جمعه، 14 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » شهری » راهکار شهرداری برای مقابله به موج اصفهان ستیزی!

برگزاری تورهای گردشگری برای فعالان فضای مجازی؛

راهکار شهرداری برای مقابله به موج اصفهان ستیزی!

کد خبر: 9595

 "اصفهان ستیزی" اصطلاحی است که در پاسخ به بسیاری از ضعف ها و سوء مدیریت ها چند سالی است به ادبیات سیاستمداران و مدیران اصفهانی وارد شده است. به اعتقاد بسیاری از سیاستمداران و مدیران اصفهانی آنچه سبب به وجود آمدن کوهی از مشکلات در استان و به ویژه این شهر شده موج "اصفهان ستیزی" است که در کشور در برابر اصفهان به راه افتاده است. موجی که شهرداری اصفهان تلاش کرده تا با برگزاری برنامه های از جمله برنامه ای به نام "به وقت اصفهان" با آن مقابله کند.

رخدادشهر: سمیه قنبری _ برنامه ای که برگزاری آن با حاشیه های فراوانی همراه بود. شهرداری اصفهان 16 تا 19 خردادماه میزبان گروهی از فعالان فضای مجازی بود. سفری که به گفته مدیران شهری برنامه ریزی شده بود تا در آن" تصویر واقعی اصفهان" به رسانه ها به ویژه رسانه های ملی نشان داده شود.

سفری که مدیران شهری اصفهان معتقدند هدف از برگزاری آن علاوه بر نمایش و معرفی ظرفیت های اصفهان سبب خواهد شد تا این افراد پس از َآشنایی با ظرفیت ها و مشکلات اصفهان در بزنگاه های خاص با آگاهی از مشکلات اصفهان به کمک مدیران شهری آمده و با جریان سازی رسانه ای در جهت تامین حقوق ضایع شده شهر اصفهان در سطح ملی تلاش کنند.

خواسته ای که شاید تحقق آن با توجه هدف گذاری متفاوت میزبان و مهمانان برنامه چندان عملی نباشد. چرا که برخلاف تعدادی از مهمانان که هدف از برنامه را مطالبه گری برای مشکلات اصفهان عنوان کردند. جدول زمان بندی برنامه از سوی میزبان روایتگر سفری تفریحی و گردشگری برای آشنایی با چهره زیبای اصفهان بود، تا سفری برای آشنایی با مشکلات و چالش های این شهر و ارایه راهکار برای مقابله با موج اصفهان ستیزی.

24 خرداد در حاشیه بازدید شهردار اصفهان از پروژه های منطقه 6 فرصتی فراهم شد تا با او درباره چند چون این میزبانی گفتگو کنیم.

"علی قاسم زاده"،شهردار اصفهان در پاسخ به ضرورت برگزاری و میزبانی از فعالان فضای مجازی به رخدادشهر می گوید: "در شهرداری اصفهان برنامه ای داریم که در آن با دعوت از افراد موثر جامعه از جمله اساتید دانشگاه، فرهیختگان شهر، خبرنگاران داخلی و خارجی برای بازدید از پروژه های شهری دعوت می شود. فکر می کنم این برنامه در همان بسته برنامه ها بود و یک تور گردشگری برای این افراد برگزار شد و شهرداری هم مشارکت داشت. ظاهرا باشگاه فولاد مبارکه سپاهان با همکاری شهرداری برگزارکنندگان این برنامه بودند".

با این توضیح شما پس برنامه برخلاف ادعای برخی از مهمانان شرکت کننده مطالبه گری برای مشکلات اصفهان مانند "فرونشست" ،"آلودگی هوا" و "خشکی زاینده رود"، نبوده بلکه تور گردشگری از اصفهان بوده ؟

"اینکه آنها (مهمانان) چه برداشتی دارند را من نمی دانم. ولی هدف بیشتر آشنایی با شرایط اصفهان بود. خوب طبیعا وقتی با اصفهان آشنا بشوند با مشکلات آن هم آشنا می شوند".

با این توضیح پس هدف شهرداری به عنوان میزبان با هدف مهمانان از سفر به اصفهان متفاوت است؛ هدف میزبان آشنایی با داشته های اصفهان و هدف مهمان مطالبه گری برای نداشته ها و چالش های اصفهان بوده؟

"هدف شناخت بیشتر اصفهان بود. طبق آنچه من در جریان هستم از این تورهای گردشگری برای شناخت از اصفهان برگزار می شود."

شناخت در قالب برگزاری تورهای گردشگری منظور شما است؟

"من از جزئیات موضوع چندان اطلاع ندارم؛ اما می دانم که تورهای گردشگری برای شناخت اصفهان قبلا هم بوده و پس از این هم خواهد بود. اطلاعات دقیق تر از برنامه را باید از آقای معرک نژاد پرسید".

 "سید علی معرک نژاد"، مدیر کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری اصفهان در گفت و گو با  رخداد شهر درباره سفر گروهی از فعالان فضای مجازی به اصفهان و در تکمیل سخنان شهردار اصفهان می گوید: "برنامه ای تخت عنوان "دور اصفهان در 80 روز" در شهرداری وجود دارد که دارای لایه های مختلفی است. در قالب این برنامه تورهای گوناگون درون شهری، برون شهری و حتی بین المللی برگزار می شود. در لایه درون شهری مردم طبقات مختلف حتی اصحاب رسانه از پروژه های شهری بازدید و با ظرفیت های شهری آشنای می شوند. نمونه این برنامه ها قبلا هم بوده؛ مثلا به بهانه تولد حضرت زهرا(ص) گروهی از بانوان شهر از چند پروژه شاخص شهری بازدید کردند تا ببیند در چه وضعیتی است. برنامه یک بعد تفریحی هم داشت و از برخی مراکز تفریحی شهر هم بازدید شد. در بعد ملی هم به دنبال این چنین نگاهی هستیم و برای تحقق آن برنامه ای با عنوان "به وقت اصفهان " شروع شد، که دغدغه های متفاوتی دارد یکی از برنامه های قبلی پیرامون آب و زاینده رود بود. برنامه بعدی پیرامون "تصویر اصفهان در رسانه های ملی" است تا واقعیت های  اصفهان توسط اصحاب رسانه به بیننده منتقل شود".

کمک گرفتن از رسانه های ملی برای بازتاب مشکلات اصفهان در حالی از سوی شهرداری اصفهان مطرح می شود که طبق آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 512 رسانه در قالب 14 روزنامه استانی، 29 هفته نامه و... در اصفهان فعالیت دارند، رسانه های که بعضا بخشی از هزینه های آنها از طریق آگهی های شهرداری اصفهان تامین می شود. 

با وجود چنین ظرفیت عظیم رسانه ای در استان شهرداری اصفهان برای نمایش ظرفیت ها و مشکلات شهر دست به دامن نه رسانه های ملی، بلکه فعالان فضای مجازی شده است.  مضاف بر اینکه سالانه بخش قابل توجهی از بودجه فرهنگی شهر اصفهان برای دو رسانه روزنامه اصفهان زیبا و خبرگزاری ایمنا وابسته به شهرداری  هزینه می شود تا چهره اصفهان را در سطح ملی و بین اللملی به مخاطب معرفی کنند.

اینکه چگونه قرار است با بازدید از باشگاه سپاهان، شهر رویاها ،اکواریوم، باغ پرندگان، مترو، سالن اجلاس و ... ابر چالش های اصفهان چون "بی آبی زاینده رود"، "فرونسشت"، "حاشیه نشینی" و "آلودگی هوا" و... به عنوان بخشی از "واقعیت های اصفهان" در رسانه های ملی مطرح شود پرسشی است که  قاسم زاده شهردار اصفهان در پاسخ به آن می گوید:"شعار مدیریت شهری اصفهان من، شهر زندگی است. شهری که مستعد زندگی است در هر حوزه ای باید بتواند انتظارات شهروندان را تامین کند. تامین زیر ساخت های مثل قطار شهری، تامین نیازهای تفریحی برای کودکان و نوجوان بخشی از وظیفه است و در کنار این همه ظرفیت مشکلاتی هم هست که طبیعی است".

در واقع از فرصت این تور فقط برای معرفی ظرفیت ها و چهره زیبای اصفهان استفاده شد؟ تکلیف زشتی ها و مشکلات چه می شود؟

پرسشی که معرک نژاد در پاسخ به آن می گوید: "شما از جزئیات مطلع نیستید. یه سوال اگر از شما برای حضور در شهر دیگری دعوت شد اگر همان ابتدا زشتی های شهر را ببینید آیا انگیزه ای برای سفر کردن دارید. به دو روش می توان اقدام کرد. به فرد بگویم بیا اصفهان می خواهیم  از ترک های مسجد امام و خشکی زاینده رود بازدید کنید. اگر خیلی انگیزه داشته باشد می آید که اتفاقا در همین جمع یکی دو نفر این چنین بودن. حتی بعد از اینکه بحث این فضا پیش آمد گفتن ما خودمان می آیم اما بیچاره ها در این قصه مظلوم واقع شدند".

"روش دوم وقتی فرد می آید می خواهد یک فضا را ببیند باید یک سبد کامل را نشان داد. بحث گفتمان زندگی یکی از بحث های است که در سطح ملی مطرح شده است. همان طور که آقای قاسم زاده شهردار اصفهان مطرح کردند در گفتمان زندگی یک شهر باید از نیازهای اولیه و زیر ساختی تا نیازهای ثانویه و متعالی را بتوان پاسخ داد. برای این ادبیات باید مصداق آن را به دوستان نشان می دادیم. در کنار بازدید از مراکز تفریحی از ظرفیت های دیگر شهر اصفهان هم بازدید کردند که شاید شما کمتر از آن مطلع هستید".

لطفا درباره این ظرفیت های که معتقدید ما در اصفهان کمتر از آن مطلع هستیم، توضیح دهید؟

"باشگاه سپاهان به عنوان یک ظرفیت ورزشی که مانند آن را در کل کشور نداریم به این دوستان معرفی شد که همه مهبوت مانده بودند که چنین ظرفیتی در اصفهان داریم. بعد از آن چند مساله عنوان شد. در نشستی موضوع آب و فرونشست به طور کامل بررسی و روز بعد دوستان برای مصداق عینی از بناهای تاریخی میدان امام بازدید کردند. در این برنامه حاشیه نشینی برایمان مطرح نبود بحث فرونشست و آب مطرح بود. طبق یکی دو تا توییت منتشر شده برخی دوستان گفتن ما اصلا فکر نمی کردیم موضوع درست باشد گمان می کردیم اصفهانی ها دارند موضوع آب را بزرگ می کنند. در این سفر دوستان با واقعیت آشنا شدند ما در بحث شناخت این افراد کار کردیم حال وقتی بحثی در سطح ملی مطرح شود این ها همراه اصفهان می شوند".

 معیارتان برای دعوت از مهمانان چه بود؟

"33 نفر از فعالان رسانه ای کشور از 11 شهر مهمان ما بودند. تعدادی از مهمانان با خانواده آمده بودند که برخی هزینه را خودشان پرداخت کردند و هزینه مابقی با شهرداری بود. معتقدم هزینه ای که شد در مقابل اتفاقی که قرار است برای اصفهان بیفتد هزینه قابل توجه ای نیست. معیار انتخاب نفوذ افراد در شبکه های اجتماعی بود. در انتخاب بین آدم های حرفه ای و غیر حرفه ای تفاوت قایل هستیم. برگزاری تورهای بازدیدی از این دست قبلا هم در شهرداری انجام شده سال ها است که شهرداری اصفهان این تورها را برگزار می کند و در آینده هم ادامه خواهد داشت. خیلی راحت می شد بدون دعوت با واریز پول به حساب افراد بخواهیم تا جریان سازی کنند، اما این کار را نکردیم چون فرد باید بیاید در محل تا شناختش کامل شود. اکر این کار را نکنیم در اصفهان دچار مارپیچ سکوت می شویم و صدایمان به بیرون منتقل نمی شود. لازم است تا رسانه های ملی به اصفهان توجه وِیژه کنند. در بحث آب و فرونشست اگر بخواهیم مستقیم وارد شویم با همین جریان مواجه هستیم که کل کشور در مقابل ما است".

"هدف این برنامه شناخت تصویر واقعی اصفهان بود. به نظرم برنامه ریزی خیلی خوبی بود. جوی که ایجاد شد هم به دلیل حساسیت ها انتخاباتی بود. هرچند قرار نبود این برنامه رسانه ای شود. در برخی از شبکه های اجتماعی گفتن منتظر توییت های اصفهان باشید در صورتی که ما اصلا مطالبه ای از رسانه ها نداشتیم و به هیچ کس سفارش توییت داده نشد".

این غیر منطقی نیست افرادی برای آشنایی یا به گفته شما برای نمایش "واقعیت های  اصفهان" به این شهر سفر کرده باشند اما در این زمینه هیچ اطلاعاتی از سوی آنها منتشر نشود؟

"ما نگفتیم اطلاع رسانی نکنند؛ گفتم شهرداری سفارش کار نداده است. معتقدیم باید به جای زاینده رود اصفهان بگویم زاینده رود ایران  و این محقق نمی شود مگر اینکه فرد بیاید اصفهان و تمدن آن را ببیند باید این تفکر حاکم شود که مشکل اصفهان یعنی مشکل ایران. هدف این بود اما در نهایت رسانه ها ابزار دست سیاستمداران اند و فضا را به هم ریختن و باید در این دنیا و آن دنیا پاسخ گو باشند".

رودخانه خشک زاینده رود، ترک های نمایان بر سقف و دیوار خانه های شهر به دلیل فرونشست، تعداد اندک شمار روزهای که هوای شهر برای نفس کشیدن پاک اعلام می شود و... چنان چهره عریانی از اصفهان مصیب زده به نمایش گذاشته که حتی بدون سفر به این شهر هم می توان به شرایط بحرانی آن پی برد و برای احقاق حقش با مدیران شهری همگام شد. اما بدا به حال اصفهان و ظرفیت های چون باشگاه فولاد مبارکه سپاهان که پس از 7 دهه فعالیت و کسب افتخارات ملی و بین المللی  به عنوان یک سرمایه ملی برای بسیاری از جمله فعالان  فضای مجازی با ضریب نفوذ بالا ناشناخته است و برای معرفش باید تور گردشگری برگزار کرد.

انتهای پیام/

دسته بندی: شهری
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید