سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » محیط زیست » راهکار جدید محیط زیست برای نجات میش‌مرغ تکثیر تخم خویشاوندان خارجی آن است

مدیرکل محیط زیست آذربایجان‌غربی:

راهکار جدید محیط زیست برای نجات میش‌مرغ تکثیر تخم خویشاوندان خارجی آن است

کد خبر: 9965

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی با اشاره به انجام طرح مطالعات توالی شناسی ژنتیکی پرنده نادر میش‌مرغ گفت: راهکار جدید محیط زیست برای نجات این گونه در حال انقراض، تکثیر تخم خویشاوندان خارجی آن است.

رخدادشهر: سعید شهند افزود: امسال مطالعات ژنتیکی بر روی این گونه با ارزش و در حال انقراض در حال انجام است و در پس از اتمام مطالعات با توجه به قرابت ژنتیکی با میش مرغ در کشورهای اسپانیا و ترکیه تخم این گونه وارد کشور می‌شود و در مرکز تکثیر در بوکان جوجه‌آوری و سپس در طبیعت رهاسازی‌ خواهد شد.

وی اضافه کرد: این اقدام می‌تواند کمک مهمی در زمینه افزایش جمعیت میش‌مرغ در زیستگاه‌های آن بوده و اقدامی تاثیرگذار و نقطه عطفی در کمک به احیای دوباره پرنده در حال انقراض میش‌مرغ باشد.

میش‌مرغ در سایه حفاظت

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به دیگر اقدامات محیط زیست برای احیای زیستگاه‌های میش مرغ در بوکان اظهار کرد: «دشت سوتاو حمامیان» بوکان که هم اکنون به تنها محل زیست این پرنده نادر در کشور تبدیل شده در سال ۱۳۹۰ با مساحت حدود چهار هزار هکتار از سوی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان پناهگاه حیات وحش ارتقا یافته است.

شهند ادامه داد: میش‌مرغ در دشت زندگی می‌کند که بیشتر این مناطق به زیر کشت گندم، یونجه و جو رفته و زمان برداشت محصول با زمان جوجه‌آوری آنها همزمان می‌شود که این مساله جمعیت آنها را تهدید می‌کند.

وی بیان کرد: امسال محصول ۱۶ هکتار از مزارع گندم کشت شده در اراضی پناهگاه حیات وحش «دشت سوتاو حمامیان» این شهرستان برای حفاظت از جوجه میش‌مرغ‌ها خریداری شد تا جوجه‌ها بر اثر برداشت محصول در این مزارع تلف نشوند.

احداث نقاهتگاهی ویژه برای میش‌مرغ

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: نقاهتگاهی ویژه برای نخستین بار در حاشیه زیستگاه اصلی میش مرغ‌ها در منطقه حفاظت شده «دشت سوتاو حمامیان» بوکان و به مساحت ۱۲۵ مترمربع احداث شده است.

وی افزود: این نقاهتگاه به منظور مراقبت و نگهداری از میش‌مرغ‌های بیمار و جوجه‌های نابالغی که به هر دلیلی مادر خود را از دست داده و از کلونی جدا شدند، دایر شده است.

شهند با اشاره به دیگر اقداماتی که برای حفاظت از این گونه در حال انقراض انجام شده است، اضافه کرد: نصب تابلو در زیستگاه و عملیات میله گذاری در محدوده زیست آن انجام شده و دوربین‌های آنلاین در این زیستگاه نصب شده است.

شهروندان از نزدیک شدن به محل تجمع میش‌مرغ‌ها خودداری کنند و در صورتی که این پرندگان به حاشیه روستاها هم آمدند از دادن غذا به آنها بپرهیزندوی از اهالی روستاهای همجوار زیستگاه‌های میش‌مرغ در این شهرستان خواست، از نزدیک شدن به محل تجمع میش‌مرغ ها خودداری کنند و در صورتی که این پرندگان به حاشیه روستاها هم آمدند از دادن غذا به آنها بپرهیزند و در صورت مشاهده موارد مشکوک به کارشناسان محیط زیست اعلام کنند.

پایش زیستگاه‌ها مشترک آذربایجان‌غربی و کردستان

مدیرکل محیط زیست آذربایجان‌غربی ادامه داد: شهرستان سقز در شمال استان کردستان در همجواری بوکان قرار دارد و در زیستگاه‌های این شهرستان نیز میش‌مرغ مشاهده شده است و با توجه به سفر «حسن اکبری» معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست کشور به کردستان و اهمیت زیستگاه میش‌مرغ در این استان قرار شد که این زیستگاه‌ها توسط کارشناسان محیط زیست ۲ استان مورد بررسی قرار گیرد.

وی یادآور شد: در پایش‌های کارشناسان محیط زیست، پنج بال میش مرغ در محدوده اراضی شهرستان سقز مشاهده شد و این امر نقطه می تواند نقطه آغازی برای احیای زیستگاه های این گونه در معرض انقراض در منطقه باشد.

شهند با اشاره به آخرین سرشماری از گونه میش مرغ مادر بیان کرد: زمستان سال گذشته زیستگاه‌های میش مرغ در بوکان شامل پناهگاه حیات وحش سوتاو حمامیان، سئ کانیان، تبت، قازلیان، جموغه و بوگه‌به‌سئ این شهرستان مورد پایش قرار گرفت و در مجموع بیش از ۳۰ قطعه میش مرغ شمارش شد.

میش‌مرغ سنگین‌ترین پرنده قادر به پرواز در دنیا

ایرنانوشت،  این پرنده نادر(Otis tarda) نام دارد که جزو بزرگ‌ترین پرندگان گیاهخوار بوده و با جثه بزرگ و بال‌های کشیده و پرتوان، لقب سنگین‌ترین پرنده قادر به پرواز جهان را نیز دارد.

میش‌مرغ طی سال‌های گذشته به دلیل محدودشدن زیستگاه‌های طبیعی، شکار بی‌رویه و اختلال در مناطق زیست و تخم‌گذاری، در معرض خطر انقراض بوده و به همین دلیل هم‌اکنون در فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت (IUCN) در طبقه آسیب‌پذیر (VU) قرار دارد.

تخریب زیستگاه و تبدیل زمین‌های دیم به آبی (مکانیزه شدن کشاورزی) باعث کاهش نسل این گونه کمیاب در دهه‌های اخیر شده به طوری که جمعیت آن در کشور تنها محدود به بخش‌هایی از شهرستان‌های بوکان و مهاباد در آذربایجان‌غربی است.

میش‌مرغ که در جهان به اسم‌های مختلفی شناخته می‌شود برای نخستین بار در سال ۱۷۵۸ میلادی توسط "کارل‌لینه" به نام علمی (Avis tarda) نامگذاری شد و بر اساس بررسی‌های انجام شده بیش از ۶۰ درصد جمعیت این گونه در پرتغال و اسپانیا زیست می‌کند.

این پرنده دارای گردن و پاهای کشیده، بال‌ها و منقاری پهن و برگ‌های رنگارنگ است و طول بدن آن حدود یک متر و بیش از ۱۵ کیلوگرم وزن دارد و روی زمین لانه می‌سازد.

بوکان در جنوب آذربایجان غربی واقع شده است.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
میش مرغ, محیط زیست
دسته بندی: محیط زیست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید