شنبه، 15 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » اختصاص ۳۰ میلیارد اعتبار برای طرح آبخیز تا جالیز قنات بلده فردوس

اختصاص ۳۰ میلیارد اعتبار برای طرح آبخیز تا جالیز قنات بلده فردوس

کد خبر: 4432

بیرجند- وزیر جهاد کشاورزی از اختصاص ۳۰ میلیارد تومان اعتبار برای طرح آبخیز تا جالیز قنات بلده فردوس خبر داد.

به گزارش مهر، سید جواد ساداتی نژاد عصر پنج شنبه در مراسم افتتاح از پروژه مدیریت جامع آب از آبخیز تا جالیز در محل قنات بلده فردوس، بیان کرد: پروژه احداث استخر ذخیره آب قنات بلده با عنوان طرح مدیریت منابع آب از آبخیز تا جالیز در دستور کار جهاد کشاورزی قرار دارد.

وی ادامه داد: این طرح حیاتی و پیشرفته‌ای است که با هدف توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، بهره‌مندی از آب‌های روان فصلی، بهره‌مندی از سیستم‌های نوین آبیاری اجرا شده است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: تلاش داریم تا پایان سال ۳۰ میلیاردی که برای مخزن نیاز است از محل اعتبارات سفر تأمین کنیم و بدهی پیمانکار را هم تسویه کنیم تا شاهد بهره برداری به موقع پروژه باشیم.

ساداتی نژاد افزود: برای بقیه اعتبارات و سامان دهی پایین دست قنات برای سال آینده برنامه‌ریزی انجام می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم در این مراسم با بیان اینکه مخزن ذخیره آب قنات بلده حجم یک میلیون متر مکعب و یکی از بزرگترین مخازن آبی در کشور است، از اعتبارات ویژه در طرح آبخیز تا جالیز خبر داد و افزود: تاکنون ۱۰ میلیارد تومان برای بهره برداری از این قنات اعتبار هزینه شده است و برای اتمام این قنات و استفاده بهینه ۱۰۰ میلیارد تومان است.

مهدی جعفری ادامه داد: بیش از دو هزار هکتار در پایین دست ۱۳ رشته قنات بلده زیر کشت هستند و با اتمام این پروژه شاهد پیشرفت چشمگیری در حوزه کشاورزی فردوس خواهیم بود.

گفتنی است؛ ظرفیت ذخیره سازی این استخر هزار مترمکعب می‌باشد و بازدید از این طرح با حضور نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، ائمه جمعه، فرماندار و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی انجام شد.

همچنین قنوات بلده شامل ۱۳ رشته قنات دایر و دو رشته قنات خشک به طول ۲۹ هزار و ۸۰۱ متر است و سه هزار نفر بهره بردار دارد. حدود چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه تحت پوشش این قنوات قرار دارد و در حال حاضر دو هزار و ۵۰۰ هکتار از این اراضی زیر پوشش انار، زعفران و پسته می‌باشد.

کد خبر 5656275

منبع: mehrnews-5656275

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید