پنج شنبه، 6 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » شهری » طرح‌های شهرسازی مسئله محور و بر اساس نیاز مردم نیست

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان:

طرح‌های شهرسازی مسئله محور و بر اساس نیاز مردم نیست

کد خبر: 9432

  رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: طرح‌های شهرسازی مسئله محور و بر اساس نیاز مردم نیست و مردم را درگیر کرده است؛ در این راستا طرح‌هایی تهیه می‌شود که بلندپروازانه یا غیر واقعی است.  

رخدادشهر: محمد نورصالحی امروز _یکشنبه بیست‌وهشتم اردیبهشت‌ماه_ در پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی و معماری کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها که به میزبانی اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: در نشست‌های تخصصی این اجلاس قرار است یکی از مسائل محوری شهرها و مراکز استان‌ها کالبد شکافی، بررسی و تبدیل به دستاورد شود.

تلاش برای کسب نتایج مطلوب پیرامون بافت فرسوده

وی با بیان اینکه بافت فرسوده یکی از موضوعات اجلاس امروز است، افزود: این موضوع مبتلا به همه شهرهای کشور است، لذا امیدواریم این اجلاس به نتایج و دستاوردهای مطلوبی برای همه کشور از جمله مراکز استان‌ها و کلانشهرها که درگیر مشکلات هستند، شود.

آیا در حوزه معماری و شهرسازی راه گذشتگان را درست طی کرده‌ایم؟ 

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: گذشتگان ما بزرگ و جامع فکر می‌کردند، جامع‌نگر بودند و شهرها را با محوریت معنوی و الهی توسعه می‌دادند، در حال حاضر این سوال مطرح است که آیا در حوزه معماری و شهرسازی راه گذشتگان را درست طی کرده‌ایم و آیا مجموعه دست‌اندرکاران که توسعه شهرها را بر عهده داشتند، شهرداری‌ها، بخش دولتی مرتبط با حوزه شهرسازی و مشاوران که تهیه طرح می‌کردند، درست فکر کرده و گام برداشته‌اند؟

طرح‌های شهرسازی مسئله محور و بر اساس نیاز مردم نیست

وی ادامه داد: مقداری در این حوزه کوتاهی داشتیم، چراکه طرح‌های شهرسازی مسئله محور و بر اساس نیاز مردم نیست و مردم را درگیر کرده است؛ در این راستا طرح‌هایی تهیه می‌شود که بلندپروازانه یا غیر واقعی است، بر این اساس از زمانی که طرح به مرحله اجرا درمی‌آید، مردم را در سطح گسترده با مشکلات مواجه می‌کند که ما باید به حل و فصل آن بپردازیم.

نورصالحی اظهار کرد: تهیه طرح بازنگری طرح تفصیلی شهر اصفهان ۱۲ سال طول کشید، در این طرح مباحثی قرار بود مطرح شود که تحقق‌پذیر، مسئله‌محور و به محلات شهر نگاه متفاوت داشته باشد، اما از هشت سال پیش که این طرح ابلاغ شد مردم با مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اگر به طرح جامع شهری تنها از نظر آمار و ارقام و اینکه کدام دستگاه تکلیف خود را طبق طرح جامع انجام داده‌اند، بنگریم مشکلی نیست اما به‌طور حتم این طرح جامع، شهرها را به سمت آرامش مردم و ساماندهی اوضاع محقق سوق نمی‌دهد.

وی افزود: اگر به ابنیه‌های تاریخی و میراثی در شیراز و اصفهان و به‌طور کلی شهرهای تاریخی نگاه کنیم، متوجه می‌شویم در هر دوره‌ای از تمدن و حاکمیت، ابنیه تاریخی متأثر از خود به جای گذاشته اند، در واقع گذشتگان توانسته‌اند جهان‌بینی خود را در این ابینه‌ها به جای بگذارند.

نورصالحی گفت: امیدواریم به جایی برسیم که اینگونه فکر کنیم و از دوره تمدنی خود آثاری را به جای بگذاریم و به فکر نسل آینده باشیم.

وی با بیان اینکه طبق رشد جمعیت خود باید اقدامات شهرسازی را برنامه‌ریزی کنیم، اظهار کرد: از رئیس مجمع کمیسیون‌های شهرسازی درخواست می‌شود در هر دوره‌ای از اجلاس، یک موضوع کلیدی از معضلات شهرسازی و مربوط به شهرها را محور قرار دهند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه در پنجمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های شهرسازی بالغ بر ۶۲ مدیر کشوری حضور دارند، افزود: با توجه به حضور این جمع از مدیران، جلسه‌ای غنی برگزار خواهد شد، لذا باید به مسائل موشکافانه نگریسته و راه حل یابی شود.

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان،وی تصریح کرد: مسئله حمل‌ونقل و ترافیک در شهرها نیز یکی از موضوعات مهم است، در این راستا معتقد هستیم که اگر مسائل شهرسازی به خوبی اجرا شود، موضوعات ترافیک و حمل‌ونقل و حتی محیط زیست نیز حل‌وفصل می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: متوجه سنگینی بار مسئولیتی که بر دوش ما گذاشته شده است، باشیم و ریز بینانه و دقیق مسائل آینده را ببینم و در تهیه طرح‌های خود مد نظر قرار دهیم.

انتهای پیام/

دسته بندی: شهری
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید