یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » محیط زیست » سلاجقه: مسائل سیاسی مانعی برای روابط بین‌المللی محیط‌زیستی نیست

در اختتامیه اجلاس بین‌المللی گرد وغبار؛ 

سلاجقه: مسائل سیاسی مانعی برای روابط بین‌المللی محیط‌زیستی نیست

کد خبر: 9966

 معاون رییس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: با برگزاری این اجلاس به این نتیجه رسیدیم که سیاست نمی‌تواند کشورها را در مسائل محیط زیستی از همدیگر جدا کند، محیط زیست می‌تواند ما را در یک اجتماع قرار دهد. 

رخدادشهر: علی سلاجقه روز یکشنبه در مراسم اختتامیه اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار افزود: با برگزاری اجلاس و برقراری روابط بین‌المللی می‌توانیم مشکلات و مسائلی را که منجر به بیماری‌های روحی و جسمی در مردم می‌شود، حل کنیم.

وی با بیان اینکه توانستیم با برگزاری این اجلاس مسائل محیط زیستی را جدا از مسائل سیاسی بررسی کنیم، تصریح کرد: این مشکل و هدف واحد برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است و امیدواریم که خروجی این اجلاس به نتایج خوب، همکاری‌های مشترک و اقدامات اجرایی ختم شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در پایان اجلاس بین‌المللی تهران از همه وزرا، معاونان، نمایندگان کشورها، سازمان‌های مردم نهاد، اساتید، دولت جمهوری اسلامی ایران و وزارت امور خارجه و سازمان‌های ملل متحد تشکر و قدردانی می‌کنم.

سلاجقه ادامه داد: امیدواریم در یک بازه زمانی مشخص در سازمان ملل متحد برای ایجاد کنوانسیون گرد و غبار تلاش کنند.

وی افزود: می‌توانیم در همه ابعاد با گفتمان‌سازی و ایجاد ادبیات مشترک، مشکلات را حل کنیم و اجلاس تهران یکی از مصداق‌های واقعی این موضوع است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر نقش زنان در جامعه اظهار داشت: در کشور ما زنان، دختران و بانوان در تمام مسائل سیاسی اجتماعی و فناوری نقش بزرگی ایفا می‌کنند.

وی افزود: درخواست داریم تا یک شبکه بین‌المللی در زمینه فعالیت زنان شکل گیرد زیرا زنان در مصرف بهینه انرژی، آلاینده‌ها، تفکیک زباله و آموزش نقش مهمی دارند و مطالبه داریم که در قالب یک شبکه بین‌المللی مسائل خود را مطرح کنند تا زنان ایرانی همچنان نقش خود را در زمینه محیط زیست به خوبی ایفا کنند.

مشارکت جمعی کشورها برای داشتن هوای پاک

هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران نیز در این مراسم گفت: گرد و غبار یک مسئله فرامرزی است که به مشارکت جمعی همه کشورها نیاز دارد.

استفان پریزنر اظهار داشت: اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار امسال برگزار شد که امیدواریم به نتایج خوبی برسد. به گفته رییس جمهور در جلسه افتتاحیه چالش گرد و غبار عمومی است و به مشارکت بین‌المللی نیاز دارد.

هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران گفت: طی این اجلاس درباره توفان‌های گرد و غبار صحبت شد و مذاکراتی نیز میان کشورهایی که تحت تاثیر گرد و غبار هستند صورت گرفت. از جمله موارد دیگر می‌توان به تغییرات اقلیمی و تخریب‌ های اجتماعی، اقتصادی و تاثیرات چالش گرد و غبار اشاره کرد. در این خصوص همه به این نتیجه رسیدند که با توجه به چند وجهی بودن توفان‌های ماسه و گرد و غبار، باید مشارکت بین‌المللی وجود داشته باشد.

وی افزود: پدیده‌هایی همچون گرد و غبار ما را مجاب می‌کند که برای شناخت نقاط قوت و تقویت همکاری‌های مشترک تلاش کنیم.

هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران تاکید کرد: نیمی از پدیده‌های طبیعی ناشی از دخالت‌های انسانی است به همین دلیل اتخاذ اقدامات قطعی درباره آب، خاک و اتخاذ سیاست‌هایی برای جلوگیری از تخریب خاک و ایجاد یک صندوق مالی برای تامین نیاز جهت رفع این مشکل موردی است که تمام شرکت کنندگان به آن اشاره کردند.

استفان پریزنر گفت: گرد و غبار یک مسئله فرامرزی است که به مشارکت جمعی همه کشورها نیاز دارد تا آینده‌ای بهتر با هوای پاک و زندگی خوشحال برای مردم فراهم کنیم.

اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار با حضور نمایندگان ۵٠ شرکت و ١۵ نهاد بین‌المللی ١٨ و ١٩ شهریور در تهران برگزار شد.

انتهای پیام/

دسته بندی: محیط زیست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید