شنبه، 8 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » رواج انگور فروشی کنار جاده‌ها

رواج انگور فروشی کنار جاده‌ها

کد خبر: 1754

در محور شهرکرد به اصفهان بعد از پلیس‌راه، یا در محور شلمزار به بروجن در نزدیکی شهر گهرو انگورهای تازه چیده شده توسط باغداران کنار جاده به فروش می‌رسد.

رخدادشهر: انگورهای زرد و قرمز تازه چیده شده مانند یاقوت‌های آفتاب تنیده، ردیف در ردیف جعبه‌های چوبی یا پلاستیکی، در کنار جاده آماده‌فروش هستند.

مشتری‌ها با خودروهای پارک کرده خود کنار جاده در شانه خاکی، یا مشغول چانه‌زنی یا خرید مستقیم انگورها از باغداران هستند، جعبه‌های انگوری که برخی از آنها از دور چشم‌نواز است اما طعم و مزه را باید پول بدهی تا درک کنی.

از یکی از باغداران کنار جاده همان اوایل زمان برداشت انگور، پرسیدم قیمت انگور چقدر است؟ پاسخ داد:" اینجا فروش جبعه‌ای است و کیلویی در حدود ۲۰ هزار تومان است"، در حالی که یک هفته بعد که با برداشت بیشتر انگور روبرو بودند قیمت را تا ۱۵ هزار تومان نیز پایین آوردند.

وی که کنار وانت بار حمل و نقل انگور مشغول رتق و فتق خرید مشتریان خود است، درباره کنار جاده فروشی انگور می‌گوید: انگور چهارمحال و بختیاری دیررس است و همان اوایل تابستان انگور شیراز یا شهرهای دیگر مانند ملایر وارد استان می‌شود به همین دلیل قیمت نورس بودن خود را از دست می‌دهد و باغداران برخی اقدام به فروش کنار جاده می‌‍کنند.

یکی از مشتریان اصفهانی وسط این گفت و گو با فروشنده می‌گوید: "ولی طعم و مزه انگور چهارمحال و بختیاری به همه کشور فرق می‌کند و انگور خوش طعمی است".

این گردشگر می‌گوید: انگور جعبه ها باید یکنواخت و یک کیفیت باشد ، چرا که تعداد اندکی از جعبه‌ها، انگورهای خوب و مشتری‌پسند روی جعبه چیده می‌شود ولی انگورهای قدیمی‌تر را ته جعبه چیده شده است، که قابل مصرف نیستند.

یکی دیگر از مشتریان کنار جاده می‌گوید: آبغور و شیره انگور چهارمحال و بختیاری نیز کیفیت خوبی دارد اما کاش یک جشنواره یا یک برنامه برای معرفی شیره انگور این استان می‌گذاشتند. 

انگور چهارمحال و بختیاری با کیفیت اما دیرس

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری می‌گوید: برداشت انگور از اوایل شهریورماه، بستگی به گرم بودن منطقه آغاز می‌شود و تا پایان مهرماه در شهرستان‌های سردسیر ادامه دارد.

ابراهیم شیرانی با اشاره به سرمازدگی و کاهش ۳۰ درصدی میزان برداشت افزود: امسال برداشت ۵۱ هزار تن انگور در استان پیش‌بینی می‌شد که به دلیل سرمازدگی بهاری حدود ۳۰درصد کاهش یافته است.

به گفته وی، یکی از ارقام انگور چهارمحال و بختیاری "رقم عسکری" است که تازه‌خور اما دیررس است که برداشت آن به فصل پاییز می‌رسد و این باعث دیر رسیدن به بازار فروش می‌شود در حالی که انگور سایر استانها وارد بازار شده است.

  

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری یکی از برنامه‌های بهبود وضعیت تاکستان‌های استان را توسعه ارقام زودرس با سرشاخه‌ها دانست و گفت: انگور زودرس از نظر اقتصادی برای کشاورزان به صرفه‌تر است و بازارپسندی آن بالاتر است که اصلاح و احیا تاکستان‌ها در نظر است.

شیرانی یادآور شد: در نقاط گرم‌تر استان نیز طرح داربست کردن انگورستان‌ها مد نظر است چرا که از سرمازدگی جلوگیری و زودس‌تر برای بازار است.

به گفته وی، سطح تاکستان‌ها و باغات انگور استان چهار هزار و  ۲۰۰ هکتار است که حدود یکصد هکتار آن به صورت نهال در چهارمحال و بختیاری وجود است.

شیرانی یادآور شد: انگور برداشت شده در استان به عنوان تازه‌خوری به استان‌های گرمسیری و جنوبی و اصفهان ارسال می‌شود ولی صنایع تبدیلی سنتی مانند شیره انگور و آبغوره و کشمش نیز مصرف می‌شود. 

ایرنا نوشت، هم‌اکنون چهار هزار و ۲۰۰ هکتار تاکستان در استان وجود دارد که بیشتر آنها در شهرستان کیار به ویژه شهر گهرو قرار دارد.

سالانه در چهارمحال و بختیاری بیش از ۱.۵ میلیون تن محصولات باغی، زراعی، دامی و شیلات تولید می‌شود و سطح زیرکشت استان نیز ۲۷۰ هزار هکتار با ۶۶ هزار بهره‌بردار است.

انتهای پیام/

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید