دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » فرهنگ و هنر » تاثیر محسوس پاندمی و بازگشت نمایشگاه‌های کتاب

تاثیر محسوس پاندمی و بازگشت نمایشگاه‌های کتاب

کد خبر: 5709

در سالی که گذشت، صنعت نشر سایه سنگین پاندمی را بر سر خود حس می‌کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پابلیشرز ویکلی، با توجه به همه دفاعی که از صنعت نشر آمریکا در پرونده خرید انتشارات سایمون اند شوستر توسط پنگوئن رندوم هاوس به عمل آمد، اما چالش‌های صنعت نشر در سال ۲۰۲۲ فقط همین مورد نبود.

از بسیاری جهات، صنعت نشر این کشور همچنان با پیامدهای ناشی از کرونا روبه رو بود و مشکل بازگشت کارمندان شرکت‌های انتشاراتی به دفتر کار، بسیار جدی بود و با هر موج جدید کرونا و سویه‌های دیگرش، این عمل بارها و بارها به تعویق افتاد. در عین حال خود کارمندان نیز با بازگشت به دفترهای کار موافق نبودند و دنبال کردن سیاست کار در خانه را مهم‌ترین مزیت در اوج همه‌گیری می‌دانستند.

مشکلات تورمی در هزینه‌های تولید کتاب

مشکلات افزایش قیمت تامین ملزومات چاپ که سال ۲۰۲۱ هم وجود داشت، در سال ۲۰۲۲ هم ادامه یافت و گرچه افزایش قیمت چاپ، کاغذ و حمل و نقل کم‌تر شد، اما شروع بالاترین تورم در دهه‌های اخیر، هزینه‌های تولید را بسیار بالاتر از سطح ۲۰۱۹ نگه داشت و میزان سودآوری را پایین آورد. تنگناهای ظرفیت چاپ نیز کمتر شد که البته نه با حل مشکلات؛ که با کاهش فروش کتاب و ارایه سفارش‌های کمتر چهره کرد.

کاهش سفارش آمازون

با شروع پاندمی، مصرف‌کنندگان در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بیشتر به سمت خره‌فروشی‌های آنلاین تمایل پیدا کردند و آمازون سفارش‌های بزرگی برای خرید کتاب داشت. اما وقتی مشتریان سال ۲۰۲۲ به کتابفروشی‌های فیزیکی بازگشتند، آمازون به شدت تحت تاثیر واقع شد و برای کاهش میزان موجودی کتاب‌هایی که خریده بود، سفارش‌های جدید به ناشران را در فصل تابستان به شدت کاهش دارد که گاه تا سطح ۷۰ درصد کمتر هم بود. هارپر کالینز کاهش سفارش آمازون را دلیل اصلی کاهش ۱۱ درصدی فروش در سه ماهه منتهی به ۳۰ سپتامبر دانسته است.

کاهش سفارش‌های آمازون و حذف شماری از فرصت‌های شغلی در بخش کتاب این مجموعه باعث شد حتی این گمان ایجاد شود که آمازون از بازار کتاب پایش را بیرون می‌کشد و البته آمازون قاطعانه این پیش‌بینی‌ها را رد کرد.

افتتاح مغازه‌های جدید کتاب‌فروشی

برای کتاب‌فروشی‌ها از سوی دیگر بازگشت خریداران به مغازه‌ها خبر خوبی بود و «بارنز اند نوبل» شروع به افتتاح شعبه‌های جدید کرد و قرار است ۳۰ فروشگاه جدید در سال ۲۰۲۳ افتتاح کند. در مجموع کل کتاب‌فروشی‌ها تا اکتبر در مقایسه با سال پیش ۷.۵ درصد بیشتر شد و امید می‌رود شمار کتاب‌فروشی‌ها به زودی به سطح ۲۰۱۹ بازگردد. آمازون اما اعلام کرد همه ۲۴ کتاب‌فروشی فیزیکی خود را می‌بندد. این کمپانی سال ۲۰۱۵ با سروصدای فراوان اولین کتاب‌فروشی فیزیکی خود را دایر کرده بود.

بازگشت نمایشگاه‌های کتاب

کاهش اثرات پاندمی موجب رونق دوباره نمایشگاه‌های کتاب و بالطبع حضور ناشران شد و همه نمایشگاه‌ها به روال سابق به صورت حضوری برگزار شدند؛ گرچه شماری از آنها در سایه تورم، تهدیدهای بازگشت‌پذیر کووید و جنگ اوکراین کاهش ترافیکی را تجربه کردند.

در ماه مارس، نمایشگاه کتاب بولونیا با توسعه برنامه‌ها برای انتشارات بزرگسالان به دنبال جذب ناشران بیشتر بود و نمایشگاه لندن در ماه آوریل ممنوعیت کلی کار با ناشران روسی را در نظر گرفت و به عنوان محل اصلی ارایه آثار انگلیسی زبان پس از سه سال که به صورت غیرحضوری برگزار شده بود، دوباره مراجعه‌کنندگان حضوری را میزبانی کرد. همین امر در ماه اکتبر در نمایشگاه کتاب فرانکفورت هم عملی شد، هرچند رویدادی ضعیف‌تر از همیشه بود و اثرات جنگ در اروپا، بحران انرژی و تورم در آن مشهود بود و شمار شرکت‌کنندگان به ۱۸۰ هزار نفر رسید که تقریباً نصف شمار آخرین نمایشگاه قبل از پاندمی بود.

در این میان نمایشگاه شارجه شاهد موفقیت بود و در سال ۲۰۲۲ پذیرای بیش از ۹۷۱ موسسه انتشاراتی از ۹۲ کشور شد و به عنوان مهمان افتخاری در بولونیا و کشور مرکزی در لندن حضور یافت. این کشور مهمان افتخاری گوادلاخارا هم شد که در پایان نوامبر در مکزیک برگزار شد. نمایشگاه کتاب شارجه پس از یک نمایشگاه مجازی در سال ۲۰۲۰ و یک رویداد ترکیبی در سال ۲۰۲۱، حدود ۸۰۰ هزار نفر را میزبانی کرد که تنها ۳۰۰۰ نفر از مهمانانش در سال ۲۰۱۹ عقب‌تر بود.

کاهش فروش کتاب

با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۲ مشخص شد صنعت نشر کتاب آمریکا پس از دوسال متوالی رشد خوب، در این سال کاهش یافته و تا اکتبر ۵.۱ درصد کمتر از سال ۲۰۲۱ بوده است. سال ۲۰۲۱ آمار فروش ۱۲ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ و پیش از شروع پاندمی بود.

کد خبر 5670165

منبع: mehrnews-5670165

دسته بندی: فرهنگ و هنر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید