرح پیشنهادی شهرداری برای احداث خیابان در بافت تاریخی شروع به تملک و تخریب خانه‌های مردم کرد.

لقمانی با تأکید بر اینکه شهرداری از ابتدا بدون مصوبه و غیرقانونی اقدام به تخریب بافت تاریخی کرده است، می‌گوید: متأسفانه در جریان آزادسازی شهرداری بسیار فراتر از عرض پیشنهادی اقدام به تملک خانه‌های مردم و آزاد می‌کند. آن هم برای طرح گذری که هیچ زمان مصوبه‌ای مبنی بر احداث آن وجود نداشته است. 

به گفته لقمانی پس از سال‌ها بلاتکلیفی و مخالفت شدید کمیسیون ماده 5 و انجام بازدیدهای متعدد از سوی مسئولان کشوری و استانی در نهایت سال 1399 شورای‌عالی شهرسازی و معماری با صدور مصوبه‌ای صراحتاً با ایجاد گذر در بافت تاریخی میدان نقش جهان مخالفت می‌کند.

 

مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری، لازم الاجرا و فصل‌الخطاب

لقمانی با تأکید بر اینکه مصوبه‌های شورای‌عالی شهرسازی و معماری برای تمام مراجع صدور پروانه به استناد ماده 7 قانون تأسیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری لازم الاجرا و فصل‌الخطاب است، می‌گوید: در این مصوبه به ‌صراحت بر عدم دسترسی به گذر حافظ تأکید شده است.

رییس اداره نظارت بر اجرای طرح‌های مسکن و بازآفرینی شهری راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به تأکید مصوبه شورای‌عالی بر عدم دسترسی سواره می‌گوید: به دلیل وجود محورهای پیاده اطراف میدان نقش‌جهان حتی نیازی به گذر پیاده هم در این محل نیست. 

آزاد سازی در جهت تامین منافع خاص 

به گفته لقمانی در واقع هیچ توجیه فنی و کارشناسی در پشت این حجم از آزادی سازی وجود ندارد؛ مگرتأمین منافع خاص که برخی به دنبال هستند.

لقمانی با بیان اینکه همه هویت بافت تاریخی به یکپارچگی و انسجام آن است، می‌گوید: هر عاملی که سبب از بین ‌رفتن یکپارچگی و تغییر کارکرد گذشته بافت شود، عامل تخریب است. تخریب‌های گسترده در بافت تاریخی تحت هر عنوان حتی با کاربری‌های عام‌المنفعه عملکرد اصلی بافت را تحت‌الشعاع قرار داده و آسیب‌زا است.

بیشتر بخوانید

فاز 1 طرح، صرفا محدود به "کف سازی" است

لقمانی در ادامه با اشاره به انتشار خبری مبنی بر موافقت کمیسیون ماده 5 با ایجاد دسترسی به بدنه حافظ برای ادامه مسیر گذرآقا نجفی می‌گوید: این موضوع صحت ندارد. طبق مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری طرح برای اجرا در 2 فاز تعریف شده است. فاز 1 کف‌سازی و ساماندهی وضع موجود مطابق نقشه‌های پیوست با حذف پارکینگ، حذف مسیرهای مستقیم و عدم ایجاد دسترسی به خیابان حافظ است که پس از تصویب طرح در جلسه کمیسیون ماده 5 مورخ 1400/9/28 و تأیید از سوی شورای‌عالی شهرسازی و معماری سال 1401 برای اجرای صرفاً کف‌سازی محل به شهرداری ابلاغ شده است.
فاز 1 طرح با سه شرط حذف پارکینگ، مسیرهای مستقیم و عدم ایجاد دسترسی به خیابان حافظ تأیید و برای اجرا ابلاغ شده است در فاز 1 طرح ابلاغی برای کف‌سازی مصالح پیشنهادی سنگ و بلوک فرش قید شده و مقرر شده تا شهرداری برای جانمایی پایه روشنایی، مبلمان و چاله درخت‌ها اقدام نماید و هر اقدامی خارج از موارد ذکر شده از سوی شهرداری غیرقانونی و تخلف است. 

 

فار 2 طرح هنوز از سوی شهرداری برای تایید ارایه نشده است 

لقمانی سرعت‌بخشیدن به حل مشکلات زیست‌محیطی ساکنین بافت را یکی از دلایل تعریف طرح در 2 فاز عنوان کرد و ادامه داد: فاز 1 فقط برای کف‌سازی ابلاغ شده و برای اجرای فاز 2 طرح مشتمل بر احیای فضاهای پشتیبان، بدنه‌سازی و همچنین طراحی شهری طرح باید از سوی شهرداری با هماهنگی میراث‌فرهنگی تهیه و پس از بررسی و تایید در کمیسیون ماده 5 برای تصویب نهایی به شورای‌عالی شهرسازی و معماری ارسال و سپس برای اجرا به شهرداری ابلاغ شود.

روندی که به گفته لقمانی تاکنون در خصوص اجرای فاز 2 طرح از سوی شهرداری طی نشده و هیچ طرحی به دبیرخانه کمیسیون ماده 5 واصل نشده است. با این وجود متأسفانه شاهد هستیم شهرداری بدون طرح مصوب مشغول بدنه‌سازی و ساخت المان و سازه‌های در بافت تاریخی است که نظارت بر آن وظیفه میراث‌فرهنگی است.

 

شهرداری، مسئول مشکلات آینده بافت تاریخی میدان نقش جهان است 

رییس اداره نظارت بر اجرای طرح‌های مسکن و بازآفرینی شهری راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اقدام غیرقانونی شهرداری اصفهان در بدنه‌سازی و اجرای المان‌های سازه ای در بافت تاریخی می‌گوید: فاز 2 طرح مشتمل بر احیای فضاهای پشتیبان و بدنه‌سازی باید به تأیید شورای‌عالی شهرسازی و معماری برسد. اگر فاز 2 طرح به هر دلیلی به تصویب نرسد و آینده در تهیه و اجرای فاز 2 بخواهیم تغییراتی داشته باشیم این اقدام نه‌تنها سبب از بین ‌رفتن سرمایه‌های ملی و بودجه شهرداری می‌شود؛ بلکه سبب بدبینی و ناامیدی در ساکنین منطقه نیز می‌شود. مردمی که امروز گمان می‌کنند پس از سال‌ها از مشکلات رها شده اند؛ اما در آینده باز شاهد تخریب در محل خواهند بود.

به گفته لقمانی برای جلوگیری از هدر رفت بیت‌المال ضروری است تا شهرداری در ارتباط با ضوابط و مقررات مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری دقیقاً بخشی‌های از طرح را که مصوبه دارد، اجرا و از اضافه‌کار و کار کردن خارج از طرح مصوب پرهیز کند تا پیش ‌از این برای این پروژه مشکل ایجاد نشود.

رییس اداره نظارت بر اجرای طرح‌های مسکن و بازآفرینی شهری راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه بافت تاریخی شهر اصفهان جزء باارزش‌ترین بافت‌های ایران در سطح ملی و بین‌المللی است، می‌گوید: متأسفانه دخل و تصرف‌ و تخریب‌های مشابه آنچه در بافت میدان نقش‌جهان برای ایجاد گذر آقا نجفی شاهد آن هستیم، در اصطلاح "دست‌بافت" را از هم جدا کرده و نتیجه این تخریب‌های سبب می‌شود تا در لایه‌های دورتر از میدان نقش جهان  با تغیر کاربری و نوسازی‌های نامتعارف آرام‌آرام سبب محدود شدن عرصه و مساحت بافت تاریخی شود.

ادامه این رفتارها در واقع چراغ‌سبزی است که می‌توان در بافت تاریخی دخل و تصرف کرد، بافتی که قرار است به‌عنوان سند تاریخی و هویتی و هسته اولیه شهر اصفهان حفظ و حراست شود.در اصفهان بافت تاریخی را قربانی گذری کردیم که نه‌تنها مشکلی از بافت تاریخی حل نکرده؛ بلکه سبب افرایش مشکلات بافت در آینده شده است. چرا که بافت دیگر انسجام و یکپارچگی اولیه را ندارد و امیدوارم شهرداری با ارایه فاز 2 طرح ساماندهی و تایید شورای عالی شهرسازی و معماری پرونده این گذر را مختومه و جهت حفظ بافت تاریخی اقدام کند.

انتهای پیام/

 

  

 

 

 

 

 

 

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید