چهارشنبه، 12 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » جامعه » جزئیات نسخه جدید شبکه شاد/ از نظر پهنای باند و زیر ساخت‌ مشکلی نداریم

جزئیات نسخه جدید شبکه شاد/ از نظر پهنای باند و زیر ساخت‌ مشکلی نداریم

کد خبر: 1770

مجری فنی شبکه شاد گفت:‌ در مورد گروه های مختلفی که به هر ترتیبی بازمانده از تحصیل هستند، یک قسمتی از کار با محتواهایی که آموزش و پرورش در شاد می‌گذارد، حل می‌شود.

رخدادشهر: علی کاظم زاده مجری فنی شبکه شاد درخصوص تحولات نسخه جدید شبکه شاد گفت: در نسخه جدید در چند قسمت تغییراتی ایجاد می‌شود؛ اولین چیزی که کاربر می‌بیند صفحه اول شاد است که از نظر طراحی و گرافیک به روز می‌شود و متناسب با نیاز کاربران اندازه دکمه‌ها عوض می‌شود یا جابه جا می‌شوند یا به لایه دوم می‌روند. تلاش می‌کنیم این تغییرات کمک کند که شاد بیش از گذشته با نیاز و کاربری مورد نیاز مخاطبانش تناسب داشته باشد. 

او افزود: قابلیت‌های دیگری است که به شاد اضافه می‌شود؛ قابلیت‌هایی مثل آزمون تستی، تشریحی و دفترمعلم، تکلیف و مدیریت محتوای درسی که به تدریج در بازه زمانی یک ماهه به شاد اضافه خواهد شد. در حال حاضر قسمت آزمون تستی و تشریحی آماده شده و روی آن تست می‌کنیم تا در نسخه جدید بنشیند و در فاصله‌ای حدودا دو هفته‌ای سایر مواردی که گفتم روی شاد قرار می‌گیرند. 

کاظم زاده ادامه داد: قسمت سوم تحولات مربوط به شادبوم است. با مرورگری که در نسخه جدید جاگذاری می‌کنیم، قابلیت‌ها و خدماتی که شرکت‌های ارائه دهنده خدمت در شبکه شاد می‌خواستند به کاربران خود ارائه دهند، در این قسمت برای کاربر قابل استفاده است. همچنین امکاناتی مثل کلاس‌های آنلاین یا شرکت‌هایی که سایت جشنواره یا مسابقه داشتند یا هر چیزی که برای کاربر قابل ارائه است در این قسمت قرار می‌گیرد و کاربر با پرداخت هزینه از این خدمت استفاده می‌کند. 

مجری فنی شبکه شاد در خصوص تعداد کاربران فعلی شبکه شاد توضیح داد: وقتی در مورد تعداد کاربر صحبت می‌کنیم باید مشخص کنیم که کاربر ماهانه، هفتگی یا روزانه مدنظر است. تعداد هرکدام از این کاربران با یکدیگر متفاوت است. یک وقتی تعداد نصیب اپلیکیشن مدنظر است که جنبه دیگری دارد و فعلا حدود ۲۷ میلیون نفر شبکه شاد را نصب کرده اند. شاید این سوال پیش بیاید که چرا تعداد کسانی که این نرم‌افزار را نصب کرده‌اند اینقدر زیاد است؟ باید گفت به این دلیل است که مواردی داریم فرد شاد را روی یک گوشی نصب کرده بعد آن گوشی سوخته یا به هر دلیلی از بین رفته بعد دوباره شاد را روی گوشی دیگری نصب کرده است. بنابراین این عدد ملاک تعداد استفاده کنندگان از شاد نیست، اما به هر حال ملاک گسترش این نرم‌افزار در فضای کشور می‌تواند باشد. 

او در پاسخ به این سوال که با توجه به کاربرانی که شبکه شاد دارد و گسترش مداوم این شبکه در عرصه دانش آموزی و آموزش و پرورش، پهنای باند فعلی پاسخگوی نیازهای آنها هست؟ گفت: از نظر پهنای باند و زیرساخت‌ها مشکلی نداریم، ما پیک سنگینی را سال گذشته تجربه کردیم. آن زمان حدود ۱۱ میلیون کاربر روزانه و سه میلیون کاربر همزمان از شاد استفاده می‌کردند. این عددها در نرم افزارهای داخلی تکرار نشده است. تجربه آن پیک باعث شد حالا که روزانه ۶ میلیون کاربر به شاد می‌آیند و پیک استفاده همزمان نیز یک ۸۰۰ تا یک میلیون نفر است، مشکلی از نظر زیرساخت یا پنهای باند وجود نداشته باشد. 

کاظم زاده در مورد ترافیک شبکه شاد و رایگان بودن اینترنت برای استفاده از این شبکه تا پایان سال ۱۴۰۱ و احتمال تمدید این شرایط برای سال آینده توضیح داد: فعلا با توجه به تصمیمی که از سمت دولت گرفته شده است، تا انتهای سال ۱۴۰۱ قرار نیست تغییری در مسئله رایگان بودن ترافیک شاد ایجاد شود و برای سال بعد نیز باید منتظر باشیم تا ببینیم مرکز ملی فضای مجازی، مخابرات و آموزش و پرورش به چه هماهنگی می‌رسند.

او خاطرنشان کرد: طبیعتا ما در شاد مایل هستیم که ترافیک آن همچنان رایگان باشد و آموزش و پرروش نیز نظرش برهمین است چراکه در استفاده دانش آموزان از این شبکه خیلی موثر است، اما برای سال بعد هنوز تصمیمی گرفته نشده است. البته باید این نکته را یادآوری کنم که استفاده از سرویس شادبین که موتور جستجوی شاد است و کاربر را به سایت‌های مورد نظرش می‌برد اینترنتش رایگان نیست. همچنین رمزینه خوانی که در کلاس‌های درسی برای دانش آموزان در شاد گنجانده شده تا کدهای کتاب‌های درسی را از سایت رشد ببیند، اینترنتش رایگان نیست. بخشی هم که به عنوان خدمات افزوده یا شاد بوم در شاد قرار گرفته و قرار است بازار ارائه خدمات آموزشی به دانش‌آموزان باشد نیز اینترنت رایگان نیست. 

مجری فنی شبکه شاد در مورد مسئولیت اجتماعی این مجموعه و اقداماتی که برای دانش آموزان بازمانده از تحصیل، اتباع و دخترانی که برای تحصیل مشکل دارند و… بیان کرد: در مورد گروه های مختلفی که به هر ترتیبی بازمانده از تحصیل هستند، یک قسمتی از کار با محتواهایی که آموزش و پرورش در شاد می‌گذارد حل می‌شود. وزارتخانه محتواهای رسمی را با دسته‌بندی مشخص با کانال‌هایی که در شاد طراحی شده قرار داده و بچه‌هایی که به هر دلیلی نتوانند در شاد حاضر شوند می‌توانند از این محتواها در شاد استفاده کنند. اگرچه حضور در کلاس درس را نمی‌توان با چیز دیگری جایگزین کرد، اما اگر دانش آموزی غیبتی از کلاس درس داشته باشد می‌تواند در شاد محتواهای مورد تایید و آموزش و پرورش را ببیند. 

او در پاسخ به این پرسش که آیا معلمان داوطلب هم برای این قشر در شاد خدماتی ارائه می‌دهد؟ توضیح داد: در برخی بازه‌های زمانی به طور مثال در زمان انتخاب رشته طرحی شبیه به این را پیاده کردیم و کسانی که علاقه‌مند بودند در شاد به دانش آموزان مشاوره دادند یا در مورد امتحانات پایان سال طرحی مشابه همین مسئله به اسم فرشتگان آموزش را داشتیم اما به صورت بلند مدت برنامه ریزی می‌خواهد که باید در وزارت آموزش و پرورش انجام شود. از سوی دیگر در شادبوم شرکت‌هایی که این خدمات را ارائه می‌دهند، با قیمت بسیار پایین این امکانات را در اختیار بچه‌ها می‌گذارند. فیلم‌های آموزشی که در شادبوم است صرفا براساس اینترنتی که کاربر استفاده می‌کند هزینه‌اش را پرداخت می‌کند یعنی هیچ هزینه مستقیمی بابت این برنامه‌ها از کاربر گرفته نمی‌شود. آنجا نیز می‌تواند فضای خوبی باشد تا طیف گسترده‌ای از محتواهای آموزشی توسط شرکت‌هایی که کارشان این است ارائه شود و کاربر از بین آن‌ها انتخاب کند و چیزی که مناسب خودش است را استفاده کند. 

مجری فنی شبکه شاد در مورد برنامه آموزش ضمن خدمت معلمان در شبکه شاد اظهار کرد: این برنامه از آن قسمت‌هایی است که وزارت آموزش و پرورش هنوز به صورت جدی برای پیاده‌سازی در شاد دنبالش نرفته است اما برنامه‌هایی را به کلی پیش بینی کرده‌ایم و فیلم‌هایی به تدریج تهیه می‌شود که برخی از آن‌ها ممکن است در شاید قرار بگیرد برخی ممکن است به شادبوم برود و توسط شرکتی که فیلم را تهیه می‌کند روی خط قرار بگیرد. این امکان وجود دارد که کلاس‌های آنلاین نیز برای معلمان برگزار کرد. در نسخه جدید که مرورگر را اضافه می‌کنیم و امکان برگزاری کلاس آنلاین وجود دارد، شرکت‌هایی که کارشان برگزاری دوره تخصصی آموزشی برای معلمان است می‌توانند در این فضا دوره‌هایشان را برگزار کنند و معلمانی که علاقه دارند می‌توانند در این دوره شرکت کنند و مدرک مورد نظرشان را هم بگیرند. 

ایلنا نوشت، او در خصوص تاریخ رونمایی شاد عنوان کرد: ما امیدواریم در هفته آینده نسخه جدید شاد را در اختیار کاربران بگذاریم. بابت رونمایی باید با آموزش و پرورش هماهنگ کنیم چراکه شاد متعلق به وزارتخانه است و اگر قرار است کاری انجام شود آنها باید تصمیم بگیرند یا بدون مراسم رونمایی شود. 

کاظم زاده در ادامه در مورد مانیتورینگ یا پایش هوشمند در شبکه شاد توضیح داد: محتواهای شاد شامل ویدئو و عکس توسط سامانه هوشمند پردازش می‌شود و یک سری از این ویدئوها و تصاویر را که می‌تواند محتوای نامناسب باشد را انتخاب می‌کنند و بعد از اینکه پردازش توسط هوش مصنوعی انجام شد عامل انسانی وارد می‌شود و این موارد را بررسی می‌کند و مواردی که نامناسب یا مستجهن باشد را دسته‌بندی و حذف می‌کند همچنین این امکان وجود دارد که کاربران گزارش محتوای نامناسب بدهند و با همین روند محتوای گزارش شده بررسی و حذف می‌شود. بنابراین تلاش می‌شود محتواهای نامناسبی در کانال‌ها و گروه‌ها نباشد.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
شبکه شاد, دانش آموز
دسته بندی: جامعه
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید