یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » شهری » شفافیت 90درصد درآمدهای شهرداری

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان:

شفافیت 90درصد درآمدهای شهرداری

کد خبر: 1049

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در یک سالگی شورای ششم، مهمترین مصوبات و شاخص‌ترین اقدامات این شورا را بازخوانی کرد.

رخدادشهر: محمد نورصالحی در نطق پیش از دستور پنجاه‌ و یکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین (ع) اظهار کرد: امروز حدود یک سال از عمر شورای ششم گذشته است، در طول یک سال گذشته هر هفته جلسات علنی و تلفیق برگزار شده و کمیسیون‌های هفت‌گانه نیز تقریبا هر هفته جلسه داشته‌اند. علاوه بر این کمیته‌های نظارتی مناطق از ابتدای کار شورا فعال شده و در مناطق حضور پیدا کرده و مسائل و مطالبات و درخواست‌های مردم را پیگیری می‌کنند.

 

وی افزود: اعضای شورا هر هفته در مساجد، نماز جمعه، مراکز فرهنگی و... به صورت انفرادی یا گروهی حضور پیدا کرده‌اند. همچنین کمیسیون ماده ۱۰۰ تشکیل و رسیدگی به پرونده‌ها با حضور اعضای شورا به صورت مرتب انجام شد.

 

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اعضای شورای ششم ماهیانه بیش از ۲۰۰ ساعت در عرصه‌های مختلف حضور پیدا کردند و اکنون در پایان یک سال ارزیابی اجمالی از آنچه رخ داده و آنچه باید اتفاق بیفتد را پیش رو داریم.

 

مروری اجمالی بر شاخص‌ترین اقدامات شورای ششم

 

وی با اشاره به شاخص‌ترین اقدامات شورای شهر، ادامه داد: شفافیت از جمله طرح‌هایی بود که در یک سال گذشته به همت شورای ششم تصویب و اجرا شد. برخی از آثار این طرح دیده شده اما هنوز مراحلی برای تکمیل و به سرانجام رسیدن دارد.

 

نورصالحی با اشاره به نحوه محاسبات پروانه و دریافتی‌هایی که از مردم برای ارائه خدمات مختلف در حوزه ساخت و ساز وجود داشت، افزود: این دریافت‌ها شامل موارد مبهم و سلیقه‌ای و در برخی موارد ناسالم بود. در همان روزهای نخست با همکاری مدیران شهری، در حالی که فرصت اصلاح ارقام وجود نداشت، اما جلسات هماهنگی با مدیران شهرداری انجام و از همان روزهای اول تلاش شد که اگر دریافت‌هایی خارج از مصوبات شورا وجود دارد به حداقل و به صفر برسد.

 

وی ادامه داد: در بهمن ماه ۱۴۰۰، با همکاری همه اعضای شورا و مدیران شهری به فرمول‌های ساده‌تر، شفاف‌تر و قابل کنترل دست پیدا کردیم که در قالب مصوبات مطرح شد. با تفاهمی که وجود داشت این طرح به تصویب مراجع استانی رسید و امسال، براساس فرمول‌های شفاف، محاسبات قیمتی صدور پروانه ساخت و ساز انجام شد.

 

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: تاکید بر این است که هرگونه داد و ستد مبتنی بر توافق، مبهم و غیر شفاف حذف شود. به رغم اینکه این خواسته همه اعضای شورا و مدیران در دوره‌های گذشته بود اما خوشبخانه امروز این اتفاق در شورای ششم رخ داد و امروز درآمدهای شهرداری بالای ۹۰ درصد شفاف است.

 

وی خاطرنشان کرد: برخی تحت عنوان واسطه و تسهیل‌گر در دریافت رقم‌ها دخالت داشتند که با الکترونیکی شدن فرآیندها، امکان حضور این افراد در مسیر ارائه خدمات وجود ندارد و حتی با برخی از این افراد نیز برخورد شد.

 

نورصالحی با اشاره به سامانه‌های سوت‌زنی در شورای شهر و شهرداری گفت: این سامانه‌ها براساس طرح شفافیت راه‌اندازی شده و امیدواریم تا هفته آینده شهردار، گزارش جامعی پیرامون فعالیت این سامانه‌ها به شورا و مردم اطلاع رسانی کند.

 

وی گفت: شورا به دنبال تعریف پروژه‌های اساسی و مورد نیاز شهر است، ضمن اینکه به تکمیل پروژه‌های کنونی پایبند است. بر این اساس بودجه‌های خوبی برای حوزه حمل و نقل عمومی، تکمیل مترو، بازسازی اتوبوس‌ها و... در نظر گرفته شده است.

 

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: بیش از ۴۰ درصد بودجه در حوزه حمل و نقل عمومی قرار گرفت و تامین مالی و تکمیل کل اقدامات خط دوی مترو به جز عملیات ساختمانی، توسط تامین کننده داخلی به میزان ۶۸۰ میلیون یورو و معادل ۲۰ هزار میلیارد تومان انجام خواهد شد.

 

وی ادامه داد: در این اقدام، نیازمند اهتمام جدی و اعتماد دو طرفه بودیم که فرآیند تصویب ملی آن در حال انجام است. امیدواریم با همتی که در تکمیل خط دوی مترو وجود دارد بتوانیم شاهد راه اندازی سریع‌تر این خط باشیم.

 

نورصالحی گفت: ۱۷۳ دستگاه اتوبوس با موافقت شورا، توسط شهرداری در اسفند ۱۴۰۰ خریداری شد که تلاش می‌شود امسال این دستگاه‌ها به ناوگان حمل و نقل عمومی بپیوندند.

 

وی با بیان اینکه سال ۹۶ شهر با ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس در حال خدمت بود که با پایان دوره پنجم، حدود ۶۰۰ دستگاه با میانگین سن ۹ تا ۱۰ سال در شهر تردد می‌کرد، افزود: در این راستا باید برای نوسازی ناوگان و خرید اتوبوس‌های جدید اقدام می‌شد که تلاش‌هایی در این زمینه صورت گرفت. هدف این است که تا مهرماه یک هزار دستگاه اتوبوس فعال در شهر داشته باشیم تا سر فاصله حرکت اتوبوس‌ها کاهش پیدا کند.

 

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: در خط دوی مترو، علاوه بر اینکه قرارداد تامین مالی ۶۸۰ میلیون یورویی بسته شد برای تکمیل خط یک نیز بودجه مناسبی در نظر گرفته شد که قطار شهری در حال استعلام و انتخاب پیمانکار است. به دنبال توسعه خط یک از جنوب به سمت بهارستان نیز هستیم و تلاش می‌شود تا مردم از شمالی‌ترین تا جنوبی‌ترین نقطه اصفهان را در خط یک سیر کنند.

 

وی افزود: تعامل با دستگاه‌ها و مجموعه‌هایی که می‌توانست به حل مشکلات کمک کند در این دوره به خوبی دنبال شد. جمعه گذشته نهمین جلسه مشترک با مدیران ارشد استان و نمایندگان مجلس انجام شد. تعاملات خوبی با ادارات کل مختلف انجام شده است و بعضا مشکلات مزمنی وجود داشت که در فرآیند همین جلسات همکاری و تعامل برای حل آن صورت می‌گیرد.

 

نورصالحی اظهار کرد: آب اصلی‌ترین مشکل شهر است و گرچه حل آن مستقیما بر عهده مدیریت شهری نیست، اما با تشکیل کمیسیون ویژه آب و اهتمام جدی، با بیشترین تعداد عضو و بیشترین تعداد جلسه و دعوت از چهره‌های تاثیرگذار ملی در حوزه آب، این موضوع پیگیری و سند چشم اندازی استخراج شد که اقدام آن در حیطه اختیار مدیریت عالی استان و کشور است.

 

وی ادامه داد: طرحی برای حذف هرگونه دریافتی به جز عوارض معمول، برای تشویق سازندگان هتل نیز تصویب شد. تا پایان مهرماه ۲۵ درصد تخفیف برای ساختمان‌های تا ۳ طبقه درنظر گرفته می‌شود. در بافت فرسوده نیز ۷۰ درصد تخفیف عوارض تصویب شد. کمیسیون ماده ۵ نیز طرحی تشویقی برای بافت فرسوده تصویب کرد که به زودی ابلاغ می‌شود.

 

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: کارگروه ساماندهی بافت تاریخی هر هفته در شهرداری تشکیل می‌شود  تمام مسائل مربوط به بافت فرسوده و تاریخی را دنبال می‌کند که در طول سال‌های گذشته سابقه نداشته است. قرارگاه تامین مسکن نیز در شهرداری تشکیل شده که به دنبال حل مشکلات حوزه مسکن است.

 

وی بیان کرد: در حوزه زاینده‌رود، یکی از مصوبات شاخص، تصویب ایجاد دبیرخانه فرهنگی زاینده‌رود است که با رویکرد اطلاع رسانی شفاف در حوزه تامین آب، فعال شده است.

 

نورصالحی اظهار کرد: توجه به محلات کمتر برخوردار به صورت هفتگی دنبال می‌شود و محلاتی که نیاز به توجه بیشتر دارند مورد توجه هستند و در این راستا یک هزار میلیارد تومان برای این طرح در نظر گرفته شده است. شورا آمادگی دارد در هرسطحی که نیاز به اصلاح بودجه باشد محلات کم برخوردار را مورد حمایت قرار دهند.

 

وی گفت: مسائل مربوط به زمین‌های علی آباد کلنگان با ۵۷ سال سابقه عدم حل مشکل نیز توسط شورای ششم حل شد.

 

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: معتقدیم مجموعه‌های دانش‌بنیان می‌توانند در مدیریت منابع و ایجاد خدمات جدید و بهره‌ور و خلاقانه به مدیریت شهری کمک کنند و در همین راستا طرح‌هایی را در دستور کار قرار دادیم. براین اساس طرحی با هدف الزام مدیریت شهری به حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به تصویب رسید تا در چارچوب آن علاوه بر کمک به توسعه فعالیت این شرکت‌ها براساس شعار سال، شهرداری نیز در تامین نیازهای خود از این شرکت‌ها کمک بگیرد.

 

وی بیان کرد: بودجه امسال نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته در حالی که هزینه‌های جاری و عمرانی بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است. بنابراین توان اداره پروژه‌های سنگین مشکل است اما همه علاقه‌مند به اجرای پروژه‌های شاخص جدید مانند تکمیل پروژه بزرگراه چمران، موزه بزرگ شهر، پردیس‌های خانواده محور و.. هستند که ان شاءلله به زودی شروع خواهد شد.

 

نورصالحی گفت: کمک به مراکز فرهنگی و مساجد و ورود به ساخت مسجد با تسهیل فرآیندها، کارهایی است که همت و دغدغه آن در شورای ششم وجود دارد که بخشی از آن اجرا شده و در طول دوره پیگیری خواهد شد.

 

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با همت و پشتکار و دغدغه شورای ششم و مدیریت شهری، اتفاقات خوبی در شهر رقم بخورد. همه تلاش‌ها در جهت ایجاد محیطی آرام توأم با رفاه و نشاط برای مردم است و امیدواریم با دعای خیر مردم بیش از پیش در اجرای برنامه‌ها موفق باشیم.

 

انتهای پیام/

دسته بندی: شهری
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید