جمعه، 10 فروردین 1403
رخدادشهر » استان‌ها » نگرانی شهروندان مازنی از افزایش مصرف سوخت مازوت نیروگاه نکا درمنطقه

نگرانی شهروندان مازنی از افزایش مصرف سوخت مازوت نیروگاه نکا درمنطقه

کد خبر: 1951

سرد شدن هوا مصرف سوخت مازوت را در نیروگاه نکا استان مازندران افزایش می دهد و این در حالیست که مصرف مازوت اثرات فاجعه باری بر سلامت مردم و جانداران منطقه دارد و همین امر نگرانی ها را افزایش داده است.

رخدادشهر: نیروگاه ‌شهید سلیمی ‌نکا، یکی‌ از مهم‌ترین‌ سرمایه‌های‌ ملی‌ و از بزرگترین‌ نیروگاه‌­های‌ کشور و متشکل‌ از دو بخش‌ مستقل‌ بخاری‌ و سیکل‌ترکیبی بوده که در ساحل‌ دریای‌خزر و در ۲۵ کیلومتری‌ شمال‌ شهرستان ‌نکا قرار دارد. قدرت‌ نامی‌ این‌ نیروگاه‌  ۲ هزار و ۲۱۴ مگاوات‌ است که‌ از چهار واحد بخاری هریک با قدرت نامی ۴۴۰ مگاوات، یک بلوک سیکل­ ترکیبی شامل دو واحد گازی هریک با قدرت نامی ۱۳۷/۶ مگاوات و یک واحد بخاری با قدرت نامی ۱۶۰ مگاوات و همچنین دو واحد توربین انبساطی با قدرت نامی هرکدام ۹/۴ مگاوات تشکیل شده است.

نیروگاه ‌حرارتی نکا در دهه ۵۰ شمسی ساخته شده و هم اکنون  براساس اعلام‌ مدیرعامل این نیروگاه، بیش از ۴ درصد برق کشور توسط نیروگاه نکا تامین می‌شود و این در حالی است که مصرف سوخت مازوت این روزها با توجه به سرد شدن هوا و حرکت به سمت زمستان باعث نگرانی بیش از پیش شده است.

سوخت نیروگاه نکا گاز و مازوت است و از سال ۸۶ و با بارش برف سنگین و قطع شدن گاز طبیعی به عنوان سوخت دوم نیروگاه، مجوز سوخت مازوت برای نیروگاه نکا صادر شد و حالا ۱۵ سال است که نیروگاه نکا به صورت متناوب از سوخت مازوت استفاده می کند.

استفاده از مازوت در نیروگاه برق شهید سلیمی نکا آن هم در فصل سرما ، سالهاست که باعث اعتراض مردم این منطقه و روستانشینان بهشهر و نکا و منطقه زاغمرز شده  و مردم بر این باورند که سوخت مازوت سلامتی آنان را با خطر جدی مواجه کرده و بر زندگی جانداران، پرندگان، ماهیان و صید و همچنین محصولات باغی و کشاورزی منطقه اثر گذاشته است.

 موسوی یکی از روستانشینان اطراف نیروگاه نکا به خبرنگار ایلنا گفت: قرار بود از سال ۹۶ با انتقال خط انتقال گاز دامغان به کیاسر دیگر از سوخت مازوت استفاده نشود که حالا نه تنها در زمستان بلکه در تابستان امسال هم شاهد سوخت مازوت باشیم و علاوه بر آن همجواری با شبه جزیره میانکاله، در کنار به خطر افتادن سلامت مردم، سلامت پرندگان و آبزیان و جانداران و گیاهان‌منطقه هم در معرض خطر است.

وی افزود: با وجود اینکه از سال ۹۷ و براساس دستور رئیس جمهور وقت مقرر شده بود سوخت مازوت صفر شود، اما اکنون نه تنها در زمستان و فصل سرد بلکه در فصل گرم هم هاله‌ای سیاه همواره بر سر ما بود و حالا با نزدیک شدن به فصل سرما و زمستان این دغدغه و سوخت دائم مازوت بر دردسرهای ما افزوده است.

موسوی افزود: با وجود اینکه اداره کل محیط‌زیست مازندران بارها به مصرف سوخت مازوت در این نیروگاه تذکر داده و اعتراض کرده‌ و از مسئولان آن خواسته‌ که سیستم کنترل آلودگی هوا در کارخانه نصب کنند، اما همچنان آلودگی ها وجود دارد و فریادهای ما به جایی نمی رسد.

 آلودگی آب، خاک و هوا با مصرف سوخت مازوت نیروگاه 

امیری یکی از اهالی روستاهای اطراف نیروگاه نکا در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل زیست محیطی منطقه مشکل حاد آلودگی آب و خاک و هوای منطقه توسط مصرف سوخت مازوت نیروگاه شهید سلیمی نکاست که در همین ارتباط بارها و بارها اعتراض اهالی و شوراهای اسلامی و تشکل های زیست محیطی و دوستداران محیط زیست به رسانه ها و دادستانی مرکز استان و ریاست سازمان حفاظت محیط زیست کشور و سایر بخش ها منعکس شده و خواستار رسیدگی به این مشکل زیست محیطی شده‌ایم .

باران های اسیدی مهمان همیشگی روستاییان همجوار نیروگاه نکا 

محمودی از شهروندان نکایی که در حاشیه نیروگاه سکونت دارد هم به خبرنگار ایلنا گفت: اثرات آلودگی های زیست محیطی ناشی از مصرف سوخت مازوت نیروگاه شهید سلیمی نکا تا دور دست‌ها و حتی تا شهرستان های استان های همجوار قابل مشاهده بوده بویژه در محیط زیست اطراف این نیروگاه از جمله در ذخیره گاه و پناهگاه حیات وحش میانکاله و روستاهای اطراف همچون زاغمرز ، دنگسرک ، نوذرآباد ، زینوند ، تازه آباد ، بایع کلا و خورشید به شدت تاثیر گذار بوده تا حدی که باعث ایجاد باران‌ها و شبنم های اسیدی شده است.

به گفته او ،  باران های اسیدی ناشی از  سوخت مازوت، ضمن آسیب رساندن به محصولات کشاورزی اهالی ساکن این روستاها بازار فروش این محصولات را از رونق انداخته است .

وی گفت: نیروگاه به تعداد انگشت شماری از باغداران یک الی دو روستا که از نیروگاه شکایت کرده اند مبالغ ناچیزی خسارت پرداخت کرده که شامل اکثریت روستاهای خسارت دیده نمی‌شود و  به دنبال اعتراضات اخیر اهالی روستاهای منطقه جملگی اظهار داشتند که وقتی سلامتی‌شان در خطر باشد دریافت خسارت‌های ناچیز دیگر مورد تقاضای آنها نیست.

گوگرد زدایی از مازوت در مرحله تولید ، راه حل مقابله با آلودگی نیروگاه

جمال ابوطالبی رئیس شورای اسلامی زاغمرز در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مطالبه اصلی مردم‌منطقه حاشیه نیروگاه نکا، قطع مصرف سوخت مازوت توسط نیروگاه شهید سلیمی نکا یا گوگرد زدایی از سوخت مازوت قبل از مصرف و جلوگیری از وارد آمدن آسیب به سلامتی و اقتصاد کشاورزی آنها و آلودگی آب و خاک و هوای منطقه است .

وی گفت: معتقدم بهترین راه حلی که برای این مشکل زیست محیطی وجود دارد گوگردزدایی از مازوت در مرحله تولید در پالایشگاه بوده و این راه حل در مقابل موضوع نصب فیلتر که از عوارضی همچون مصرف آب زیاد و پسماند گچ و هزینه زیاد برخوردار است ، ارجحیت دارد . 

وی افزود: در این رابطه باید وزارت نفت ملزم به اجرای ماده ۱۸ قانون هوای پاک باشد تا با تولید مازوت حاوی گوگرد در حد استاندارد سازمان حفاظت محیط زیست ایران (۸۰۰ppm) نقش مهمی در کاهش آلودگی ناشی از مصرف سوخت مازوت در نیروگاه های کشور داشته باشد  و این در حالی است که تعداد نیروگاه های برق کشور در هر دهه دو برابر می‌شود و کوتاهی در انجام این وظیفه آسیب‌های جدی به محیط زیست کشور وارد خواهد کرد .

ابوطالبی گفت:  وجود میزان بالای مشتقات گوگرد و کربن و نیتروژن و...ناشی از سوختن فرآورده های نفتی و ورود آنها به اتمسفر منجر به بروز بحران های جدی برای محیط زیست شده و  علاوه بر این اثرات جانبی فراوانی برای سلامتی انسان و سایر موجودات زنده به دنبال خواهد داشت عوارضی از قبیل خارش گلو و سوزش چشم و ایجاد انواع سرطان‌ها و بیماری های تنفسی و پوستی برای موجودات زنده به ویژه انسان از پیامدهای آن بوده و آلودگی هوا و ایجاد باران های اسیدی و اثرات گلخانه‌ای و سایر بحران های زیست محیطی در ابعاد جهانی ناشی از وجود آلاینده هایی از قبیل گوگرد و کربن و نیتروژن و مشتقات سمی آنها(sox وcoxوnox) حاصل از سوختن فرآورده های نفتی از جمله مازوت و سایر محصولات پتروشیمی است.

چاره ای جز مصرف مازوت نداریم

حسینعلی تازیکی سرپرست شرکت مدیریت تولید برق نکا هم  همچون همیشه با تاکید بر مدیریت مصرف برق اظهار کرد: یکی از بزرگترین نیروگاه‌های کشور در تولید برق  با ۲ هزار و ۲۱۴ مگاوات برق هستیم و با توجه به اینکه اولویت اول سوخت گاز با مصارف خانگی و صنایع است، نیروگاه سهم کمتری از گاز در فصل سرما دارد و چاره ای جز مصرف مازوت نداریم.

 ایلنا نوشت، وی گفت: قدمت بالای نیروگاه شهید سلیمی نکا و فرسوده بودن لوله‌ها و رسوباتی که در لوله نشسته باعث می‌شود که مصرف سوخت این واحد نیروگاهی افزایش یابد و همین امر یکی از دلایل استفاده از سوخت مازوت است چرا که گاز جوابگوی مصرف بالای ما در نیروگاه نیست.

وی افزود: فرسودگی لوله های بویلر نیروگاه نکا سوخت نیروگاه را افزایش داده است و لذا باید تعویض این لوله های بویلر به عنوان‌نیاز اصلی و مهم  مورد توجه باشد که امیدواریم با تزریق اعتبارات ملی ضمن تعویض لوله ها و  افزایش عمر تجهیزات، در مصرف  سوخت بهینه و مناسب و کاهش هزینه‌ها و پایداری شبکه تلاش شود.

 

انتهای پیام/
 

کلید واژه ها:
مازوت سوزی, نیروگاه نکا
دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید