سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » ۸ پیشنهاد به کنفرانس «نقش ادیان توحیدی در خروج ازبحران محیط زیست»

۸ پیشنهاد به کنفرانس «نقش ادیان توحیدی در خروج ازبحران محیط زیست»

کد خبر: 4326

اصفهان - استاندار اصفهان با حضور در کنفرانس «نقش ادیان توحیدی در خروج از بحران محیط زیست» هشت پیشنهاد کاربردی را جهت توسعه و پیشرفت این کنفرانس مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر سیدرضا مرتضوی استاندار اصفهان در همایش «نقش ادیان توحیدی در خروج از بحران محیط زیست» بیان کرد: بسیار خرسندیم که امروز درباره نقش ادیان توحیدی در خروج از بحران جهانی محیط زیست گفتگو و تبادل نظر دینی و علمی انجام می‌پذیرد.

وی ادامه داد: امیدوارم نتایج این کنفرانس موجب اجماع فراگیر در باب رعایت دستورات دینی در زندگی بهتر، طبیعتی زیباتر و محیط زیستی شایسته انسان‌های امروز و فردا باشد.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: در طول تاریخ همواره پیروان ادیان توحیدی اعم از زرتشتیان، یهودیان و مسیحیان در اصفهان زندگی مسالمت‌آمیزی داشتند و آثار تاریخی و محلاتی نیز به نام بزرگان آنان ثبت شده است.

مرتضوی ادامه داد: در زمان حکومت صفوی مکانی به نام صفاخانه در اصفهان وجود داشته که علمای ادیان مختلف در آن گردهم می‌آمدند و حول مسائل روز جامعه به تبادل نظر و گفتگو می‌پرداختند.

وی اظهار کرد: امروز نیز یک درصد از جمعیت اصفهان را پیروان ادیان توحیدی تشکیل می‌دهند که تنها برای نمونه می‌توان اشاره کرد شهر اصفهان ۱۶ کلیسا برای ارامنه، ۲۱ کنیسه برای کلیمیان و بیش از شش آتشکده برای زرتشتیان دارد.

استاندار اصفهان افزود: در کتب ادیان توحیدی و آموزه‌های پیامبران الهی همواره بر آبادی زمین، حفظ طبیعت، کاشت نهال، مهربانی با حیوانات و آنچه در محیط زندگی وجود دارد تاکید شده است.

مرتضوی با اشاره به سوره هود در قرآن کریم، گفت: در این سوره بدین نکته توجه شده که حضرت صالح (ع) در کنار توجه به پروردگار و عبادت، به مأموریتی که بر مبنای آبادانی زمین است قومش را سفارش می‌کند.

وی با اشاره به حدیث نبی مکرم اسلام (ص)، خاطرنشان کرد: ایشان می‌فرمایند هرکس درختی بکارد و در نگهداری آن بکوشد تا میوه دهد در برابر هر چه ثمر از آن به دست آمده پاداشی نزد خداوند متعال خواهد داشت.

استاندار اصفهان یادآور شد: البته ادیان الهی برای تمام حوزه‌هایی که به رشد و کمال انسان ختم می‌شود دستورات خاص خود را دارد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: بحث محیط زیست در مفهوم کلی مقوله‌ای بسیار پیچیده، در هم تنیده و تأثیر پذیر از عوامل مختلف است. از نظر جغرافیایی مبحثی فرامنطقه‌ای و فرامرزی است زیرا مرزهای کشورها نمی‌تواند مانع جلوگیری از تاثیرپذیری اقلیم‌های جهانی از یکدیگر شود.

وی عنوان کرد: مبحث محیط زیست از نظر اجتماعی نیز همگانی و فرانسلی است. به عبارتی محیط زیست عامل پیوند دهنده نسل امروز و آینده است.

استاندار اصفهان اضافه کرد: در محیط زیست با موضوعی فرابخشی، فرانسلی و جامع مواجه هستیم که لازمه مدیریت آن همگرایی و مشارکت همگانی در سطوح مختلف است.

وی با اشاره به اصل ۵۰ قانون اساسی، اظهار کرد: حفظ محیط زیست بعنوان زمینه ساز حیات اجتماعی رو به رشد نسل امروز و نسل‌های آینده وظیفه عمومی قلمداد شده است.

استاندار اصفهان افزود: همه اشخاص حقیقی و حقوقی در نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت به محیط زیست وظیفه قانونی و عمومی دارند. رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر ضرورت حفظ محیط زیست، منابع طبیعی و پرهیز از آلوده سازی آب، خاک و هوا تاکید دارند.

مرتضوی بیان کرد: دولت مردمی سیزدهم به ریاست حضرت آیت‌الله رئیسی نیز با استناد به قانون اساسی و سیاست‌های محیط زیستی نظام (ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری) انتظارات و مطالبات دوستداران و فعالان محیط زیستی این مباحث را به صورت مجدانه پیگیری می‌کنند.

وی گفت: در شرایطی که کشور و استان ما با شبه بحران‌های بزرگ محیط زیستی دست به گریبان است؛ خروجی کارشناسی از این کنفرانس می‌تواند نقش اساسی در کاهش معضلات محیط زیستی داشته باشد.

استاندار اصفهان هشت پیشنهاد را به این کنفرانس ارائه و تشریح کرد: نخست با ایجاد دبیرخانه دائمی برای کنفرانس نقش ادیان توحیدی در خروج از بحران‌های محیط زیستی، می‌توان به جایگاه ویژه ادیان الهی در این برهه برای خروج از بحران‌های جهانی محیط زیست دست یافت.

دکتر مرتضوی گفت: پیگیری و جدیت علمای الهی در حوزه حفاظت از محیط زیست براساس آموزه‌های دینی در توصیه‌ها، فتوای علما و مراجع تقلید به عنوان یک ضرورت در محور برنامه‌ها قرار گیرد.

وی عنوان کرد: برنامه ریزی برای توسعه مستمر و آگاهی بخشی عمومی و فرهنگ سازی گسترده در جامعه به ویژه اقشار تأثیرگذار در محیط زیست با مشارکت فعال بخش خصوصی و دولتی دنبال شود.

استاندار اصفهان گفت: اقدامات لازم جهت توسعه کیفی صنایع موجود و اجتناب از هرگونه بارگذاری خارج از ظرفیت محیط زیست و منابع محدود در کشور و استان بر مبنای برنامه‌های آم

ایش سرزمینی انجام شود.

دکتر مرتضوی اظهار کرد: مدیریت بهینه بر منابع محدود آب بعنوان یکی از اولویت‌ها توسط دبیرخانه دائمی دنبال شود.

وی عنوان کرد: حمایت همه جانبه از نخبگان و محققان عرصه فناوری‌های نوین و انرژی‌های پاک بعنوان یکی از محورهای مورد تاکید دنبال شود.

استاندار اصفهان بیان کرد: بهره گیری از انرژی‌های نو و پاک توسط دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی به منظور کاهش آلاینده‌ها و حفظ منابع طبیعی و حیاتی پیگیری شود.

دکتر مرتضوی درخصوص پیشنهاد هشتم، گفت: حضور فعال اندیشمندان مختلف و سازمان‌های مردم نهاد در تصمیم سازی ها بعنوان رویکرد ضروری است.

کد خبر 5655129

منبع: mehrnews-5655129

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید