دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » تعطیلی ۲۵ کارگاه و تونل معدنی پُرخطر مازندران

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران اعلام کرد

تعطیلی ۲۵ کارگاه و تونل معدنی پُرخطر مازندران

کد خبر: 9950

مازندران مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران، از تعطیلی پنج کارگاه و ۲۰ تونل معدنی با درخواست این اداره کل و دستور دادستانی به علت شرایط پرخطر در اجرای تبصره ماده ۱۰۵ قانون کارخبر داد.

رخدادشهر: علی باقری روز دوشنبه ۲۷ شهریور ماه درحاشیه بازدید از معدن زغال‌سنگ "شوکا شور" آمل گفت: با توجه به اهمیت صیانت از نیروی انسانی منابع مادی کشور مقررات فصل چهارم قانون کار به موضوع حفاظت فنی و بهداشت کار اختصاص دارد.

وی اضافه کرد: رعایت آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های حفاظتی و ایمنی مصوب شورایعالی حفاظت فنی برای کلیه کارگاههای مشمول قانون کار، کارفرمایان، کارگران و کارآموزان الزامی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با اشاره به اینکه کارفرمایان موظف به فراهم نمودن شرایط ایمن در محیط کار هستند و باید تجهیزات حفاظت فنی را تهیه و در اختیار کارگران قرار دهند و به کار کارگران نظارت کنند، تصریح کرد: کارگران هم مکلف به رعایت مواد ایمنی و استفاده درست از تجهیزات و اجرای دستورالعمل‌ های ایمنی هستند.

بازدید مستمر بازرسان کار برای اجرای آیین نامه های قانون کار در کارگاه‌ها

باقری ادامه داد: بازرسان کار برای نظارت بر اجرای صحیح قانون کار و آئین نامه‌های حفاظتی و بهداشتی به صورت مستمر از کارگاههای بازدید می کنند و نواقص و ایرادات موجود را به کارفرمایان ابلاغ کنند.

این مسئول ادامه داد: کارفرمایان مکلفند در مهلت مقرر به رفع نواقص بپردازند و در غیر این صورت از طریق مراجع قضایی برخورد قانونی به‌عمل می‌آید.

وی گفت: قانون کار در ماده ۹۵ صراحتاً عنوان می‌دارد که کارفرما مسئول تامین و حفظ ایمنی در محیط کار است و می‌بایست نظارت مستمر بر فرایند کار کارگاه داشته باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با اشاره به اینکه برای مشارکت کارگران و کارفرمایان در اجرای مقررات حفاظت فنی و بهداشت کار و پیشگیری از حوادث ناشی از کار تشکیل کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار برای همه کارگاههای بالای ۲۵ نفر الزامی است، بیان کرد: نماینده کارگر و کارفرما و کارشناسان ایمنی و بهداشت در آن عضو هستند و مشکلات و ایرادات و نواقص حفاظتی و بهداشتی را به کارفرما منعکس می کنند تا اقدامات لازم برای رفع آنها به‌عمل آید.

باقری تصریح کرد: بسیاری از حوادث ناگوار به دلیل یک بی احتیاطی کوچک ایجاد می‌شود و برای ارتقای فرهنگ ایمنی و آگاهی از خطرات محیط کار و کاهش حوادث شغلی کلیه کارفرمایان، کارگران و پیمانکاران را مکلف کرده که دوره‌های آموزش ایمنی متناسب با نوع کار از طریق مراجع ذیصلاح بگذرانند.

 ایسنا نوشت، وی با اعلام اینکه با توجه به اینکه اولویت ما کارگاههای پرخطر مانند کارگاههای معدنی و ساختمانی است، افزود: در سال جاری تفاهم نامه مشترکی فی مابین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان نظام مهندسی، انجمن صنفی کارگران و استادکاران ساختمانی و اداره کل فنی و حرفه‌ای به منظور آموزش ایمنی و مهارت به کارگران و استادکاران ساختمانی برای افزایش و دانش این افراد و کنترل حوادث ساختمانی منعقد شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران با بیان اینکه برای ایمن سازی محیط کار یکی از آیین نامه های مهمی که باید رعایت شود، آیین نامه ایمنی امور پیمانکاری است، گفت: کارفرما مکلف به انعقاد قرارداد با پیمانکارانی است که گواهینامه صلاحیت ایمنی از ادراه کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اخذ کرده باشد.

باقری، با اشاره به اینکه در سال گذشته ۱۱۲ مورد و در سال جاری تاکنون ۴۵ مورد بازدید از معادن استان انجام شده است، تصریح کرد: از ابتدای امسال تاکنون پنج کارگاه معدنی و ۲۰ تونل در اجرای تبصره ماده ۱۰۵ قانون کار و با توجه به شرایط پرخطر، با درخواست این اداره کل و دستور دادستان تعطیل شد و بیش از هزار نفر کارگر در ۲۵ شرکت معدنی فعال در مازندران مشغول به‌کار هستند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
حوادث شغلی
دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید