دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » سیاست » قطعنامه‌های زیست محیطی سازمان ملل ضمانت اجرایی داشته باشد

رئیس جمهور:

قطعنامه‌های زیست محیطی سازمان ملل ضمانت اجرایی داشته باشد

کد خبر: 9932

 رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید برای قطعنامه‌های سازمان ملل در موضوعات زیست محیطی ضمانت اجرا وجود داشته باشد، گفت: در غیر این صورت صاحبان قدرت محیط زیست را به خطر می‌اندازند.

رخدادشهر: آیت الله سید ابراهیم رئیسی در نخستین اجلاس بین المللی مقابله با توفان های ماسه و گرد و غبار به میزبانی کشورمان و با شرکت نمایندگانی از ۵۰ کشور، با بیان اینکه دغدغه محیط زیست یک دغدغه عمومی است و مربوط به یک اقلیم و کشور خاص نیست، تصریح کرد: امید است این‌ نشست هم اندیشی، هم گرایی و تصمیم مشترک کشورها برای حفظ محیط زیست، نشست مبارکی باشد. 

وی در ادامه با بیان کرد: آنچه در مورد پدیده گرد و غبار و حفظ محیط زیست لازم است بدانیم آن است که خداوند متعال قانونی را در طبیعت قرار داده که ضمن آنکه بشر از آب و خاک و هوا و فضا بهره برداری می‌کند باید بر قوانین حاکم بر طبیعت احترام بگذارد اگر قانون حاکم بر دریاها و جنگل ها و محیط زیست شکسته شود، خطر آن متوجه همه موجودات و طبیعت است. 

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه حافظان ‌محیط زیست، همه دولت ها و سازمان های بین المللی، منطقه ای و فرامنطقه ای باید خود را برای کشف و احترام به این قوانین موظف بدانند، گفت: از دلایل مهم‌ گرد و غبار، خشکسالی و کمبود نزولات آسمانی است. 

وی ادامه داد: همچنین موضوع آب و مدیریت بر منابع آبی بسیار حائز اهمیت است، بدون تردید یکی از علل گسترش گرد وغبار، استفاده نادرست از منابع آبی است.  

ایرنا نوشت، آیت الله رئیسی توسعه یافتگی بدون توجه به محیط زیست و تولید آلاینده ها را از دیگر عوامل توسعه گرد و غبار برشمرد و تاکید کرد: این از نکات قابل توجه است که بشر به آن مبتلا است. کشورهای توسعه یافته فقط به توسعه صنعتی و توسعه ابزار نظامی خود فکر می کنند که این ظلم به بشر و محیط زیست است. 

وی همفکری و همگرایی و مشارکت کشورها را راه حل پیدا کردن درمان این درد مشترک برشمرد و بیان کرد:  قطعنامه های سازمان‌ ملل صادر شده است و سازمان های منطقه ای و بین المللی اقداماتی داشته اند، که نسبت به این دغدغه ها باید قدردان بود اما باید بررسی کرد که کشورهای توسعه یافته و نظام سلطه و کشورهای سلطه گر که فقط به قدرت صنعتی و نظامی فکر می‌کنند به چه میزان به این قطعنامه ها توجه کرده اند؟ 

 رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید برای قطعنامه های سازمان ملل و زیست محیطی ضمانت اجرا وجود داشته باشد، اظهار کرد: در غیر این صورت صاحبان قدرت محیط زیست را به خطر می اندازند.

 وی خطاب به حاضران در این اجلاس با بیان اینکه احساس بسیار خوبی است که به منظور هم‌اندیشی و کار مشترک در حفظ محیط زیست گردهم آمده‌اید، گفت: این همگرایی باعث می‌شود که کشورهای توسعه یافته دریابند نباید فقط با نگاه اقتصادی به مسائل مشترکی که برای بشریت مهم است نگاه کنند بلکه منافع مردم و حفظ محیط زیست نیز امری بسیار ضروری و قابل توجه است. 

 حفظ محیط زیست نباید تحت تاثیر مسائل سیاسی باشد

رئیس جمهور افزود: حفظ محیط زیست نباید تحت تاثیر مسائل سیاسی باشد چرا که اگر تحت تاثیر مسائل سیاسی و تعارفات معمول دیپلماسی قرار بگیرد راه به جایی نمی‌برد. 

وی گفت: تعارفات دیپلماسی و سیاسی باید برای حوزه های مربوطه باشد. حفظ محیط زیست یک اقدام بشری و موضوع مشترکی است که باید خارج از تعارفات دیپلماسی و سیاسی درباره آن اندیشه کرد و در مرحله اقدام بدون هیچ‌گونه وقفه‌ای کار دنبال شود. 

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هرگونه توسعه یافتگی، سلب از محیط زیست شناخته شده است. اگر صنعت می‌خواهد پیشرفت کند باید نگاه زیست‌محیطی را در آن درنظر گرفت که آیا محیط زیست در آن حفظ می‌شود یا خیر؟ 

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه توسعه «آری» اما به خطر انداختن محیط زیست «هرگز»، بیان کرد: این اصلی است که در قانون اساسی ما به رسمیت شناخته شده است و همواره مورد توجه فعالان اقتصادی و کارآفرینان قرار داشته است. 

تشکیل صندوق مشترک برای تامین مالی اقدامات زیست محیطی

وی با ارائه پیشنهادی به کشورهای شرکت کننده در این اجلاس یادآورشد: مساله محیط زیست مربوط به یک کشور یا اقلیم یا منطقه نیست بلکه موضوع مشترکی است که همه باید نسبت به آن اندیشه کنند و نیازمند نگاه مشترک است. پیشنهاد من به این نشست آن است که با نگاه مشترک به محیط زیست و به دور از هرگونه شائبه‌های سیاسی و دیپلماسی متعارف و معمول و ارائه راهکار و استفاده از مراکز علمی و تحقیقاتی می توانیم به حل مشکلات کمک کنیم. 

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه پشتوانه تصمیمات، کار علمی، تحقیقاتی و پژوهشی است، از حاضران در این اجلاس خواست تحرکات و دریافت های علمی و پژوهشی خود را به اشتراک بگذارند.

 رئیس جمهور با اشاره به اینکه مراکز علمی، دانشگاهی و پژوهشگاه های کشور ما کارهای بسیاری انجام داده‌اند و در این رابطه صاحبنظر هستند، عنوان کرد: در این ارتباط استفاده از مراکز علمی و تحقیقاتی در تصمیم گیری ها بسیار تاثیرگذار است. 

وی انجام کارهای پژوهشی زیست محیطی را نیازمند پشتیبانی مالی دانست و گفت: کشورهای شرکت کننده در این اجلاس می توانند صندوقی را با عنوان صندوق پشتیبانی اقدامات اجرایی ایجاد کنند که این امر نیازمند مساعدت تمامی کشورهای دغدغه مند است زیرا این صندوق مشترک می تواند پشتوانه خوبی برای اجرای تصمیمات محیط زیست و مقابله با گرد وغبار و طوفان های شن و ماسه باشد. 

هر گونه اقدام زیست محیطی نیازمند پیوست فرهنگی و رسانه‌ای است 

رئیس جمهور هر اقدامی در این زمینه را نیازمند پیوست فرهنگی و رسانه ای دانست و تاکید کرد: همه باید در این رابطه همکاری کنند و باید کیفیت استفاده از منابع آبی مدیریت شود. 

آیت الله رئیسی با تاکید بر اینکه در مناسبات جهانی یک جانبه گرایی به حفظ محیط زیست ضربه می زند، متذکر شد: نباید از این‌ نکته غافل شد که نگاه نابرابر و غیرعادلانه در مناسبات جهانی، حفظ محیط زیست را به مخاطره می اندازد از این رو باید برای حفظ محیط زیست کار ترویجی انجام شود چراکه شرط حفظ محیط زیست اقدامات ترویجی و تبیینی است که در همه حوزه ها شرط موفقیت است.  

رئیس جمهور گفت: با کارهای خوبی که تاکنون انجام شده به ویژه نشست تیرماه و همکاری و پشتیبانی سازمان ملل، می توان به نتیجه خوبی دست یافت البته با این تاکید که کارها متوقف به قدرت ها و ثروت ها نشود بلکه باید این کار به عنوان یک ضرورت زیست محیطی و ضرورتی برای جان انسان ها و اقلیم ها مدنظر قرار گیرد که در این صورت می تواند موثر واقع شود. 

 حفظ محیط زیست، امری ضروری برای همه مناطق جهان است

آیت الله رئیسی در پایان با اظهار امیدواری از اینکه اقدامات، هم اندیشی ها و تصمیمات خوب اتخاد شده سبب حفظ محیط زیست می شود، تصریح کرد: حفظ محیط زیست امری ضروری برای منطقه ما و همه مناطق در جهان است و انتظار می رود این نشست منشا برکاتی برای حفظ محیط زیست شود. 

وی خاطرنشان کرد: کشورهای توسعه یافته نباید محیط زیست را در راستای منافع خود به خطر بیندازند و قوانین حاکم بر طبیعت که شرط استفاده درست از طبیعت است زیر پا گذاشته نشود. 

انتهای پیام/

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید