رئیس پلیس راهور فراجا گفت:به طور متوسط هر فوتی کشور ۵ میلیارد و سیصد میلیون تومان هزینه مستقیم و غیر مستقیم دارد.
رخدادشهر: پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر در اولین سمپوزیوم ملی مدیریت حوادث ترافیکی ضمن اشاره به مراسم اربعین حسینی گفت: این برنامه برای هم افزایی و همدلی بیشتر بین دستگاهها برگزار شده است ست و پس از آن کم کم برای زمستان و نوروز ۱۴۰۲ آماده میشویم تا بتوانیم تلفات حوادث رانندگی را به حداقل برسانیم.
وی ادامه داد: علاوه بر تکلیف قانونی، ما تکلیف دینی و اخلاقی و بشردوستانه نیز داریم؛ این شروع قرارگاه عملیاتی برای کاهش تصادفات است.
در ادامه سردار کمال هادیان فر رئیس پلیس راهور فراجا به نقش مهم هلال احمر در کاهش تلفات رانندگی اشاره کرد و گفت برگزاری این نشستها برای هم افزایی و همدلی بسیار ضروری است بررسی سوابق در کشورهای دیگر نیز حاکی از آن است که علاوه بر کار عملی به جلسات همفکری توجه بسیاری شده و سبب کاهش تصادفات شده است.
هادیان فر ادامه داد: در سال ۸۵ که من جانشین پلیس راهنمایی رانندگی بودم حدود ۲۸ هزار کشته و سالانه ۵۰۵ هزار مجروح و معلول ناشی از حوادث رانندگی داشتیم و در عرض ده الی پانزده سال این آمار کاهش محسوسی داشت و دلیل آن چیزی نبود جز دانا شدن مسئولین به مسئولیتهای خود و باید اشاره کنم ۳۲ دستگاه در حوزه کاهش تصادفات نقش دارند اما بعضی از این دستگاهها نقش خود را فراموش کرده اند و در حال حاضر حدود هشت دستگاه نقش مستقیم دارند.
وی با بیان اینکه در کشور حدود ۳۸ میلیون وسیله نقلیه تردد میکند گفت: ۹۲ درصد از ترددها در کشور زمینی است و این جابجاییها در ۲۹۴ هزار کیلومتر راه جادهای اتفاق میافتد؛ ۳۰ درصد از وسایل نقلیه فرسوده است که عامل تشدید تصادفات خواهد بود از ۳۸ میلیون وسیله نقلیه ۱۲ میلیون موتورسیکلت وجود دارد که حدود ۱۰ میلیون از آنها فرسوده است و باید اشاره کنم ۵۴ میلیون نفر از مردم کشورمان دارای گواهینامه هستند و سالانه بیش از ۱۹ میلیارد تردد در شهر و جادهها ثبت میشود و افزایش تردد رابطه مستقیمی با تعداد تصادفات دارد به گونهای که در نوروز مشاهده میکنیم افزایش ترددها باعث افزایش تصادفات جادهای نیز میشود.
رئیس پلیس راهور فراجا گفت: در بحث ترافیک همه دولتها و سازمانها تلاش دارند که آنرا مدیریت کنند؛ در کشورهای دیگر نیز تلاش شده تا حوادث خود را به صفر نزدیک کنند و فوتیهای ناشی از تصادف را به خسارت تبدیل کند قطعاً امکان ندارد جلوی تصادف گرفته شود و وقوع تصادفات امری طبیعی است ولی اینکه چگونه مدیریت کنیم تا تصادفات حداقل شود امر دیگری است حدوداً ۳۰ تا ۵۰ میلیون نفر در دنیا به خاطر حوادث رانندگی دچار مجروحیت و معلولیت میشود.
سالانه حدود ۹ تا ۱۱ درصد بودجه کشور صرف تصادفات میشود
سردار هادیان فر با بیان اینکه سالانه حدود ۹ تا ۱۱ درصد بودجه کشور صرف تصادفات میشود گفت: اگر بتوان در این موضوع مدیریت خوبی داشته باشند صرفهجویی ارزی و مالی خوبی برای کشور خواهد بود به طور متوسط هر فوتی کشور ۵ میلیارد و سیصد میلیون تومان هزینه مستقیم و غیر مستقیم دارد و بیمهها سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت میکنند که عدد بسیار زیادی به حساب میآید.
وی با بیان اینکه تصادف امر جدی است اظهار کرد: کرونا در دنیا موجی را به راه انداخت و روزانه در حال حاضر ۵۰ نفر فوتی را به ثبت میرساند ولی روزی این بیماری تمام خواهد شد اما تصادفات هر روز به وقوع میپیوندد و باعث مجروحیت و فوتی افراد میشود؛ بسیاری از افراد شایسته و نخبه کشورمان بر اثر تصادفات از بین رفتند این نیست که بگوییم تنها خود فرد باعث این امر است در حالی که ۲۵۰۰ نفر عامل مرگ مابقی در تصادفات شدهاند هر چقدر فرد قانونمند باشد راننده دیگری وجود خواهد داشت که باعث ایجاد حادثه شود ما باید سعی کنیم با اراده ملی که وجود دارد ۵۰ درصد مسئله را حل کنیم کاهش ۳۱ درصدی به ازای ۱۰ هزار وسیله نقلیه را که در برنامه توسعه در نظر گرفتهایم را اجرایی کنیم.
رئیس پلیس راهور فراجا گفت: پنج عامل مهم برای تصادفات در نظر گرفته میشود اول از همه مدیریت است باید تمام وزارتخانهها و سازمانها پای کار باشند و یک نفر به عنوان هماهنگ کننده دستگاهها را مکلف به انجام وظایف خود کند مورد دوم عامل انسانی است باید گفت همه مردم کاربر ترافیک هستند یا به عنوان راننده یا سرنشین خودرو و یا به عنوان عابر پیاده ۱۸ درصد نوجوانان زیر ۱۸ سال هستند و ۳۴ درصد سرنشینانی که فوت میکنند اغلب کودکان و بچهها را شامل میشوند ۵۱ درصد فوتیها در همان لحظه وقوع حادثه فوت میکنند بنابراین دستگاهها باید به طور مستمر به مردم آموزش بدهند نظارت داشته باشند و پیگیریهای لازم را انجام دهند به عنوان مثال در سال ۸۵ طرح همیار پلیس راه افتاد و بعد از آن شاهد کاهش ۱۸ درصدی تخلفات رانندگی بودیم.
پنج هزار و ۲۰۰ نقطه حادثهخیز در جادههای کشور وجود دارد
سردار هادیانفر با بیان اینکه حدود پنج هزار و ۲۰۰ نقطه حادثهخیز در جادههای کشور وجود دارد گفت: باید اشاره کرد ۳۵ درصد تصادفات در همین نقاط اتفاق میافتد این موضوع با حرف درست نمیشود و منابع مالی نیاز دارد اگر ۵ هزار میلیارد تومان بودجه برای این کار تخصیص داده شود میتوان تمام نقاط حادثهخیز را اصلاح کرد.
وی اظهار کرد: عامل چهارم تصادفات خودرو است من همیشه به معنای واقعی میخواستم خودروی ملی خواسته ام ولی موافق واردات هستم واردات باعث میشود رقابت بین خودروسازهای داخلی و خودروهای وارداتی ایجاد شود به طوری که در گذشته شاهد آن بودیم که افزایش کیفیتهای ایمنی در خودروهای داخلی به وقوع پیوست موضوع دیگری که در واردات سبب کاهش تلفات میشود بالا رفتن ایمنی ناوگان است که خودروهای وارداتی کیفیت نسبتاً بالاتری از خودروهای داخلی دارند وضعیت خودروی داخلی خوب نیست و ما باید این مطالبه را داشته باشیم تا خودروها کیفیت بهترین را پیدا کند.
مهر نوشت، رئیس پلیس راهور فراجا گفت: مورد پنجم قوانین و مقررات است باید بگویم بعضی قوانین ما بازدارنده نیستند باید تخلفات حادثه خیز مجازات جایگزین داشته باشد نه اینکه یک نفر کسی را از بین ببرد و به راحتی بگوید دیه آن را میدهم.
سردار هادیان فر با اشاره به موضوع اربعین اعلام کرد: به لطف خدا و باز شدن مرزها شاهد این هستیم که زائران به سمت استانهای مرزی حرکت میکند در بازدیدی که از مرزها صورت گرفت شاهد آن بودیم نقاط حادثه خیز اصلاح شده و مسیرها پارکینگها بهبود یافته است است طبق ثبت نامی ها در سامانه سماح ۹۳ درصد به صورت زمینی به مرزها حرکت میکند که از این تعداد ۶۵ درصد برای مهر مرز مهران و در رتبه بعدی شلمچه و خسروی مرزهای هستند در نتیجه ما باید تمرکز خود را ابتدا روی مرز مهران و سپس شلمچه بگذاریم.
انتهای پیام/