یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » میزان باروری در تویسرکان کمتر از حد جایگزین

میزان باروری در تویسرکان کمتر از حد جایگزین

کد خبر: 5738

همدان_مدیر شبکه بهداشت و درمان تویسرکان گفت: میزان باروری در کشور در سطحی پایین تر از نرخ جانشینی ۲/۱ قرار دارد و این شاخص در حال حاضر در شهرستان تویسرکان کمتر از حد جایگزین ۱/۵۷ است.

محمد ربیع یگانه در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به مشکلاتی نظیر جمعیت بالای سالمندان شهرستان که ۱۵/۴ است، افزود: اشتغال پایین، مشکلات اقتصادی جامعه، وضعیت جغرافیایی منطقه، وابسته بودن اقتصاد روستاییان به کشاورزی، سنتی بودن کشاورزی در منطقه، خشکسالی، مهاجرت افراد در سن باروری به خارج از شهرستان، بالا رفتن سن ازدواج، افزایش میزان طلاق، ناباروری، عدم درمان موثر زوجین نابارور، عدم دسترسی به بسیاری از امکانات، افزایش تمایل به تک فرزندی، شهرنشینی، تغییر سبک زندگی و بسیاری از عوامل دیگر موجب شده است تا روز به روز شاهد کاهش رشد جمعیت در سطح شهرستان باشیم.

وی تصریح کرد: اگر تمهیداتی در این خصوص اندیشیده نشود در آینده نمی‌توان پاسخگوی مشکلات ناشی از جمعیت و افزایش نرخ سالمندی در شهرستان بود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان تویسرکان در ادامه یادآور شد: متاسفانه بیش از ۷ درصد جمعیت کشور ایران افراد سالمند بالای ۶۰ سال هستند که طبق پیش بینی‌های انجام شده این آمار در ۴ دهه آینده تقریباً دوبرابر خواهد شد بطوری که در سال ۱۴۲۹ به ازای هر ۴ نفر ایرانی یک سالمند خواهیم داشت.

ربیع یگانه خاطرنشان کرد: ایران در نیمه دهه ۸۰ وارد مرحله پنجره جمعیتی شده است که در این مرحله سهم جمعیت فعال ۱۵ الی ۶۴ افزایش می‌یابد.

وی گفت: این فرصت یک وضعیت موقت در ساختار جمعیتی کشور است و پنجره جمعیتی در ایران به مدت ۴ دهه باز است و از سال ۱۴۲۵ تا ۱۴۳۰ به بعد با آغاز مرحله سالخوردگی جمعیت به تدریج بسته خواهد شد.

ربیع یگانه با بیان اینکه رشد جمعیت در ایران به کمترین میزان خود در یک قرن اخیر رسیده است افزود: این زنگ خطری جدی برای نهاد خانواده و نظام اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، علمی و امنیتی به شمار می‌آید به صورتی که طبق برآوردهای بین المللی ایران تا ۲۰ سال آینده جز پیرترین کشورهای جهان خواهد بود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان تویسرکان در پایان تصریح کرد: ضرورت حمایت‌های مختلف قانونی و سیاسی جهت رفع موانع و مسائل پیش روی خانواده‌ها مانند هزینه بالای معیشت خانواده‌ها، فشارهای اقتصادی، هزینه‌های بالای بارداری، هزینه بالای زایمان، درمان ناباروری، شیوع سقط جنین و مهم‌تر از همه فقدان پوشش بیمه‌ای برای درمان موانع جدی و عمده ای در فرزند آوری در جامعه کنونی است.

کد خبر 5670007

منبع: mehrnews-5670007

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید