دوشنبه، 17 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » آبدهی رودخانه‌های دائمی مازندران ۴۴ درصد کاهش یافت

آبدهی رودخانه‌های دائمی مازندران ۴۴ درصد کاهش یافت

کد خبر: 1820

 مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران گفت: آبدهی هفت رودخانه مهم استان در نیمه نخست سال جاری نسبت به دوره درازمدت ۴۴ درصد و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸ درصد کاهش یافت.

رخدادشهر: فرهاد خلردی اظهار کرد: آمارهای ثبت شده از آورد آب هفت رودخانه چشمه‌کیله، چالوس، هراز، بابلرود، تالار، تجن و نکارود به عنوان رودخانه‌های مهم و اصلی مازندران نشان می‌دهد که امسال نیز آورد آب این رودخانه‌ها کاهش یافته است.

وی افزود: مجموع آورد آب رودخانه های مهم استان در نیمه نخست سال گذشته حدود یک میلیارد و ۲۳ میلیون متر مکعب بود که در نیمه نخست امسال با کاهش ۸ درصدی به حدود ۹۴۲ میلیون متر مکعب رسید.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران خاطرنشان کرد: بر اساس آمارها، این رقم برای میانگین درازمدت یک میلیارد و ۶۷۳ میلیون متر مکعب ثبت شده است که نشان می‌دهد آورد آب در نیمه نخست امسال نسبت به این رقم ۴۴ درصد کاهش داشت.

به گفته خلردی بیشترین آورد آب رودخانه‌های مهم نیمه نخست امسال به ترتیب مربوط به رودخانه‌های هراز  با ۳۶۷.۵ میلیون متر مکعب ، چشمه‌کیله با ۲۲۳.۶، چالوس با ۱۸۳.۹، تالار با ۵۶.۹، بابلرود با ۴۵.۲، تجن با ۳۵.۱ و نکارود با ۲۹.۱ میلیون متر مکعب است.

وی تصریح کرد: با توجه به وضعیت ذخیره سدهای استان و کاهش بارندگی‌ها انتظار می‌رود که برای مدیریت مصرف آب در حوزه‌های مختلف توجه ویژه از سوی مشترکان و بهره‌برداران لحاظ شود.مازندران استانی با محور تولیدی کشاورزی است که تقریبا کشت تمامی محصولات آن به بارندگی و ذخیره سازی آب بستگی دارد. طبق آمارهای رسمی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی مازندران حدود ۵۰۰ هزار نفر است و هرگونه تغییر در بارندگی به صورت مستقیم بر زندگی و معیشت آنان و در نهایت بر امنیت غذایی کشور که مازندران نقش حدود ۱۲ درصدی در تولید ارزش افزوده آن دارد ، اثرگذاری خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران،اگرچه بر اساس آمارهای رسمی شرکت آب‌منطقه‌ای مازندران  آب هفت رودخانه دائمی و مهم مازندران که ۷۰ درصد آب کشاورزی استان را تامین می‌کنند اما در این استان دست‌کم ۱۲۰ رشته رودخانه به طول حدود هفت هزار کیلومتر وجود دارد که آب این رودخانه‌ها در مسیر عبور برای رسیدن به دریای خزر با ایجاد سردهنه کشاورزی توسط کشاورزان برای آبیاری زمین‌های کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

استان مازندران بر اساس خصوصیات دما ، بارش و توپوگرافی دارای دو نوع آب و هوای معتدل خزری و آب و هوای کوهستانی است. آب و هوای معتدل خزری جلگه های غربی و مرکزی استان تا کوهپایه های شمالی البرز را شامل می شود که در آن به دلیل کمی فاصله کوهستان و دریا رطوبت تجمع یافته و به بارش های قابل ملاحظه و دمای معتدل می انجامد. میانگین بارندگی سالیانه در نوار ساحلی مازندران حدود یکهزار میلی متر است که از غرب به شرق کاهش می یابد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
مازندران, رودخانه, خشکسالی
دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید