شنبه، 8 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » توافق برای ثبت جهانی چند اثر تاریخی و طبیعی لرستان

توافق برای ثبت جهانی چند اثر تاریخی و طبیعی لرستان

کد خبر: 4817

خرم‌آباد- استاندار لرستان از توافق برای ثبت جهانی چند اثر تاریخی و طبیعی لرستان در دیدار با قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، فرهاد زیویار ظهر سه شنبه در تشریح جزئیات و نتایج دیدار خود با قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از ثبت جهانی چند اثر تاریخی و طبیعی لرستان در دولت سیزدهم خبر داد.

زیویار گفت: دیدار با قائم مقام وزیر میراث با رویکرد رایزنی برای ثبت چند اثر طبیعی و همچنین تاریخی استان در لیست میراث جهانی انجام شد.

وی ادامه داد: تمرکز صحبت‌های انجام شده بر ثبت «تنگه شیرز» و همچنین زمین لغزش‌های «سیمره» از بعد آثار طبیعی و قلعه «فلک الافلاک» و «پل‌های تاریخی» استان به عنوان آثار تاریخی بود.

استاندار لرستان اظهار کرد: خوشبختانه توافقات خوبی در این راستا انجام شد.

زیویار همچنین به سفر قریب الوقوع مدیران کل ثبت آثار تاریخی و موزه‌های کشور به استان اشاره و عنوان کرد: حضور این دو مقام مسئول در استان به منظور بررسی وضعیت و انتخاب نهایی آثار تاریخی و طبیعی لرستان برای ثبت جهانی و همچنین وضعیت تجهیز و راه اندازی موزه جدید در استان است.

وی تصریح کرد: در این دیدار قائم مقام وزیر میراث بر ثبت مشاهیر لرستان تاکید داشت که انتظار داریم مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری لرستان پیگیری‌های لازم را انجام دهد.

بنابر این گزارش، طبق هماهنگی‌های انجام شده بنا است که ۱۰ اثر از کشور برای ثبت در میراث جهانی به یونسکو معرفی شوند.

بر این اساس قلعه فلک الافلاک و ۱۰۰ پل تاریخی استان و همچنین آثار طبیعی منحصر به فرد مانند زمین لغزش‌های سیمره و تنگه شیرز برای قرارگیری در این لیست معرفی شده‌اند.

بنا بر تاکید رئیس جمهور قلعه فلک الافلاک در این دولت برای ثبت جهانی به یونسکو معرفی خواهد شد. سایر آثار طبیعی و تاریخی استان نیز با پیگیری دستگاه‌های اجرایی مرتبط از جمله اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این مسیر قرار خواهند گرفت.

راه اندازی موزه از دیگر درخواست‌های مطرح شده در این دیدار بود که برای تکمیل آن در ساختمان باشگاه افسران سابق در حاشیه قلعه فلک الافلاک مبلغ ۲۰ میلیارد ریال اعتبار از طرف وزارت میراث و ۲۰ میلیارد ریال از طرف استانداری لرستان در نظر گرفته شد.

در این دیدار معاون امور عمرانی استانداری لرستان و مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان نیز حضور داشتند.

کد خبر 5660412

منبع: mehrnews-5660412

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید