شنبه، 8 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » شهری » دست مافیای زباله کوتاه‌تر شد  

دست مافیای زباله کوتاه‌تر شد  

کد خبر: 9186

مدیریت شهری به‌دنبال کوتاه کردن دست شبکه‌هایی است که با سوء‌استفاده، به‌دنبال کسب منافع بزرگ از طلای کثیف هستند؛ همان‌هایی که با به کارگیری کودکان و نوجوانان و اتباع غیرقانونی، پسماندهای باارزش را جمع‌آوری می‌کنند و از درون آنها، به شیوه‌های مختلف منابع مالی به‌دست می‌آورند.  

رخدادشهر: در این میان، شهرداری باید طبق برنامه جامع مدیریت یکپارچه پسماند، راه سختی را طی کند تا هم میزان تولید زباله کاهش یابد، هم تفکیک از مبدا افزایش پیدا کند، هم میزان پسماندی که به مراکز اصلی مثل آرادکوه منتقل می‌شوند، بدون شیرابه و در کمترین حجم ممکن باشد و هم دست مافیا و باندهای سودجو از این حوزه کوتاه شود؛ موضوعی که می‌تواند به پدیده زباله‌گردی نیز پایان دهد و زباله‌گردان را وارد چرخه درست کار کند.

در همین خصوص دیروز، دومین مرکز MRF یا همان مرکز پردازش، تفکیک و کاهش پسماند در تهران به بهره‌برداری رسید. نخستین مرکز مدیریت یکپارچه پسماند در آبان‌ماه امسال و در قالب یکی از پویش‌های امید و افتخار شهرداری تهران افتتاح شده بود. دیروز هم مرکز جدید در چهل‌وششمین رویداد امید و افتخار و همزمان با آیین بهره‌برداری و آغاز عملیات احداث ۵پروژه زیست‌محیطی شهرداری تهران وارد مدار کاری شد؛ مراسمی که در ایستگاه مدیریت پسماند منطقه ۱۳واقع در محدوده سرخه‌حصار با حضور پرویز سروری، نایب‌رئیس شورای شهر، حسین نظری، معاون خدمات شهری شهرداری، رضا شرفی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند و محمدهادی علی‌احمدی، شهردار منطقه ۱۳شهر تهران برگزار شد.

حفاظت از محیط‌زیست و حرکت به سمت توسعه پایدار، افزایش راندمان سیستم مدیریت پسماند شهری و همچنین بیشینه‌سازی انحراف از دفن جریان پسماند، تسهیل فرایندهای تولید و بازیابی مواد، تولید انرژی، کاهش آمار زباله‌گردی، اشتغال‌زایی، کاهش مخاطرات محیط‌زیستی مدیریت پسماند در مرحله دفن و کمک به کاهش استفاده از منابع طبیعی و خام با بازیابی مواد قابل بازیافت ازجمله مهم‌ترین اهداف و دستاوردهای این طرح‌ها به شمار می‌روند.

پسماند؛ دومین اولویت مدیریت شهری برای سال ۱۴۰۲

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران در مراسم دیروز با اشاره به بازدید خود از منطقه ۱۳ گفت: «حدود یک سال پیش و در همین ایام بنده بازدیدی از این منطقه داشتم و خوشحالم که بعد از گذشت یک سال سوله‌های نیمه‌تمام و رهاشده هم‌اکنون تبدیل به ظرفیت خدمت‌رسانی در شهر شده‌اند. ان‌شاءالله این روند ادامه پیدا کند. خوشحال هستیم که در شهر تهران جلوه‌هایی از وعده‌های مدیریت شهری محقق می‌شود و ان‌شاءالله شاهد ارتقای سطح خدمات‌رسانی به شهروندان در تهران باشیم.»

پرویز سروری افزود: «در این ارتباط مسئولان شهری می‌توانند به صورت آنلاین تمام خدمات در فرایند جمع‌آوری پسماند را رصد کنند.» سروری با اشاره به اولویت‌های مدیریت شهری در بودجه سال‌۱۴۰۲ گفت: «دومین اولویت مدیریت شهری برای سال آینده موضوع پسماند است و در همین ارتباط اعتبارات خوبی جهت احداث توسعه پروژه‌های پسماند درنظر گرفته شده است.» به‌گفته او، بنا بر وعده داده شده در فروردین‌ماه و در ماه‌های بعدی از سال ۱۴۰۲سایر پروژه‌های حوزه پسماند هم تکمیل می‌شوند و به بهره‌برداری خواهند رسید.

پسماند؛ سرمایه ‌و درآمد پایدار است

سیدمحمد آقامیری، دیگر عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: «اگر کار تخصصی روی پسماند انجام شود، منبع درآمد خوبی می‌تواند برای شهرداری باشد. پسماند، دورریز ندارد، ‌بلکه تماما سرمایه ‌و درآمد پایدار است که می‌تواند برای شهر و شهرداری آورده ارزشمندی باشد. از ظرفیت‌های جوانان و دانش‌بنیان‌ها می‌توان استفاده خوبی کرد و جوانان ما تا امروز دستاوردهای خوب و مفیدی داشته‌اند.»

کاهش میزان پسماند حمل شده به آرادکوه

همشهری نوشت، رضا شرفی، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران روز گذشته جزئیاتی را درباره دومین مرکز MRF ارائه کرد. او گفت: «افتتاح دومین کارخانه یا تاسیسات بازسازی مواد موسوم به MRF  یکی از موفقیت‌های چشمگیر شهرداری تهران در استفاده از تکنولوژی‌های جدید محسوب می‌شود و هزینه حمل‌ونقل و اثرات زیست‌محیطی پسماند در این کارخانه‌ها به حداقل خود می‌رسد. هر قدمی در حوزه محیط‌زیست برداشته شود، می‌تواند در آینده اثرات خوبی در محیط‌زیست شهر داشته باشد. هدف نهایی شهرداری تهران کاهش دفن پسماند در مجتمع آرادکوه است و یکی از راه‌های آن احداث همین کارخانه‌های MRF  است.»

۳ اتفاق مهم برای پهنه‌شرقی شهر

محمدهادی علی‌احمدی، شهردار منطقه ۱۳ تهران هم از در پیش بودن ۳اتفاق مهم برای پهنه شرقی تهران خبر داد و گفت: «حدود یک سال و نیم پیش نخستین نکته شهردار پایتخت به من این بود که میزان سرانه در شرق تهران پایین است و این را در تمام حوزه‌ها می‌توان مشاهده کرد؛ از این‌رو سازوکار لازم برای جبران این مهم در دستور کار قرار گرفت؛ به‌طوری که در پهنه شرق تهران در سال آتی ۳اتفاق مهم خواهد افتاد.» بهره‌برداری از پایانه شرق جدید، تکمیل بزرگراه شهید یاسینی و ورودی‌های جدیدی که منجر به دسترسی‌های بهتر در شرق تهران خواهند شد و بهبود وضعیت گردشگری و فرهنگی جنگل سرخه‌حصار ۳موردی بودند که علی‌احمدی به آنها اشاره کرد. به‌گفته او، برای ایجاد باغ گل، پل طبیعت و مجموعه‌های ورزشی برنامه‌ریزی کرده‌اند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
زباله گردی, شهرداری, پسماند
دسته بندی: شهری
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید