شنبه، 8 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » فصل انارچینی در مازندران/ سرخی یاقوت از سبزی باغ است

فصل انارچینی در مازندران/ سرخی یاقوت از سبزی باغ است

کد خبر: 1903

پاییز فصل انارچینی از انارستان های مازندران است و دانه های خوش آب و رنگ یاغوتی کام مردمان کرانه شمال را شیرین می کند.

رخدادشهر: برداشت انار از اواخر شهریور در مازندران شروع می‌شود و تا نیمه‌های پاییز ادامه می‌یابد، بانوان روستایی برای جداکردن دانه‌های انار بساط پهن می‌کنند تا دانه‌های خوشمزه و بهشتی یاقوت را در سایه ضعف در صنایع تبدیلی به صورت سنتی و دستی فرآوری کنند.

بیشتر باغات انار مازندران در بهشهر قرار دارد و انار این شهرستان در ایران شهره است و اقتصاد خوبی را برای خانوارها و اهالی منطقه در پاییز رقم می‌زند. این روزها صدای کَتَ را و کَچه برای انارگیری از هر خانه روستایی در شرق مازندران شنیده می‌شود و بانوان محلی دور هم جمع می‌شوند تا انارهای چیده شده را فرآوری کنند.

رسم اناردانه کردن در مازندران قدمت دیرینه ای دارد و بسیاری از اهالی و اقوام فامیل خود را از شهر به روستا می‌رسانند تا انارهای چیده شده و خوش رنگ را دانه گیرند. فضه بانوی روستایی اهل روستای زاغمرز بهشهر که این روزها بساط انارگیری در حیاط خانه باصفایش پهن شده می‌گوید: در حال دانه کردن انارهای ملس باغمان هستیم تا آن را به رب تبدیل کنیم.

پهن شدن بساط انارگیری در خانه‌ها

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه بخشی از انار را از صحرا چیده‌ایم، ادامه داد: همسایه‌ها در کار انارگیری به همدیگر کمک می‌کنیم و این کار رسم خوبی به شمار می‌رود.

سوسن عروس خانواده که در تهران سکونت دارد و خود را برای انارگیری به محل رسانده می‌گوید: برای کمک کردن به خانواده همسرم به اینجا آمدم و این کار برای من شیرین و جذاب است.

وی اناردانه کردن سخت اما لذت بخش است، گفت: خوشبختانه با کمک همسایه‌ها کار اناردانه کردن به روزهای پایانی نزدیک می‌شود و دیدن همسایه در دورهمی اناری لذت بخش است.

 دیگ‌های بزرگ رب انار در خانه‌های روستایی و محلی روی آتش قرار می‌گیرند تا کار پخت رب انار انجام شود و محصول فراروی شده کاملاً طبیعی و ارگانیک در سبد خانواده‌های ایرانی قرار گیرد. مازندرانی‌ها رسم و رسوم خاصی برای انارچینی و پخت رب دارند اما به دلیل کمبود صنایع تبدیلی و فرآوری بخشی از محصولات تولیدی هدر می‌رود و یا با نرخ پایین به واسطه‌ها فروش می‌رسد.

کربلایی محمد باغداری که ۱۰ هزار متر انارستان دارد و برداشت انار را از باغش به پایان رسانده می‌گوید: در هر هکتار ۱۵ تا ۲۱ تن محصول تولید کرده‌ام.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با عنوان اینکه انار را پس از بسته بندی به مناطق مختلف ارسال می‌کنم، گفت: همچنین محصولاتی نظیر رب انار و ترشی نیز توسط بانوان تولید و فرآوری می‌شود.

مازندرانی‌ها محصولات فرآوری شده انار را به عنوان سوغات و هدیه به مهمانان و مسافران می‌دهند و بیشتر مردم ایران طعم انار مازندران و محصولاتش را چشیده‌اند.

قیمت پایین انار در باغ و گرانی در بازار

همزمان با فصل برداشت انار جشنواره و غرفه‌های عرضه این محصول نیز در مناطق مختلف مازندران برپا شده است، محدثه کمالی از بانوان مازندرانی که در غرفه فروش انار حضور دارد با بیان اینکه انار بهشهر از اواخر شهریورماه روانه بازار می‌شود، گفت: امسال تلاش کردیم برداشت محصول را با تأخیر آغاز کنیم تا کامل رسیده شود.

وی با بیان اینکه قیمت انار در باغات پایین است ادامه داد: این درحالی که در بازار این محصول تا کیلویی ۳۵ هزار تومان به فروش می‌رسد و سهم کشاورزان از اقتصاد آن ناچیز است.

صادق برزگر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در حاشیه بازدید از جشنواره انار توانمندسازی جوامع محلی را از جمله اهداف برپایی جشنواره بیان کرد و گفت: برای معرفی ظرفیت و پتانسیل‌ها بستری فراهم کردیم تا در قالب جشنواره‌ها تولیدات بومی را عرضه کنیم.

برندسازی محصولات کشاورزی

وی در گفتگو با خبرنگار مهر برگزاری جشنواره‌ها در زمینه گردشگری کشاورزی را سبب معرفی و برندسازی محصولات کشاورزی و گردشگری دانست و گفت: این جشنواره‌ها در جذب گردشگران نیز تأثیر بسزایی دارد.

 مازندران دارای هزار و ۸۰۰ هکتار انارستان است و امسال پیش بینی می‌شود بیش از ۳۰ هزار تن یاقوت سرخ در آن تولید شود و بیشتر رقم‌های تولیدی شامل ترش، ملس، شیرین و گل انار است.

حسن مولایی معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه ۷۰ درصد انارستان‌های استان در بهشهر واقع شده است، گفت: درخت انار از سال دوم و سوم به بعد ۲۰ تا ۳۰ کیلو در هر درخت بار می‌دهد.

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با اظهار اینکه ارقام غیربومی نیز در انارستان‌های استان رواج یافته است، شرایط آب و هوایی و مدیریت باغبانی را سبب افزایش کمی و کیفی محصول در استان دانست و مقاوم بودن درخت انار و کشت آسان و بی دغدغه را از جمله مزیت‌های کشت انار ذکر کرد.

مهر نوشت، سال گذشته ۲۲ هزار تن انار در مازندران تولید شد و انارهای استان پس از بسته بندی در بازار میوه و تره استان‌های مختلف از جمله تهران عرضه می‌شود و کشت آن می‌تواند منبع درآمد مناسبی برای باغداران محسوب شود.

توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات، اصلاح و نوسازی درختان نیاز انارستان‌های مازندران است.

انتهای پیام/

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید