پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » پرونده ثبت معنوی قیام مردم سیستان در حال تکمیل است

پرونده ثبت معنوی قیام مردم سیستان در حال تکمیل است

کد خبر: 9836

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان گفت: پرونده ثبت معنوی قیام مردم سیستان به‌عنوان نخستین خون‌خواهان امام حسین (ع) توسط کارشناسان میراث‌فرهنگی استان در حال تکمیل است.

رخدادشهر: علیرضا جلالزایی بیان کرد: قیام مردم سیستان به‌عنوان نخستین خون‌خواهان امام حسین (ع) در کتب و منابع تاریخی بسیاری ذکر شده و مورخان تاریخی صحت این مساله را تأیید کرده‌اند.

وی افزود: بحث تاریخی نخستین قیام به خون‌خواهی امام حسین (ع) توسط مردم سیستان بر اساس پژوهش‌ها و تحقیقاتی که محمدحسین رجبی دوانی تاریخ‌دان کشورمان در تاریخ سیستان انجام دادند منابعی را ذکر و ردپایی از این حادثه را در تاریخ عنوان می‌کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اظهار کرد: قیام مردم سیستان به خون‌خواهی امام حسین (ع) به فاصله اندکی یک تا ۲ ماه بعد از شهادت اباعبدالله الحسین (ع) در سیستان اتفاق افتاده و تاریخ به‌صورت کلی این قیام را گزارش کرده است.

وی، برگزاری نشست‌ها و همایش‌های موضوعی در طول سال به‌منظور معرفی بیشتر این رویداد در دانشگاه‌ها و مدارس، هیات‌های مذهبی، شبکه‌های برون‌مرزی مانند جام‌جم، العالم و سحر را لازمه ارزش‌گذاری درست به این حرکت مهم و بزرگ دانست و افزود: تولید نرم‌افزار نخستین قیام و فعال‌شدن در فضای مجازی نیز برای برقراری ارتباط بین‌نسلی به‌منظور انتقال این مفاهیم و معارف نیز بسیار مهم و ضروری است.

ایرنا نوشت، جلالزایی برگزاری رویداد ۲۵ محرم در قالب گردشگری محرم برای گردشگران و گروه‌های علاقه‌مند را مقدمه‌ای برای شکل‌گیری سفرهای جدید در این فصل به سیستان و بلوچستان دانست و گفت: حضور گسترده مردم در این مراسم باعث ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها خواهد بود.

وی بیان کرد: بر اساس نقل‌های معتبر و منابع دسته اول به ویژه کتاب تاریخ سیستان، مردم سیستان به‌محض شنیدن خبر شهادت امام حسین (ع) به خون‌خواهی آن حضرت قیام کردند و فرمانروای وقت سیستان که برادر عبیدالله بن زیاد بود را از شهر اخراج کردند و برای مدتی شهر را در اختیار داشتند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
سیستان و بلوچستان
دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید