دوشنبه، 17 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » جامعه » معرفی مدیران قاصر در زمینه مقابله با آلودگی هوا به دستگاه قضا

معرفی مدیران قاصر در زمینه مقابله با آلودگی هوا به دستگاه قضا

کد خبر: 2428

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی از معرفی مدیران قاصر در زمینه مقابله با آلودگی هوا به دستگاه قضا خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، سمیه رفیعی نماینده مجلس در یک برنامه تلویزیونی درباره موضوع آلودگی هوا و دلایل اجرایی نشدن قانون هوای پاک اظهار داشت: دستگاه‌های زیادی در جهت اجرای این قانون وظیفه و تکلیف دارند ولی متأسفانه این مساله به درستی محقق نشده است.

وی افزود: سازمان محیط زیست بر اساس بررسی‌هایی که انجام گرفته ۶۰ تکلیف در این راستا داشته که کمتر از ده درصد آن محقق شده است و این در حالی بوده که فرماندهی اجرای این قانون را بر عهده داشته است.

این نماینده مجلس ادامه داد: سازمان برنامه و بودجه نیز تعهدات سازمانی خود را انجام نداده که البته امسال شرایط بهتر شده است. مسائل به نظرم حل شدنی است به شرطی که اراده کافی در این راستا وجود داشته باشد.

رفیعی ادامه داد: بر اساس اعلام وزارت بهداشت سالانه ۱۱ هزار میلیارد تومان تبعات آلودگی هوا به نظام بهداشت و سلامت است. بنابراین هر هزینه‌ای که در جهت اجرای بهتر قانون هوای پاک شود قطعاً در کاهش هزینه‌ها حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه عمده آلایندگی در هوای تهران ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که از صنایع و حمل و نقل فرسوده ناشی می‌شود، گفت: اخیراً وزارت صمت لایحه‌ای به مجلس ارائه کرد اما در عمل به صورت اساسی اسقاط خودروهای فرسوده صورت نخواهد گرفت.

رفیعی بیان داشت: مصرف ۲۳ میلیون لیتر بنزین در بالاتر رفتن این آلایندگی و موضوع احتراق ناقص سوخت مورد توجه است و باید تصمیم جامع داشته باشند و دستگاه‌ها به دقت به وظایف خود عمل کنند.

این نماینده مجلس در پاسخ به این پرسش که مجلس چه اقداماتی می‌تواند انجام دهد، گفت: نظارت‌های دقیق کارشناسی انجام گرفته و بر اساس پژوهشی هم که در دوران کرونا صورت گرفت ذرات معلق در جهت انتقال ویروس کرونا مؤثر بود. لذا ما به صورت جدی در مجلس وارد عمل شدیم و همزمان گزارشی از سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و … ارائه شده است.

وی گفت: هفته آینده برخی از مدیران را در مجلس جهت ارائه پاسخ می‌خواهیم و حتی یک معاون در این زمینه مسئولیت داشته را به عنوان کسی که ترک فعل انجام داده معرفی کرده ایم.

رفیعی از معرفی مدیران قاصر به دستگاه قضا خبر داد و گفت: ۴۰۰ هزار خودروی فرسوده سالانه باید از چرخه حمل و نقل خارج شوند، در حالی که از زمان اجرای قانون هوای پاک ۶،۷ هزار مورد بوده است این در حالی است که ۱۷ میلیون خودروی فرسوده در کشور داریم.

این نماینده مجلس گفت: نمره عملکرد دولت در حد قبولی مشروط است و امیدواریم هر چه زودتر اقدامات موثرتری جهت مقابله با آلودگی هوا و رفع این مشکل صورت گیرد.

منبع: mehrnews-5636737

دسته بندی: جامعه
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید