دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » محیط زیست » تاثیر خشکسالی بر تبدیل دریاچه‌ها به کانون گرد و غبار

تاثیر خشکسالی بر تبدیل دریاچه‌ها به کانون گرد و غبار

کد خبر: 9692

  رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با تاکید بر خشکسالی و کم بارشی طی دو دهه اخیر گفت:چند دهه گذشته در ایران حدود ۱۳۰ دریاچه و تالاب وجود داشت اما الان متاسفانه برخی از دریاچه‌ها به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده‌اند.

رخدادشهر: گرد و غبار پدیده‌ای نوظهور نیست و از سالیان گذشته نیز وجود داشته ولی امروزه به دلیل فعالیت‌های انسانی و تغییرات اقلیمی میزان آن تشدید شده است و تاثیرات مخرب بیشتری نیز بر محیط زیست می‌گذارد. سال گذشته خشک و کم بارش بود و امسال هم سال سومی است که در شرایط کم بارشی قرار داریم و بسیاری از استان‌ها حتی خشکسالی بسیار شدید و استثنایی را تجربه کردند و چه بسیار در این مناطق کانون‌های گرد و غبار نیز افزایش یافته است. 

احد وظیفه درباره چگونگی خیزش گرد و خاک در کشور اظهار کرد: با توجه به داده‌های دو دهه اخیر، بارندگی‌های کمتر از نرمال در کشور موجب خشک شدن سطح برخی دریاچه‌ها و تالاب‌ها شده است بنابراین در حال حاضر حالا سطحی شور و نمکی و بافتی نرم و فاقد چسبندگی دارند و در معرض فرسایش بادی قرار گرفته‌اند.

وی افزود: با وزش باد در این مناطق، خاک‌های سطح تالاب‌ها که بافت نرمی دارند و به دلیل وجود نمک نیز چسبندگی ندارند در هوا پراکنده می‌شوند و هم در راستای افق و هم در راستای قائم در این مناطق گرد و خاک ایجاد می‌کنند. 

رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با اشاره به بر گرد و خاک‌های شدید طی سال گذشته ادامه داد: این توده‌های گرد و خاک در برخی سال‌ها می‌تواند شدید باشد و در برخی سال‌ها نیز شدت بالایی ندارد و این وضعیت چندان قابل پیش‌بینی نیست. شدت گرد و خاک‌ها به دلیل افزایش گذر سامانه‌های جوی مربوط به دورپیوندها در فصل گرم و خشک و مستعد بودن سطح زمین است. 

وی افزود: به‌طور مثال اگر باد در جنگل بوزد برگ درختان را تکان می‌دهد ولی در مناطق خشک و کویری گرد و خاک ایجاد می‌کند. درواقع خشکسالی محیط را برای خیزش گرد و خاک آماده می‌کند. بادها نیز زمانی که شاخص‌های دورپیوند به خوبی عمل کنند و گذر سامانه‌های جوی از کشور فراوان‌تر شود، می‌وزند و در این صورت شاهد افزایش خیزش گرد و خاک می‌شویم. 

وظیفه تاکید کرد: تمام مناطقی که بیابانی شدند، زمین‌های کشاورزی که رها شدند، تالاب‌ها و دریاچه‌هایی خشک شده‌اند و با تصاویر ماهواره‌ای سالیان گذشته نیز قابل مقایسه است حالا کانون‌های گرد و خاک هستند.

ایسنا نوشت، رییس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی ادامه داد: چند دهه گذشته در ایران حدود ۱۳۰ دریاچه و تالاب وجود داشت اما متاسفانه طی سال‌های اخیر به علت تشدید خشکسالی برخی  از آن‌ها خشک و به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده‌اند چرا که دیگر آبی ندارند که خاکشان تثبیت شود و آن‌هایی که آب دارند نیز وضعیت مطلوبی ندارند. 

وظیفه در پایان تصریح کرد: وضعیت بارندگی‌ها طی سال جاری در شمال و غرب فارس خوب بود اما در مناطق شرقی و جنوبی مناسب نبود و همه دریاچه‌هایی که در این مناطق هستند خشک و به کانون‌های گرد و خاک می‌شوند. 

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
خشکسالی, گرد و غبار
دسته بندی: محیط زیست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید