پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » فرهنگ و هنر » انتشارات پنگوئن به حکم دادگاه اعتراض نمی‌کند/فسخ قرارداد ادغام

انتشارات پنگوئن به حکم دادگاه اعتراض نمی‌کند/فسخ قرارداد ادغام

کد خبر: 2608

کمپانی پارامونت لغو قرارداد فروش انتشارات سایموند اند شوستر به پنگوئن را پذیرفت و از اعتراض به حکم دادگاه سر باز زد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گاردین، در حالی که حکم یک قاضی آمریکایی مبنی بر غیرقانونی بودن ادغام دو کمپانی بزرگ نشر چندی پیش اعلام شد، اکنون دو ناشر بزرگ اعلام کرده اند این حکم را می‌پذیرند و به آن اعتراض نمی‌کنند.

چندی پیش استیون کینگ نویسنده در دادگاهی در واشینگتن شهادت داده بود که با ادغام این دو ناشر بزرگ، رقابت کاهش می‌یابد و این وسط تنها کسانی که متضرر می‌شوند نویسندگان هستند.

به دنبال حکم دادگاه، پنگوئن رندوم‌هاوس که بزرگ‌ترین ناشر کتاب جهان محسوب می‌شود و رقیبش سایموند اند شوستر، فرارداد ۲.۲ میلیارد دلاری ادغام را لغو کردند.

برتلزمن یک گروه رسانه‌ای آلمانی که مالک پنگوئن است، ابتدا اعلام کرده بود به تصمیم قاضی آمریکایی که این ادغام را به دلیل آسیب رساندن به منافع نویسندگان غیرقانونی خوانده بود، اعتراض می‌کند؛ اما با راضی نشدن پارامونت به این امر، پنگوئن اکنون اعلام کرده بدون ادغام با رقیب، برنامه‌های توسعه تجارت جهانی انتشارات خود را پیش می‌برد.

قاضی فلورانس پان از دادگاه منطقه‌ای آمریکا کمتر از یک ماه پیش حکم داد که این معامله می‌تواند رقابت در بازار کتاب را کاهش دهد.

اکنون با فسخ قرارداد، پنگوئن باید مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار هزینه فسخ را به پارامونت پرداخت کند.

کمپانی پارامونت هم دیروز (دوشنبه) اعلام کرد انتشارات سایمون اند شوستر یک دارایی اصلی این کمپانی محسوب نمی‌شود و بنابراین از نظر استراتژیک برای کمپانی خیلی جنبه تعیین کننده بودن ندارد.

منتقدان نگران بودند که ادغام بزرگ دیگری در زمینه نشر، رقابت را کاهش دهد و در عین حال زندگی را برای ناشران کوچک‌تر سخت‌تر کند.

پنگوئن اکنون بزرگترین ناشر آمریکاست و دانیل استیل از نویسندگان پرفروش آن است و از سوی دیگر سایمون اند شوستر انتشار کتاب‌های نویسندگانی چون استفن کینگ و هیلاری کلینتون را بر عهده دارد.

در جلسات اولیه دادگاه که تابستان امسال برگزار شد، دولت استدلال کرد که پنج ناشر بزرگ ۹۰ درصد بازار نشر را در اختیار دارند و با ادغام پنگوئن و سیمون اند شوستر تقریبا نیمی از بازار انتشار کتاب‌های پرفروش در اختیار آن‌ها خواهد بود و دیگر رقبا کمتر از نیم دیگر بازار را در اختیار خواهند داشت.

کد خبر 5637783

منبع: mehrnews-5637783

دسته بندی: فرهنگ و هنر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید