شنبه، 8 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » فرهنگ و هنر » نگاه مجموعه وزارت فرهنگ به پلتفرم‌ها فرصت‌محور است/ نگاه حذفی نداریم

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

نگاه مجموعه وزارت فرهنگ به پلتفرم‌ها فرصت‌محور است/ نگاه حذفی نداریم

کد خبر: 9669

 قائم مقام وزیر فرهنگ گفت: نگاه مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سکوهای پخش محتوا یا پلتفرم‌ها نگاه فرصت‌محور است و نگاه حذفی نداریم چون وزارتخانه، ذاتا تولیدکننده نیست که شکل رقابتی داشته باشد.

رخدادشهر: سیدمحمد هاشمی عصر سه‌شنبه در جمع مدیران و نمایندگاه پلتفرم‌ها اظهار داشت: ما دستگاهی ذاتا و اصالتا تنظیم‌گر هستیم و این مولود را برای عرصه فرهنگ و هنر کشور فرصت‌محور می‌دانیم.

وی افزود: ما و نه فقط صدا و سیما که اکثر نهادهای فرهنگی یا تنظیم‌گر یا هر عنوان دیگری که به آن اطلاق کنید یک هدف و یک مساله مشترک به نام محتوا داریم.

هاشمی در پاسخ به اظهارات یکی از حاضران که دید اقتصادی نسبت به واگذاری پلتفرم‌ها به صدا و سیما را مطرح کرده بود گفت: در جلسات متعددی که تاکنون حضور داشتم چنین نیتی از هیچ طرفی در حاکمیت ندیدم. اگر باشد پنهان است، یا به من نگفته‌اند و یا این که من نشنیدم.

وی گفت: به نظر می‌رسد آن چیزی که مساله ما بوده و حتی صدا و سیما هم در این قصه با ما مشترک است، مساله محتواست و بعید می‌دانم مساله‌اش، لزوما پولی، مالی، اقتصادی و امثال این ها باشد.

هاشمی اضافه کرد: در مورد تبلیغات، این مساله قابل تامل است. چون لزوما مساله محتوایی نیست و ساز و کار تنظیم‌گری محتوای آن کاملا در وزارت فرهنگ تصویب و تعبیه شده و وجود دارد و تاکنون هم این را نپذیرفتیم.

 وی گفت: قائلیم که مطابق بند یک، مساله تبلیغات به تمامیت و کاملا حتی در صوت و تصویر فراگیر با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. چیزی که امروز به دنبال آن هستیم و مساله ما محتواست و این خیلی واضح و روشن است.

جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما خطوط قرمز را رد نکردیم و هیچ وقت هم دنبالش نبودیم اما آن چیزی که مد نظر ماست اینکه مساله خطوط سبز برای ما مهمتر است.

وی با بیان اینکه در خصوص مساله جمعیت و حتی اقتصادی، بخش قابل توجه آن به عهده فرهنگ است افزود: در پیمایش هایی که در موضوع جمعیت انجام شده و شاید تلقی این باشد که مساله اقتصادی است، بخش عمده آن فرهنگی است. در مساله جمعیت مساله نخست قبل از اقتصاد، انگاره ذهنی مردم است. این انگاره ذهنی را تولید و محتوای فرهنگی می‌تواند عوض کند و بخش عمده ‌ی امروز دست شماست.

 هاشمی گفت: طبق آخرین نظرسنجی ها که توسط نهادهای رسمی اعلام شده، ۳۳، ۳۴ درصد مردم مخاطبان پلتفرم‌ها هستند.

وی افزود: طبیعتا این مساله با یک همدلی و گفت و گو، همراهی، دلسوزی و به اشتراک گفتمانی حقیقی و میدانی حل می‌شود.

جانشین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مساله خانواده، پدر و پلیس در کشور اگر حل شود کسی به غیر از خانواده‌ها منتفع نخواهند شد.

هاشمی ادامه داد: نگرانی که از مجموعه پلتفرم‌ها سر محتوا وجود دارد و نگرانی لزوما پشت صحنه‌ نیست که مثلا عده‌ای برای این که آش را داغ کنند این کار را کرده باشند. واقعا مساله دغدغه محتوایی وجود دارد.

وی گفت: لزوما مساله تنها خطوط قرمز و قیچی سانسور نیست. معتقدم که خطوط سبز و محتوا با یک همفکری قابل حل است و می‌شود و بخش عمده‌ای زحمت شماست.

وی با اشاره به بند شش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: این بند، امکان طراحی ماندگار را به ما داده و مساله صوت و تصویر فراگیر به معنای واقعی خودش باید تعبیر و تفسیر شود تا در جلساتی که برگزار می‌شود به یک تصمیم برسیم. اماره‌هایی تاکنون دیده‌ام و انشالله مساله به سرانجام خوبی خواهد رسید.

هاشمی همچنین درباره ضرورت تعریف فنی و تعبیر دقیق از صوت و تصویر فراگیر اظهار داشت: این تفسیر و تعبیر، خیلی از مسایل و گره‌ها را می‌تواند باز کند، اگرچه هر چقدر جلوتر آمدیم، تعبیر سخت‌تر شد. 

وی به تعابیری چون تلویزیون اینترنتی یا رقیب تلویزیونی اشاره کرد و افزود: هر روزی یک تفسیر از مساله صورت و تصویر فراگیر ارائه شده و کار را سخت‌تر کرده است.  

قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر رسیدن به تعریف روشن‌تری از صوت و تصویر فراگیر تاکید کرد و گفت: لازم است سر یک مصداق عمومی اتفاق کنیم و آن را به یک سرانجام برسانیم، شاید ما را به تعریف نزدیک‌تر و رهنمون‌تر کند. 

وی خاطرنشان کرد: درخواست ما این بود که شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی به عنوان نهادی که اساسا برای این موضوع خلق و ایجاد شده در این تعریف به ما کمک کند. همانگونه که استعلام اولیه را هم از این مرکز گرفتیم. اکنون هم این دغدغه را داریم و اگر این تعریف انجام شود خیلی از مسائل را برطرف خواهد کرد. 

هاشمی گفت: روی کاغذ و طبق قوانین متعددی که داریم، مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یک نهادناظر و تنظیم‌گر در اهم محصولات و تولیدات سمعی و بصری است. قائلیم که هر چقدر بار تنظیم‌گری و مقررگذاری به این مجموعه سپرده شود، ساز و کار بهتر و دقیق‌تری برای این مساله در وزارتخانه تعبیه و تعریف شده و می‌توان این کار را انجام داد. 

وی افزود: در عین حال پیشنهاد مشخص ما برای نهاد اصلی تنظیم‌گر و بالادست حوزه صوت و تصویر فراگیر، نهادی شبیه نهاد نظارت بر مطبوعات است. نهادی فراقوه‌ای، فرا سازمانی و فرادستگاهی که با مشارکت بخش‌های مختلف، نهادهای ذیربط و صاحب‌نظران این عرصه و حتی قوای مختلف، تصمیم‌گری کنند و اگر قرار باشد اتفاقی بیفتد، نظارتی صورت گیرد و تصمیمی گرفته شود در نهادی این چنینی باشد. نهاد نظارت بر مطبوعات نهادی امتحان پس داده و قابل گرته‌برداری و نمونه‌برداری برای این موضوع است. 

وی با اشاره به طرح این مساله در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی گفت: از یکی دو ماه پیش با سازمان صدا و سیما در خصوص دو شورایی که در تولید و نمایش مجموعه ساترا وجود دارد دست همکاری داده‌ایم و از نزدیک در جریان گفت و گوها هستیم. 

ایرنا نوشت، هاشمی افزود: در این شورا و مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بواقع دنبال این هستیم که مخاطب و ذی‌نفع خود را از حیث این که چه می‌خواهیم و چه می‌گوییم، تعیین تکلیف کنیم. 

وی تاکید کرد: در خصوص خطوط قرمز یا خطوط سبز تا جایی که امکان دارد به صورت سلیقه‌ای یا سیال نباشد. در هر چیزی که انسانی است سلیقه وجود دارد.

عضو شورای نظارت بر صدا و سیما گفت: سعی می‌کنیم در دو سه هفته آینده با همین نشست‌هایی که داریم با یک طرح مشخصی حاضر شویم. همه تلاش خود را خواهیم کرد و بنای ما بر همفکری و مشورت است. مردم علایق، سلایق و دغدغه‌هایی دارند که باید اینها را ببینیم. از منظر قانونی هم مسائلی مطرح شده که باید جواب‌های متقنی به آنها داده شود تا به نتیجه برسیم.

انتهای پیام/

دسته بندی: فرهنگ و هنر
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید