چهارشنبه، 19 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » میراث فرهنگی و گردشگری » نقوش مخدوش در مرمت آثار تاریخی زیبنده کشور کهنی مثل ایران نیست

محسنی بندپی با اشاره به حاشیه بازسازی گنبد مسجد شیخ لطف الله اصفهان

نقوش مخدوش در مرمت آثار تاریخی زیبنده کشور کهنی مثل ایران نیست

کد خبر: 1092

نایب رئیس فراکسیون گردشگری در مجلس شورای اسلامی با هشدار به مرمت غیر کارشناسی آثار باستانی، گفت: ثبت جهانی اثر تاریخی یعنی مسئولیت بیشتر در قبال آثار باستانی ثبت شده، بر همین اساس تخریب آنها انتقادهایی را در سطح بین المللی برای کشور ما به دنبال خواهد داشت.

رخدادشهر: محمدعلی محسنی بندپی در مورد مرمت آثار باستانی به صورت غیرکارشناسی گفت: شیوه نوسازی و بازسازی‌ گنبد مسجد جامع عباسی (مسجد امام) اصفهان‌ پس از مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان در ثبت جهانی‌شده خبرساز شده حتی ترک‌های گنبد نیز به‌درستی جای‌گذاری نشده و نقوش کاشی‌کاری‌های روی گنبد اصولی نیستند، این دامنه از تخریب به نام بازسازی آیا نشان از بی اهمیتی آثار تاریخی می‌دهد؟ 

 

نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت آثار تاریخی، افزود: آثار باستانی ریشه در تاریخ و تمدن مردم هر سرزمینی دارد، همانگونه که این آثار به عنوان امانت به ما سپرده شده، باید آنها را به نسل‌های آینده انتقال دهیم تا تاریخ فراموش نکند ایران بزرگ ریشه‌ای تاریخی در تمدن جهانی داشته است.

 

 ضرغامی پاسخگوی تخریب آثار تاریخی باشد

 

محسنی بندپی با انتقاد از بازسازی نادرست آثار باستانی، تصریح کرد: آنچه امروز به صورت نادرست شاهد بازسازی آثار باستانی هستیم، زیبنده تاریخ و نظام جمهوری اسلامی ایران نیست، وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری باید شخصا به این موضوع ورود و پاسخگوی مردم باشد.

 

اعتباراتی که برای حفظ و نگهداری آثار باستانی در بودجه سال جاری در نظر گرفته شده است با هزینه‌های مورد نیاز برای نگهداری آنها سنخیتی ندارد بر همین اساس یا باید به دنبال خلق منابع جدید برای حفظ آنها باشیم یا عملا با واگذاری و ورود بخش خصوصی در حفظ آثار باستانی در عین مالکیت بخش دولتی موافقت کنیم

نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: اعتباراتی که برای حفظ و نگهداری آثار باستانی در بودجه سال جاری در نظر گرفته شده است با هزینه‌های مورد نیاز برای نگهداری آنها سنخیتی ندارد بر همین اساس یا باید به دنبال خلق منابع جدید برای حفظ آنها باشیم یا عملا با واگذاری و ورود بخش خصوصی در حفظ آثار باستانی در عین مالکیت بخش دولتی موافقت کنیم.

 

محسنی بندپی با اشاره به ورود بخش خصوصی در حفظ و نگهداری آثار تاریخی، تاکید کرد: با ورود بخش خصوصی در حفظ و نگهداری آثار باستانی در عین رونق گردشگری شاهد نظارت مستقیمی در حفظ و نگهداری آنها برای نسل‌های آینده خواهیم بود.

 

قرار بود آثار باستانی به ارزآوری منتهی شوند

 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از مسیرهای توسعه فرهنگی هر کشوری پیشینه و تاریخ آن کشور محسوب می‌شود، برخی از کشورها دارای تاریخ و تمدن کهنی نیستند با تمام این تفاسیر سعی و تلاش می‌کنند تا همین تاریخ نه چندان کهن را حفظ و به جهانیان معرفی کنند، خوشبختانه هر استان و شهری از کشور ما تاریخی بلند در دل خود پنهان کرده و شهرتی به اندازه جهان دارد که در عین گویایی تمدن برای کشور ارز آوری هم برای کشور خواهد داشت.

 

ایران تاریخ کهنی دارد

 

نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: در برخی از آثار باستانی و کتیبه‌های به جا مانده ما زندگی متمدنی دیده می‌شود که در ایران کهن وجود داشته حتی حضور زنان در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی در آثار حکاکی شده نمایان است، آنچه امروز کشورهای توسعه یافته از آن به عنوان حقوق بشر یاد می‌کنند در آثار باستانی ما نمود دارد تمام این موارد نشان می‌دهد ما از تاریخ کهنی برخوردار هستیم.

 

بازسازی اصولی آثار باستانی به واسطه مرمت‌گران پیشرفته صورت پذیرد

 

خانه ملت نوشت، محسنی بندپی در ادامه یادآور شد: زمانی که اثری تاریخی ثبت جهانی می‌شود وجه بین المللی پیدا می‌کند، حفظ و نگهداری آنها وظیفه دو چندان بر دوش مسئولان و متولیان امر خواهد داشت، اینگونه آثار باستانى تمدن و تاریخ کشور ما محسوب می‌شود و تحت هیچ شرایطی نباید اجازه دهیم این آثار از بین برود و اگر تخریبی صورت گرفت باید به واسطه اساتید پیشکسوت مورد بازسازی قرار بگیرد.

 

نایب رئیس فراکسیون گردشگری در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: ثبت جهانی اثر تاریخی یعنی مسئولیت بیشتر در قبال آثار باستانی ثبت شده، بر همین اساس تخریب آنها انتقادهایی را در سطح بین المللی برای کشور ما به دنبال خواهد داشت.

 

انتهای پیام/

تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید