یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » میراث فرهنگی و گردشگری » تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی ایجاد کرده است

مدیرکل حفظ و احیاء بناهای میراث فرهنگی:

تغییرات اقلیمی بحران جدیدی برای بناهای تاریخی ایجاد کرده است

کد خبر: 10527

 مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: بناهای تاریخی در دوره کنونی در سایه پدیده تغییر اقلیم نسبت به دوره‌های تاریخی گذشته دچار بحران‌های گوناگون و جدید شده است.

رخدادشهر: فاطمه داوری شامگاه چهارشنبه در حاشیه برگزاری سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین در سمنان گفت: شرایط آثار و بناهای تاریخی در دوره معاصر با توجه به تغییرات اقلیمی نسبت به دوره‌های تاریخی گذشته دچار بحران‌های گوناگونی شده است.

وی با بیان اینکه رسیدگی به بحث فرونشست‌ها در آثار و بناهای تاریخی از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است، اضافه کرد: تغییرات اقلیمی و بحران‌های طبیعی مانند پدیده فرونشست‌ بناهای تاریخی را با موضوعی تخریب‌کننده‌ مواجه کرده است، بنابراین عزمی راسخ و جدی لازم است تا از بناها با افزایش تاب‌آوری و استحکام‌بخشی، در برابر تهدیدهای طبیعی محافظت کرد.

وی با اشاره به برگزاری سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین، گفت: این سمینار رویکری در مسیر تحقق وظیفه ذاتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سال ۱۴۰۳ برای رسیدگی به موضوع فرونشست‌ها بود.

مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین با بررسی بنای آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی به‌عنوان نمونه مطالعه در سمنان، طرحی بود که با همکاری میان معاونت میراث فرهنگی وزارت و اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، دانشگاه اصفهان، موسسه بین‌المللی ایسکارسا پیش‌بینی شد و آخرین نتایج و دستاوردهای متخصصان داخلی و خارجی درزمینه فرونشست در ابنیه تاریخی عرضه شد.

داوری گفت: بررسی بنای آرامگاه شیخ علاءالدوله سمنانی به‌عنوان نمونه مطالعه در سمنان یک نمونه و الگو فرایندی است که استاندارد نحوه مواجه با یک اثر تاریخی را با فرونشست در مطالعه و شناخت شناسایی کرد و اطلاعاتی جدید و به روز ارابه شد.

مدیرکل حفظ و احیاء بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار امیدواری کرد تا این رویداد الگوی کاملی باشد تا بتوان از آن به‌عنوان یک نمونه اجرایی حفاظت و مرمت اثر به سایر آثار و بناهای تاریخی تعمیم داد.

 ایرنا نوشت، سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین با حضور متخصصان ایسکارسا(کمیته جهانی آنالیز و مرمت سازه‌های میراث معماری) در سمنان برگزار شد و تمرکز آن بررسی آثار تخریبی پدیده فرونشست زمین در بنای آرامگاه علاءالدوله سمنان بود. این ینا در منطقه‌ای قرار دارد که دچار فرونشست است.

آرامگاه شیخ علاءالدوله بیابانکی سمنانی که در روستای صوفی‌آباد شهرستان سرخه واقع است، مربوط به دوره ایلخانی و به شماره ۳۲۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده.

کمیته علمی بین‌المللی تحلیل و مرمت آثار میراث معماری (ISCARSAH) در سال ۱۹۹۶ توسط شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌ها (ICOMOS) تأسیس شد.

انتهای پیام/

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید