سه شنبه، 1 خرداد 1403
رخدادشهر » سیاست » اصفهان چوب برخوردار نمایی‌اش را می‌خورد / مرمت گنبدها را به‌صورت ویژه بررسی می‌کنیم

  استاندار اصفهان:

اصفهان چوب برخوردار نمایی‌اش را می‌خورد / مرمت گنبدها را به‌صورت ویژه بررسی می‌کنیم

کد خبر: 1222

استاندار اصفهان با تأکید بر اینکه اصفهان چوب برخوردارنمایی خودش را می‌خورد، تأکید کرد: اگر ما نگران وضع اصفهان هستیم باید واقعیت‌های استان را بازتاب بدهیم.

رخدادشهر: سیدرضا مرتضوی در نشستی با خبرنگاران که امروز (یکشنبه، ۳۰ مرداد) برگزار شد، با اشاره به اینکه رویکرد دولت سیزدهم توجه به آحاد مردم در نقاط مختلف کشور است، اظهار کرد: سعی کرده‌ایم با برنامه‌ریزی، در سفرهای شهرستانی و با اولویت مناطق محروم به همه بخش‌های استان توجه داشته باشیم، در این زمینه تاکنون ۱۲ سفر و نزدیک به ۳۷۷ مصوبه داشته‌ایم و تلاش کرده‌ایم در نقاط مختلف استان با حضور دستگاه‌های اداری، مسائل و مشکلات مناطق بررسی و اقدامات لازم انجام شود.

 

وی با بیان اینکه برخی مصوبات سفرهای شهرستانی اجرا شده و برخی درحال انجام است، گفت: در برخی شهرستان‌ها شاهد پیشرفت مصوبات تا ۶۰ درصد هستیم و در ادامه مسیر باید همه مصوبات به سرانجام برسد.

 

استاندار اصفهان با بیان اینکه یکی دیگر از حوزه‌هایی که بر روی آن تمرکز کرده‌ایم حوزه اقتصادی است، تصریح کرد: در شرایطی دولت را تحویل گرفتیم که وضعیت ناگوار بود و در استان اصفهان تعداد قابل توجهی بنگاه راکد اقتصادی داشتیم که برنامه‌ریزی منسجمی برای بازگرداندن آن‌ها انجام دادیم.

 

مرتضوی با اعلام اینکه ۲۱۹ واحد راکد اقتصادی را به چرخه تولید بازگرداندیم، افزود: از ۹۵۰ واحد تولیدی و کشاورزی رفع گرفتاری و برای حدود ۶ هزار نفر اشتغال ایجاد شد. همچنین ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی در قالب سرمایه ثابت و تولید پرداخت کرده‌ایم.

 

وی ادامه داد: نزدیک به یک هزار و ۷۳۰ کسب و کار خرد و طرح‌های خوداشتغالی مورد حمایت قرار گرفتند و نزدیک به هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت و حدود ۲ هزار و ۷۰۰ اشتغال در این بخش ایجاد شد.

 

باز شدن گره‌های چند دهه قبل

 

استاندار اصفهان با تأکید بر اینکه از پروژه‌های پیشران در بخش اقتصادی غفلت نکرده‌ایم، افزود: هر هفته با وزرا، معاونان رئیس جمهور و رئیس جمهور جلسات متعددی داشته‌ایم. برخی کارهای این دوره شاهکار بود که جای قدردانی از بخش‌های مختلف دارد و باعث شد برخی گره‌های چند دهه حل شود. از جمله الحاق اراضی علی آباد کلنگان که مدت زیادی برای مردم مشکلاتی به وجود آورده بود و با الحاق آن بعد از ۴۷ سال هزاران خانواده این منطقه آرامش پیدا کردند، همچنین ابلاغ طرح تفصیلی شهر کاشان بعد از ۱۰ سال، ارائه خدمات از سوی شهرداری در شهرک شهید کشوری، استانداردسازی ۲ هزار کلاس درس و ساخت و تکمیل ۱۰۱ طرح آموزشی در استان.

 

وی به نهضت ملی مسکن اشاره و اظهار کرد: سهم استان ۲۰۳ هزار واحد مسکونی است که یعنی باید هر سال برای حدود ۵۰ هزار واحد مسکونی برنامه‌ریزی کنیم و در پایان این مدت سهم استان را به نتیجه برسانیم. در این راستا بالغ بر ۴۲۰ هزار نفر در استان ثبت نام کردند و در پالایشی که انجام شد، ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار نفر از ثبت نامی‌ها فعلاً شرایط استفاده از این طرح را داشتند و در ادامه بررسی مجدد انجام خواهد شد.

 

مرتضوی ادامه داد: جلسات کارگروه بازآفرینی شهری به‌صورت مستمر برگزار و تلاش می‌شود نگاه متوازن داشته باشیم، در این زمینه مشوق‌هایی هم درنظر گرفته می‌شود که تلاش می‌کنیم منجر به حواشی بعدی نشود.

 

وی در مورد مسئله آب اصفهان نیز گفت: در پروژه‌های آب‌رسانی، اقدامات متعددی انجام داده‌ایم تا طرح جامعی که رئیس جمهور در سفر هیئت دولت درباره آن صحبت کرد و در جلسات متعدد تأکید داشت، به سرعت جلو برود. وزارت نیرو در این زمینه کمک‌هایی کرد و طرح جامع انتقال آب مراحل نهایی خود را اخیراً طی کرده و در دستور اجرا قرار گرفته است.

 

عدم اطلاع‌رسانی از سر غفلت نیست

 

استاندار اصفهان با بیان اینکه اگر برای آب‌رسانی شرب به استان اصفهان اطلاع‌رسانی نمی‌کنیم از سر غفلت نیست، تأکید کرد: سیاست ما این است که در حوزه آب کمتر حرف بزنیم و بیشتر عمل کنیم. سامانه دوم آب‌رسانی اصفهان از مدت‌ها قبل در جریان بود، ولی به بهره‌برداری نرسیده بود، اما هفتم خرداد ۱۴۰۱ وارد مدار شد و با ظرفیت هزار و ۶۰۰ لیتر بر ثانیه، تزریق آب شرب در شبکه استان را شروع کرد. اگرچه این همه نقص‌ها را جبران نمی‌کند و باید ظرفیت آن افزایش پیدا کند.

 

وی افزود: اگر بی صدا کار می‌کنیم برای این است که حواشی به وجود نیاید، درحالی که عدم اطلاع‌رسانی ما این ذهنیت را به وجود آورده که حواس مدیریت استان نیست، اما هست و به طور جدی پیگیر هستیم.

 

خط انتقال آب از دریا به اصفهان کلنگ‌زنی می‌شود

 

استاندار اصفهان با اشاره به طرح جامعی که مورد تایید و دستور رئیس جمهور است، ادامه داد: این طرح با چند محور شروع شده و به سرانجام می‌رسد؛ بخشی مدیریت پساب است که سعی شده مدیریت ۲۰۰ میلیون مترمکعب پساب برای تعادل بخشی به حوزه و جایگزینی مصارف صنعت برنامه‌ریزی شود. کاهش مصرف و تغییر الگوی کشت از دیگر اهداف این طرح است که بالغ بر صد میلیون متر مکعب ظرفیت ایجاد می‌کند. همچنین با اجرای برخی طرح‌های متوقف شده، مثل کوهرنگ ۳ که در دست اجراست، تلاش شد با پمپاژ آب از مسیر تونل در حوزه ذخیره سازی آب در سد کمک شود و برنامه‌ریزی شده که این آب به چرخه اضافه شود. خط انتقال آب از دریا هم از سال‌ها قبل در دستور کار بود، ولی هیچ اتفاقی نیفتاده بود، اما با تغییر تیم، این پروژه را فعال کرده‌ایم و پروژه به مرحله کلنگ‌زنی و اجرا رسیده و در روزهای آینده آغاز می‌شود.

 

وی ادامه داد: پروژه دیگر انتقال آب از منابع جنوب استان است که می‌تواند کمک قابل توجهی برای احیای زاینده رود باشد و  این موضوع در مرحله مطالعات مسیر برای اجرا است. سعی می‌کنیم باتوجه به تأکید و تعهد وزارت نیرو، اجرای این پروژه تا چندماه آینده آغاز شود.

 

مرتضوی ساماندهی زاینده‌رود و جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز را نیز جزو پروژه‌های طرح جامع برشمرد و افزود: کمیته‌ای برنامه‌ریزی شده که به‌صورت مشترک با استان چهارمحال و بختیاری جلسه داشته باشیم. اگر رسانه‌ها در بخش برداشت غیرمجاز از چاه‌ها کمک کنند، با اجرای این پروژه‌ها، می‌توانیم جریان دائمی آب را به زاینده‌رود برگردانیم.

 

پروژه بن - بروجن خلاف مصوبات شورای عالی آب است

 

استاندار اصفهان احیای زاینده‌رود را برنامه اصلی مدیریت استان دانست و گفت: همه تلاش خود را به کار بسته‌ایم تا نگذاریم به دلیل فرونشست زمین، این تمدن عظیم دچار مشکل شود، چون فرونشست را تهدید اصلی برای تمدن عظیم اصفهان در مرکز کشور می‌دانیم.

 

وی در مورد اجرای پروژه بن - بروجن ، تصریح کرد: از ابتدا با اجرای پروژه بن - بروجن مخالف بودیم و آن را خلاف مصوبه ۹ ماده‌ای شورای عالی آب می‌دانستیم، چون بارگذاری جدید بر حوضه زاینده‌رود محسوب می‌شود. این طرح در زمان قبل اجرا شده و به حوزه جغرافیایی استان اصفهان رسیده بود که متوقف شد و اجازه رسیدن به حوضه آبگیر را ندادیم، اما با رایزنی در سطح ملی، از مسیرهای داخل استان خودشان، انشعابات محدودی به حوضه خود اتصال می‌دهند که این را خلاف قوانین بالادستی می‌دانیم. ما در این زمینه باید روند حقوقی و پیگیری‌های بعدی را انجام دهیم.

 

مرتضوی مشکلات اخیر آب در استان چهارمحال و بختیاری را ناشی از عدم ساخت یک تصفیه‌خانه‌ مناسب دانست و تأکید کرد: آن‌ها نتوانسته‌اند از ظرفیت‌های داخل استان آب را تأمین کنند و این مشکل ربطی به زاینده‌رود نداشته و ندارد. البته این مسائل نباید رابطه برادری ما را به‌هم بزند، ما برای حل مسائل و مشکلات آنها با ساخت تصفیه‌خانه مناسب کمک می‌کنیم، اما از محل منابع آب داخل استان چهارمحال و بختیاری.

 

هرگونه بارگذاری جدید بر زاینده‌رود را دست درازی به حقوق مردم استان می‌دانیم

 

استاندار اصفهان با تأکید بر اینکه هرگونه بارگذاری جدید بر زاینده‌رود را دست درازی به حقوق مردم استان می‌دانیم، تصریح کرد: این سیاست قطعی استان است. ما دعوا نمی‌کنیم، اما پیگیری‌های زیادی انجام می‌دهیم و معتقدیم اقدامات ما نباید با مناقشات به حاشیه برود، اما استان اصفهان هیچ کوتاهی در این زمینه نداشته است. نگران این هستم که دنبال حل مسئله آب برویم یا دنبال پاسخگویی به داغ شدن جگر برخی دوستان و خنک‌تر شدن آن!؟ می‌شود سر و صدا به پا کرد، اما آیا مسئله آب حل می‌شود؟ یا باید به سمت اقناع جامعه برویم؟ با این وجود ما وزارت نیرو را مکلف کرده‌ایم همه پروژه‌های انتقال آب در مسیر خودش قرار گیرد.

 

اصفهان چوب برخوردار نمایی خودش را می‌خورد

 

مرتضوی با تأکید بر اینکه اصفهان چوب برخوردارنمایی خودش را می‌خورد، تصریح کرد: اگر ما نگران وضع اصفهان هستیم باید واقعیت‌های استان را بازتاب بدهیم.

 

استاندار اصفهان در پاسخ به سوال ایسنا در مورد حفظ و حراست قاطع مدیریت استان از میراث فرهنگی و تاریخی استان اصفهان، گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی ما مسائل حوزه میراث و گردشگری است و اقتصاد استان را در آینده با دو محور اقتصاد گردشگری و صنایع دستی و دانش بنیان تعریف کرده‌ایم که عدم توجه به این دو حوزه، به معنای عدم توجه به آینده استان است.

 

وی ادامه داد: در اقتصاد گردشگری و صنایع دستی کارگروه جدیدی در استان فعال کرده‌ایم، برای اینکه تلاش کنیم برای ظرفیت‌های اقتصادی که می‌توان در حوزه میراث و صنایع دستی تعریف کرد، برنامه‌ریزی کنیم، البته اقدامات خوبی شده و همچنین هماهنگی‌هایی با برخی کشورهای خارجی انجام شده و اخیراً کار مشترکی برای اعزام هنرمندان صنایع دستی به رومانی و برگزاری هفته فرهنگی اصفهان در دو شهر این کشور انجام شده است.

 

در دولت جدید یک کاشی هم به ترمیم و مرمت گنبدها اضافه نشده است

 

مرتضوی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه مرمت گنبدهای تاریخی اصفهان افتاده و گلایه‌های مربوط به آن، گفت: این موضوع مورد اعتراض ما هم هست. در بررسی که کرده‌ام و طبق گزارش مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان، در دولت جدید یک کاشی هم به ترمیم و مرمت گنبدها اضافه نشده است، اما متأسفانه شاهد اقدامات غیر کارشناسی در گذشته بوده‌ایم. داشتن طرح مناسب برای مرمت و نگاه کارشناسی را از مدیریت میراث فرهنگی خواسته‌ایم.

 

وی با تأکید بر اینکه درخصوص مرمت گنبدها بررسی ویژه می‌کنیم و اگر تخلفی اتفاق افتاده باشد با شدت و جدیدت با آن برخورد خواهیم کرد، افزود: گزارش و ارزیابی‌ها را پیگیری کرده‌ام و وقتی نتایج آن آمد، تصمیم‌گیری و برخورد قاطع هم صورت خواهد گرفت.

 

استاندار اصفهان افزود: در سفر رئیس جمهور، ۵۰۰ میلیارد تومان در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری مصوبه داشتیم که می‌تواند بخشی از مشکلات این بخش را حل کند.

 

عدم ابلاغ مصوبات سفر رئیس جمهور به اصفهان صحت ندارد

 

استاندر اصفهان در پاسخ به این سوال ایسنا که اصفهان در رتبه‌های اول درآمدزایی و پرداخت مالیات و در رتبه‌های آخر تخصصی منابع قرار دارد، گفت: این موضوع واقعیت دارد و شرایط اعتبارات دریافتی ما در سال‌های گذشته خیلی مناسب نبوده و همیشه در رده‌های آخر جدول اعتبارات بوده‌ایم، اما سعی شده سال گذشته و امسال اعتبارات استان بهبود پیدا کند.

 

وی با تأکید بر اینکه عدم ابلاغ مصوبات سفر رئیس جمهور به اصفهان صحت ندارد، بیان کرد: ۱۲ مردادماه مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان اصفهان ابلاغ شد و تاکنون دو مرحله اعتبار ابلاغ و توزیع شده است. ۲۱۷ مصوبه داشتیم که ۱۷ هزار و ۲۲۳ میلیارد تومان ابلاغ شد و مابقی پروژه‌هایی بود که باید در استان پیگیری شود.

 

اصل تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه را مبارک می‌دانم

 

استاندار اصفهان در مورد موضوع تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه، تصریح کرد: اصل تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه را مبارک می‌دانم، اما فولاد مبارکه یک مجموعه توانمند و از افتخارات جمهوری اسلامی است و اگر تخلفی صورت می‌گیرد نباید نگاه ما را به این ظرفیت عظیم کشور عوض کند.

 

ایسنا نوشت، وی افزود: گاهی جای متهم و مدعی عوض و خوراکی برای لاشخورهای بیرون از مرزها فراهم می‌شود که هستی ما را هدف قرار داده‌ است، البته منکر مشکل نیستیم و حتماً مشکلی بوده که در مجلس تحقیق و تفحص مطرح شده، اما این نباید باعث نادیده گرفته شدن ظرفیت‌های بزرگ کشور شود.

 

مرتضوی با بیان اینکه گاهی به مجموعه‌ای حمله می‌کنند تا کشور را از وجود یک ظرفیت بی‌بهره کنند و باید از آن مراقبت کنیم، تصریح کرد: چون بررسی نکرده‌ام اظهار نظر نمی‌کنم، اما اگر دستگاه قضا تخلفی را تشخیص داد، درخواست برخورد قاطعانه داریم تا سرمایه اجتماعی‌مان از دست نرود.

استاندار اصفهان با بیان اینکه موضوع حاشیه‌نشینی را در قرارگاه محرومیت‌زدایی دنبال می‌کنیم تا یک نگاه هم‌افزا و هدفمند برای ظرفیت‌های استان به وجود آوریم، گفت: برای حاشیه‌های شهر برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده که درحال اجراست و تلاش می‌کنیم از طریق قرارگاه محرومیت‌زدایی و اعتبارات ملی و استانی، عملکرد این قرارگاه را تقویت کنیم.

 

انتهای پیام/

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید