پنج شنبه، 20 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » جامعه » ۷۵ درصد از سوانح کشور ریشه در تغییرات اقلیمی دارد

هماهنگ کننده ارشد مرکز سازمان ملل متحد:

۷۵ درصد از سوانح کشور ریشه در تغییرات اقلیمی دارد

کد خبر: 1925

 هماهنگ کننده ارشد مرکز سازمان ملل متحد برای توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه گفت: در ۲۰ سال گذشته سوانح ناشی از تاثیرات نامطلوب تغییر اقلیم از ۳۵ درصد حجم کل سوانح به ۷۵ درصد افزایش یافته است.

رخدادشهر: مصطفی محقق روز پنجشنبه در گردهمایی معاونان امداد و نجات جمعیت‌های استانی هلال احمر از سراسر کشور اظهار داشت: مدافعه‌گری از احیای حقوق مردم آسیب‌پذیر از تغییرات آب‌و هوایی در سطح کشور و از سران دولت‌های دنیا در اجلاس‌های جهانی تغییرات اقلیمی از وظایف ذاتی هلال‌احمر است.

وی تصریح کرد: توجه ویژه رییس جمعیت هلال احمر ایران و دیگر مدیران وقت هلال احمر به تاثیرات نامطلوب تغییرات اقلیمی شایسته قدردانی است و مداخله جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در موضوع تغییرات آب‌وهوایی در داخل و هم در سطح بین‌المللی در چارچوب مدافعه‌گری از حقوق مردم، ضروری است.

وی افزود: ضرورت حضور نمایندگان جمعیت هلال احمر در cop۲۷ که در هفته آینده در بندر شرم الشیخ مصر آغاز خواهد شد هنگامی آشکار می‌شود که با نگاه به آمارها مشاهده می‌کنیم در ۲۰ سال گذشته سوانح ناشی از تاثیرات نامطلوب تغییر اقلیم از ۳۵ درصد حجم کل سوانح به ۷۵ درصد افزایش یافته است.

محقق گفت: این افزایش سبب شده فدراسیون جمعیت‌های ملی صلیب سرخ و هلال احمر و کمیته ملی صلیب سرخ استراتژی‌های لازم را تعریف و تدوین کنند و در نشست‌های جهانی حضور موثری داشته باشند.

 هماهنگ کننده ارشد مرکز سازمان ملل متحد برای  توسعه مدیریت اطلاعات بلایا در آسیا و اقیانوسیه از تدوین استراتژی مواجهه و کنترل سوانح ناشی از تغییرات اقلیمی در جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران خبر داد و توضیح داد: این استراتژی در سه محور تهیه شده‌است. نخست شناخت ریسک حوادث که بر نظام امداد و نجات تحمیل می‌شود و بیشتر شامل دستورالعمل‌ها و برنامه‌ریزی‌های مواجه با سوانح ناشی از تغییرات آب و هوایی است.

وی ادامه داد: بخش دوم این استراتژی بر آموزش و آگاه‌سازی مردم و مسئولان متمرکز است و بر شبکه بزرگ کارکنان، امدادگران و جوانان جمعیت هلال احمر در سطح کشور متمرکز و هدف آن کنترل و پیشگیری از سوانح است.

به جمعیت هلال احمر، محقق نقش پر رنگ مدافعه‌گری از حقوق مردم آسیب‌پذیر  را محور سوم این استراتژی عنوان کرد و گفت:  هلال احمر ظرفیت بزرگی برای ترغیب متولیان و مسئولان برای توجه به نیازهای مردم و امنیت زندگی آن‌ها در مخاطرات ناشی از اثرپذیری تبعات نامطلوب تغییرات اقلیمی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در تقسیم بندی مجمع جهانی اقتصاد از ریسک وقوع سوانح و بلایا، تغییرات اقلیمی هم از نظر احتمال وقوع و هم از نظر پیامدهای گسترده و مخرب آن در صدر مخاطرات قرار دارد چون تبعات اجتماعی و انسانی آن فراگیر و ماندگار است.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تغییرات اقلیمی
دسته بندی: جامعه
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید