جمعه، 14 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » جامعه » اصفهان دیگر پتانسیلی برای توسعه ندارد/فرونشست غیرقابل‌انکار است

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان:

اصفهان دیگر پتانسیلی برای توسعه ندارد/فرونشست غیرقابل‌انکار است

کد خبر: 9862

  مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان در خصوص عدم حضور شهر اصفهان در طرح نهضت ملی مسکن گفت: با توجه به مجموع شرایط شهر اصفهان دیگر پتانسیلی برای توسعه ندارد، ازاین‌رو شهر اصفهان در طرح نهضت ملی مسکن مشارکت داده نشد.

رخدادشهر: علیرضا قاری قرآن در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر فرونشست یکی از واقعیت‌های غیرقابل ‌انکار در استان اصفهان است، گفت: فرونشست نباید مانع توسعه و ساخت‌وساز در استان شود، بلکه باید با استفاده از تکنیک‌های فنی و مهندسی برای مدیریت آن اقدام کرد.

وی ادامه داد: برداشت آب و تخلیه سفره‌های زیرزمینی طی دو دهه گذشته سبب ایجاد فرونشست در اصفهان شده است. به طور مثال در سال‌های گذشته با حفاری در عمق حداکثر 18 متری آب وجود داشت؛ اما اکنون تا عمق 200 متری هم آبی وجود ندارد. 

قاری قران با تأکید بر اینکه در ساخت‌ها و سازهای جدید به‌ویژه در مناطقی که برای ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن در استان پیش‌بینی‌شده، بحث فرونشست در اولویت قرار دارد، گفت: یکی از الزامات و مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری در خصوص پروژه نهضت ملی مسکن رعایت مقررات مربوط به فرونشست در ساخت‌وسازها است.

قاری قران با اشاره به اجرای طرح مطالعات پهنه فرونشست اصفهان توسط شهرداری اصفهان با مشارکت مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گفت: در این طرح علاوه بر پهنه شهر اصفهان، مناطقی چون دشت اصفهان - بر خوار، شمال شرقی و شرق اصفهان و پایین‌دست رودخانه بررسی و برای مناطقی که تحت‌تأثیر فرونشست قرار دارند، راهکارهای فنی و مهندسی مناسب برای ساخت و ساز ارائه شده است. 

تأیید نهایی 121  هزار متقاضی نهضت ملی مسکن در استان 

 قاری قران با اشاره به سهم استان اصفهان در پروژه نهضت ملی مسکن گفت: ساخت 183 هزار واحد شهری، 20 هزار واحد استیجاری و 40 هزار واحد روستایی در استان پیش‌بینی‌شده است.

به گفته قاری قران ساخت 34 هزار واحد مسکونی در بافت شهری و بافت فرسوده و ساخت 45 هزار واحد با ارائه تسهیلات بر عهده مالکین است.

قاری قرآن با بیان اینکه ۶۵ هزار متقاضی نهضت ملی مسکن در شهرهای جدید فولادشهر و مجلسی و ۸۳ هزار نفر در شهرهای با جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر وجود دارد، اظهار داشت: از تعداد ۸۳ هزار نفر متقاضی ۳۵ هزار نفر در شهرهای با جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر شامل اصفهان، کاشان و سایر شهرستان‌ها و ۴۷ هزار نفر در حدود ۹۰ شهر با جمعیت کمتر از ۱۰۰ هزار نفر هستند.

نگاه به بافت تاریخی اقتصادی نیست

قاری قران با اشاره به همپوشانی بافت تاریخی و بافت فرسوده در بخش‌های وسیعی از شهر اصفهان اظهار داشت: در ساخت‌وسازها در بافت تاریخی نگاه اقتصادی وجود ندارد، بلکه نگاه ارتقای سطح زندگی در بافت تاریخی است.

 به گزارش رخدادشهر، قاری قران با بیان اینکه نظارت بر فعالیت‌های انجام شده در بافت تاریخی طبق ماده 34 و 35 بر عهده وزارت راه و شهرسازی است، گفت: در شهرهای اصفهان و کاشان در مواردی شاهد بودیم که در صدور پروانه‌ها الزامات طرح‌های تفضیلی و جامع از سوی شهرداری‌ها رعایت نشده است، موارد پس از دریافت گزارش بررسی و در برخی موارد برای توقف فعالیت پیگیری‌های قضایی صورت گرفت.

تامین 100 درصد زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن ملی در استان 

مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه تأمین زمین مورد نیاز برای ساخت مسکن وظیفه اصلی وزارت راه و شهرسازی در طرح است، اظهار داشت: در ابتدای شروع طرح تنها 10 درصد زمین موردنیاز برای اجرای طرح تأمین شد.

به گفته قاری قران از آن زمان تاکنون در استان اصفهان با اقدامات انجام شده ۹۹۳ هکتار زمین برای نهضت ملی مسکن تأمین و طبق پیش‌بینی الحاق ۳۳۶ هکتار نیز در دستور کار شورای مسکن استان اصفهان قرار دارد.با الحاق 336 هکتار باقی مانده تقریباً100 درصد زمین لازم برای ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکن به طور قطعی تأمین و ۳۴ هزار واحد مسکن نیز در شهر جدید احداث می‌شود.

انتهای پیام/

 

 

دسته بندی: جامعه
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید