یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » ناز نرگس خراسان‌جنوبی در فصل گل دهی/سود فروش به جیب دلال می رود

ناز نرگس خراسان‌جنوبی در فصل گل دهی/سود فروش به جیب دلال می رود

کد خبر: 4121

نرگس کاران خراسان جنوبی که با رنج بسیار محصول خود را به بار می‌نشانند معتقدند سود اصلی از فروش گل نرگس به جیب دلالان و واسطه ها می رود.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: پاییز برای مردم خراسان جنوبی فصل خزان و بی برگی نیست. از محصولات قرمز رنگ خراسان جنوبی چون عناب و انار و …که بگذریم، از اواسط آذرماه گل‌های خوش نقش و نگار نرگس در مزارع برخی از شهرستان‌های خراسان جنوبی شروع به جلوه‌گری می‌کنند.

در بسیاری از میادین بیرجند نیز افرادی را می‌بینیم که گل‌های نرگس را برای فروش بر سردست گرفته‌اند و شهر را زیباتر از همیشه کرده‌اند.

مردم نیز مشتاقانه این دست گل‌های زیبا را برای خانه و عزیزانشان خریداری می‌کنند اما نرگس کاران معتقدند سود اصلی از این خرید و فروش هیچگاه به جیب کشاورز نمی‌رود.

لقای عقبری از نرگس کاران خراسان جنوبی در گفت گو با خبرنگار مهر اظهار کرد: من در سه هزار و ۸۰۰ متر زمین گل نرگس کشت می‌کنم و از این کارم بسیار راضی ام.

سودآوری گل نرگس به شرط عدم سرمازدگی

وی با اشاره به اینکه در سال حدود ۴۰ هزار شاخه گل نرگس در مزرعه خود تولید می‌کند، بیان کرد: اگر مسائلی چون سرمازدگی و آفت‌زدگی وجود نداشته باشد، تولید گل نرگس از نظر اقتصادی نیز به صرفه است.

این نرگس کار خراسان جنوبی ادامه داد: به نظر من یکی از کسانی که در زمینه قیمت گذاری گل نرگس مسیر را به اشتباه می‌روند، خرده مالک‌هایی هستند که حاضرند این گل ارزشمند را به هر قیمتی به فروش برسانند.

عبقری با تأکید بر اینکه نرگس خراسان جنوبی و شهرستان خوسف در استان اصفهان، کرج و مشهد نیز طرفداران زیادی دارد، گفت: من نیز بخشی از تولیدم را به این استان‌ها می‌فرستم.

وی با اشاره به اینکه برخی از نرگس کاران نیز گل تولیدی خود را به سیستان و بلوچستان و تهران ارسال می‌کنند، ادامه داد: البته در برخی استان‌ها نیز تا زمانی که نرگس شیراز و بهبهان وارد بازار نشده، نرگس خراسان جنوبی را به خوبی می‌خرند.

این نرگس کار خراسان جنوبی اظهار کرد: ولی بعد از ورود گل نرگس شیراز قیمت به شدت کاهش یافته و گاه به شاخه‌ای دو- سه هزار تومان می‌رسد.

ناز نرگس خراسان‌جنوبی در فصل گل دهی/سود فروش به جیب دلال می رود

هزینه ایجاد واحد تولیدی عطر نرگس بسیار بالا است

بقای عقبری در زمینه راهکارهای حمایت از نرگس کاران خراسان جنوبی بیان کرد: برخی سخن از راه اندازی واحد تولیدی عطر گل نرگس می‌زنند ولی راه اندازی چنین واحدی سرمایه عمده‌ای می‌خواهد.

وی گفت: به نظرم بهترین و ضروری‌ترین کار برای نرگس کاران این است که در زمین قیمت گذاری اقدامات ارزشمندی صورت گیرد تا خدای نکرده کشاورز ما ضرر نکند.

محمد حاجی زاده از دیگر نرگس کاران خراسان جنوبی با اشاره به اینکه من در نیم هکتار زمین در روستای کلاته ملک خوسف گل کشت می‌کنم، اظهار کرد: من گل‌های تولیدی خودم را به استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، سیستان و بلوچستان و شهر نیشابور ارسال می‌کنم.

وی ادامه داد: گذشته در مراکزی به صورت متمرکز گل نرگس را از ما خریداری می‌کرد ولی این مراکز به دلایلی امروز دیگر فعالیت ندارند.

سود فروش به جیب کشاورز نمی‌رود

این نرگس کار شهرستان خوسف یادآور شد: حتی شرکت‌های موجود نیز کمک خاصی به ما نکردند و گل نرگس ما را به قیمتی بسیار کمتر از قیمت واسطه فروختند.

حاجی زاده با اشاره به اینکه در حال حاضر سود اصلی از فروش گل نرگس به جیب دلال و واسطه گر می‌رود، گفت: واسطه‌ها گل نرگس را به قیمت بسیار کم از ما می‌خرند و به قیمت‌های بسیار خوب در استان‌های دیگر می‌فروشند.

ناز نرگس خراسان‌جنوبی در فصل گل دهی/سود فروش به جیب دلال می رود

وی یادآور شد: گل نرگس شهرستان خوسف عطر و بوی خاصی دارد و از این جهت همواره طرفداران خود را دارد.

این نرگس کار خراسان جنوبی اظهار کرد: ایجاد واحد تولیدی عطر گل نرگس در شهرستان خوسف نیاز به تولید بیشتر و ورود یک سرمایه گذار قوی دارد.

خبرنگار مهر به صورت میدانی سری به مراکز فروش گل نرگس در نقاط مختلف شهر بیرجند زد تا از قیمت گل نرگس در بازار مطلع شود.

قیمت‌های متفاوت

قیمت‌ها در بازار متفاوت است. گاه دسته چهار- پنج شاخه‌ای گل نرگس را به ۲۰ هزار تومان می‌فروشند و حتی در برخی دیگر از مناطق شهر این دسته‌ها به ۵۰ هزار تومان نیز فروخته می‌شود.

این تفاوت قیمت نشان می‌دهد که مرکز متمرکزی برای قیمت گذاری این محصول ارزشمند وجود ندارد و واسطه‌ها به قیمت‌های دلخواه به خرده فروش‌ها، می‌فروشند.

مهدی جعفری، رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سطح زیرکشت گل نرگس در خراسان جنوبی ۴۰ هکتار است، اظهار کرد: بیشترین سطح زیرکشت مربوط به شهرستان خوسف با ۲۵ هکتار و بعد شهرستان طبس با ۱۴.۵ هکتار است.

ناز نرگس خراسان‌جنوبی در فصل گل دهی/سود فروش به جیب دلال می رود

ورود شهرستان سربیشه به تولید گل نرگس

وی ادامه داد: شهرستان سربیشه نیز در چند سال اخیر در زمینه کشت گل نرگس ورود پیدا کرده و در این شهرستان نیز هفت دهم هکتار گل نرگس کشت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۰ میلیون شاخه گل نرگس از نرگس‌زارهای خراسان جنوبی برداشت شود.

جعفری با اشاره به اینکه سطح زیرکشت نرگس در سال جاری در استان نیم هکتار افزایش یافته است، گفت: ارزش گل نرگس تولیدی خراسان جنوبی با احتساب شاخه‌ای ۲ هزار تومان، ۴۰ میلیارد تومان است.

وی بیان کرد: گل نرگس تولیدی این خراسان جنوبی به تهران، اصفهان، زاهدان و مشهد برای فروش ارسال می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ادامه داد: البته بیشتر تلاش می‌شود که گل نرگس به استان‌های همجوار ارسال شود چرا که هرچه مسافت نزدیک‌تر باشد، گل بهتری به دست مشتری می‌رسد.

برداشت گل نرگس تا اسفند ادامه دارد

جعفری گفت: شرایط اقلیمی خراسان جنوبی، آب، هوا، تغذیه و کودهای حیوانی باعث شده کیفیت گل نرگس تولیدی خراسان جنوبی بهتر باشد که مزیتی برای خراسان جنوبی محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: برداشت گل نرگس در خراسان جنوبی از اواخر آبان آغاز شد و در صورتی که شرایط جوی استان مساعد باشد تا نیمه اسفند ادامه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: در حال حاضر و ابتدای فصل برداشت، کشاورزان در زمینه فروش گل نرگس خود مشکلی ندارند.

تولید در بخش کشاورزی مانند بسیاری دیگر از بخش‌های اقتصادی نیاز به انگیزه سازی و سودآوری دارد. باید شرایطی را فراهم کرد که نرگس‌کار برای ادامه کار به سود اصلی دست یابد تا کار همچنان بر محور تولید گل و زیبایی بچرخد.

کد خبر 5651780

منبع: mehrnews-5651780

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید