پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » جامعه » فوق‌العاده خاص؛ وعده‌ای که بعد از پایان کرونا به فراموشی سپرده شد

فوق‌العاده خاص؛ وعده‌ای که بعد از پایان کرونا به فراموشی سپرده شد

کد خبر: 9808

همزمان با شروعِ همه‌گیریِ کرونا و آغازِ دوره‌ی سختِ کاری برای اعضای کادر سلامت، وعده‌ی برقراری فوق‌العاده خاص از سوی مسئولان دائم تکرار شد. موضوع حتی تا دفتر ریاست جمهوری هم پیش رفت و به مجلس هم کشیده شد اما بعد از گذشت چند سال هنوز محقق نشده است.

 فوق‌العاده خاص؛ یکی از مطالباتِ جدی کادر سلامت است که به بندهای ۱۵ و ۱۶ ماده ۵۴ آیین‌نامه اداری استخدامی اعضای غیر هیأت علمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برمی‌گردد. همزمان با شروعِ همه‌گیریِ کرونا و آغازِ دوره‌ی سختِ کاری برای اعضای کادر سلامت، وعده‌ی برقراری این حق از سوی مسئولان دائم تکرار شد. موضوع حتی تا دفتر ریاست جمهوری هم پیش رفت و به مجلس هم کشیده شد اما بعد از گذشت چند سال هنوز محقق نشده است. 

محمدرضا سقائیان فرد (نماینده جمعی از اعضای کادر سلامت) با بیان اینکه بعد از سال‌ها پیگیری هنوز مطالبه‌ی برقراریِ فوق‌العاده خاص به نتیجه نرسیده است، گفت: همزمان با همه‌گیری کرونا، صف تقدیر و تشکرهای شفاهی از کادر سلامت هم شکل گرفت. در آن زمان یکی از مطالبات قانونی کادر سلامت که از سوی فعالان صنفی مطرح شد، برقراری فوق‌العاده خاص بود. معتقد بودیم که این تشکر باید به صورتِ عملی و عینی باشد. 

وی بیان کرد: در روز پرستارِ سال ۱۴۰۰ لزوم رسیدگی به مطالباتِ پرستاران از سوی رئیس‌جمهور مطرح شد. همان سال مقام معظم رهبری هم به این مسئله توجه داشتند و بر این موضوع تأکید کردند. این تأکیدات سبب شد نامه‌نگاری‌هایی به صورتِ جدی انجام شود و موضوع وارد فازِ عملیاتی شود. اولین نامه در دولت فعلی از سمت معاون توسعه وقت به وزیر بهداشت ارسال شد. بعد از آن آقای عین‌الهی نامه‌ای با رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور مکاتبه کردند و این نامه به رئیس سازمان برنامه و بودجه منعکس شد. 

سقائیان فرد ادامه داد: مکاتبه بین هیئت دولت و سازمان برنامه و بودجه ادامه داشت. دبیر هیئت دولت در ادامه مجددا نامه‌ای برای هیئت دولت نوشتند و در پی آن دبیر کمیسیون امورعمومی و سرمایه انسانی هیئت دولت به سازمانهای برنامه بودجه، اداری استخدامی و معاون حقوقی رییس‌جمهور نامه‌ای ارسال کردند. در پیِ این درخواست‌ها در نهایت سازمان برنامه و بودجه صراحتا مخالفت خود را با برقراری فوق‌العاده خاص اعلام کرد. پیگیری‌ها اما ادامه پیدا کرد و جلسه مشترکی بین وزارت بهداشت و سازمان امور استخدامی و نظام پرستاری برگزار شد. به دنبال این جلسه معاون توسعه وزارت بهداشت نامه‌ای را مجدد به سازمان برنامه و بودجه ارسال کرد و نهایتا قرار شد موضوع به عنوان طرح پیشنهادی در مجلس مطرح شود. در این طرح گفته شد برقراری فوق‌العاده خاص از طریق تامین منابع اختصاصی از سوی وزارت بهداشت صورت بگیرد اما متاسفانه نمایندگان به این هم پاسخ منفی دادند. 

وی بیان کرد: از آن زمان تاکنون دیگر شاهد پیگیری از سوی مسئولان برای رسیدن به این حقوق نبودیم. نزدیک به ۴ ماه از سال می‌گذرد و ما دیگر هیچ مکاتبه‌ای در این خصوص از سوی وزارت بهداشت و هیئت دولت و شخص رئیس‌جمهور نداشتیم. 

سقائیان فرد گفت: مسئولان برای کادر سلامتی که از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ در سخت‌ترین و خطرناکترین شرایط کاری بودند، چه کردند؟ قرار بود تعرفه‌ی پرستاری را اجرا کنند اما بعد از حدود ۱۵ سال آیین‌نامه‌ای نوشتند که عملا تأثیری بر حقوق پرستاران نداشت و به شدتِ مورد اعتراض بود. همچنین وعده‌ی تبدیل وضعیتِ نیروهای طرحی غیر سهمیه‌‎ای را داده بودند که این هم به نتیجه نرسید. رهبری تأکید داشتند که با پرستاران مانند کارگر فصلی رفتار نشود. اما نه طرح ساماندهی کارکنان دولت به نتیجه رسید و نه تبدیل وضعیتِ پرستاران به صورتی جداگانه پیگیری شد. 

ایلنا نوشت، وی گفت: از رئیس‌جمهور می‌پرسیم به کدام یک از وعده‌های خود در قبال کادر سلامت عمل شده است؟ وضعیتِ امروز آن‌ها و مشکلاتِ معیشتی سبب شده بسیاری از این افراد به دنبال مهاجرت باشند که این مهاجرت در آینده سبب می‌شود کشور در آینده با بحرانِ کمبودِ کادر سلامت مواجه شود. 

سقائیان فرد تأکید کرد: این همه نامه‌نگاری و بروکراسی در قبال یک حق طبیعی به نتیجه نرسید چون اراده‌ای برای انجامِ آن وجود نداشت. اگر باز هم جامعه در مقابلِ یک همه‌گیریِ دیگر قرار بگیرد و یا اتفاقی از این دست بیفتد که مانند دورانِ کرونا نیاز به از خودگذشتگیِ کادر سلامت وجود داشته باشد آیا با این وضعیت و با موج گسترده‌ی مهاجرت‌ها می‌توان امیدی به عبور از بحران داشت؟ 

وی در پایان بیان کرد: اگرچه مطالبه‌ی برقراری فوق العاده خاص کادر سلامت هنوز به نتیجه نرسیده اما چند ماه دیگر باز لایحه بودجه سال بعد تقدیدم مجلس می‌شود. از دولت و مجلس می‌خواهیم که برای برقراری فوق العاده خاص در برنامه بودجه ترتیبی ببینند و اعتباراتِ لازم را پیش‌بینی کنند و بعد از سال‌ها وعده‌ی خود را عملیاتی کنند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
وزارت بهداشت, کرونا
دسته بندی: جامعه
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید