دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » ۲۰ درصد از مبتلایان به سوختگی جان خود را از دست می‌دهند

۲۰ درصد از مبتلایان به سوختگی جان خود را از دست می‌دهند

کد خبر: 4824

اصفهان - رئیس بیمارستان سوانح سوختگی امام موسی کاظم (ع) گفت: در مجموع ۲۰ درصد از مبتلایان که دارای سوختگی بالای ۴۰ تا ۵۰ درصد هستند جان خود را از دست می‌دهند.

علی اکبر جنگجو در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در سال گذشته بیش از ۲۶ هزار نفر به بیمارستان امام موسی کاظم اصفهان به عنوان تنها بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی درمان سوختگی مراجعه کردند که بالغ بر ۶۰ درصد بیماران از استان اصفهان و ۴۰ درصد از سایر استان‌ها از جمله لرستان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد، کرمانشاه، کردستان، مرکزی، هرمزگان، فارس، ایلام، کرمان و قم است.

وی بیان داشت: اگرچه ۲۵ درصد ابتلاء به سوختگی را در زنان داریم اما عوارض و آسیب‌های درازمدت سوختگی در آنها بیش از مردان است که بدلیل تماس بیشتر آقایان با مواد شیمیایی و صنعتی شاهد ابتلاء ۷۵ درصدی سوختگی درآنها هستیم.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی امام موسی کاظم (ع) تصریح کرد: بیشترین درصد سوختگی را به ترتیب در سنین بین ۳۰ تا ۴۰ سال و ۲۰ تا ۳۰ سال داریم که نشان از درگیر شدن نیروی کار است و مستلزم ایمنی سازی محیط کار است و پس از آن بیشترین ابتلاء را در سنین ۴۰ تا ۵۰ سال و اطفال تا ۱۰ سال گزارش شده است که آموزش و پرورش با آموزش اصول اولیه ایمنی به دانش آموزان در کاهش آمار نقش مؤثری خواهد داشت.

وی ادامه داد: بالاترین موارد سوختگی به ترتیب مربوط به انفجار گاز، مواد اشتعال‌زا، آب جوش، برق‌گرفتگی، آتش و خودسوزی است که بالاترین نرخ مرگ و میر را در سوختگی حاصل از انفجار گاز و خودسوزی مشاهده می‌کنیم که به ترتیب ۴۰ درصد و ۲۴.۵ درصد را شامل می‌شود.

جنگجو گفت: در مجموع ۲۰ درصد از مبتلایان که دارای سوختگی بالای ۴۰ تا ۵۰ درصد هستند جان خود را از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰، ۲۳ مورد قطع عضو داشتیم و موارد بسیاری نقص عضو که به خاطر سوختگی عضلات و اندام‌های فوقانی و تحتانی آنها دچار آسیب شده است.

رئیس بیمارستان سوانح سوختگی امام موسی کاظم (ع (با اشاره به اینکه سوختگی علاوه بر عوارض اجتماعی، فرهنگی و بارسنگین هزینه به خانواده‌ها، هر ساله بار مالی زیادی بر دوش نظام سلامت وارد می‌کند، اضافه کرد: در سال گذشته بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان هزینه به نظام سلامت تحمیل شد که معادل ماهانه ۱۰ میلیاردتومان است.

وی خاطرنشان کرد: چادگان نسبت به جمعیت بالاترین آمارسوختگی را دارد و رتبه اول را در بین شهرستان‌های استان از آن خود کرده است و پس از آن نائین، برخوار، گلپایگان، فریدونشهر، نجف آباد و لنجان و غیره قرار دارد.

جنگجو با اشاره به محدودیت تخت‌های بستری در بیمارستان که بالغ بر ۹۶ تخت است، گفت: پیشگیری از سوختگی با همکاری بین بخشی محقق می‌شود و برای نخستین بار جلسه‌ای با تمام دستگاه‌های مسئول از جمله صدا و سیما، صنعت، معدن و تجارت، آموزش و پرورش، شهرداری‌ها، راهداری، اتاق اصناف، شرکت شهرک‌های صنعتی، شرکت پخش فراورده‌های نفتی، شرکت برق، شرکت گاز، سازمان آتش نشانی، اتاق اصناف، آموزش و پرورش، هلال احمر، سازمان تأمین اجتماعی و بهزیستی با حضور مدیریت بحران استانداری برگزار شد و خواستار کمک آنها در کاهش آمار سوختگی در سطح استان اصفهان شدیم.

وی با اعلام اینکه هر پزشکی حاضر به کار درمان سوختگی نیست چون آسیب‌های زیادی در روح و روان کادر درمان برجای می‌گذارد، گفت: در راستای تأمین نیروی انسانی مشکلی نداریم و اقدامات لازم صورت گرفته است همچنین در تأمین مواد حتی در شرایط تحریم خللی در حوزه درمان شاهد نبودیم.

کد خبر 5660433

منبع: mehrnews-5660433

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید