یکشنبه، 16 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » محیط زیست » آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل پاوه مهار شد

آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل پاوه مهار شد

کد خبر: 9526

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه گفت: آتش سوزی منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل که از ظهر روز سه‌شنبه شروع شده بود شب گذشته مهار شد.

رخدادشهر: احد جلیلیان اظهار کرد: آتش سوزی که از ظهر روز چهارشنبه در این منطقه حفاظت شده آغاز شد و در حال پیشروی در این منطقه بود با تلاش نیروهای امدادی و محیط بانان، مدیریت بحران شهرستان، نیروهای مردمی و نظامی مستقر در منطقه و دستگاه‌های خدمات رسان حوالی ساعت ۲۰ شب گذشته مهار شد.

وی افزود: با تلاش این نیروها، آتش در مناطقی که امکان دسترسی به آنها بود انجام گرفت و برای مناطق سخت گذر ارتفاعات این منطقه نیز درخواست بالگرد شد که با هماهنگی رییس سازمان حفاظت محیط زیست خوشبختانه یک دستگاه بالگرد به منطقه اعزام شد که با هلی برد و انتقال نیروهای امدادی و تجهیزات آتش باری به ارتفاعات، حریق این مناطق نیز مهار گردید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه یادآور شد: در این حادثه ۲ نفر از محیط بانان دچار مصدومیت شدند که با استفاده از بالگرد به مراکز درمانی منتقل شدند که خوشبختانه تحت درمان قرار گرفته و حال عمومی آنها رضایت بخش است.

 وسعت حریق بیش از ۱۵ هکتار برآورد شده است

وی ادامه داد: وسعت حریق ایجاد شده که علت آن عامل انسانی بود حدود ۱۵ تا ۱۶ هکتار برآورد شده است که با اقدام به موقع از سرایت و پیشروی آتش به دیگر مناطق جلوگیری شد.

جلیلیان با قدردانی از همه نیروهای دستگاه های مختلف در کمک به اطفای این حریق گفت: در کنار این نیروها یک گروه ۱۵ نفره از جوامع محلی و تشکل های زیست محیطی منطقه نیز حضور داشتند که با توجه به آشنایی آنها با محل حادثه، نقش مهمی در اطفای حریق داشتند.

وی با بیان اینکه هم اکنون آتش در منطقه بوزین و مرخیل به طور کامل خاموش شده است، گفت: نیروهای ما کماکان در منطقه حضور دارند تا در صورت شعله ور شدن مجدد آتش برای خاموش کردن آن دست به کار شوند.

آموزش جوامع محلی و فرهنگ‌سازی

جلیلیان تاکید کرد: با توجه به اینکه عامل بیشتر حریق های به وقوع پیوسته در مناطق حفاظت شده انسانی است از اینرو این سازمان در کنار فرهنگ سازی در جامعه بحث آموزش جوامع محلی را نیز در برنامه دارد.

وی افزود: هم اکنون ۱۶ اکیپ واکنش سریع در استان سازماندهی شده اند که از این تعداد ۱۴ اکیپ در شهرستان ها و ۲ اکیپ نیز در شهرستان کرمانشاه قرار دارند تا در مواقع بروز حریق بلافاصله وارد عمل شوند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با بیان اینکه بارندگی های مناسب سال زراعی جاری موجب پوشش گیاهی خوبی در بیشتر مناطق استان شده است یادآور شد: با توجه به بارش‌های اخیر باران و پوشش گیاهی منطقه، در این فصل از سال در مراتع و جنگل‌ها احتمال وقوع آتش سوزی بسیار فراوان است از اینرو به منظور جلوگیری از چنین وقایعی از مردم خواهشمندیم نسبت به ایجاد آتش در منطقه جداً خودداری کنند.

ایرنا نوشت، منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل در شهرستان پاوه با هدف حمایت از گونه با ارزش شوکا و ارزش‌های رویشگاهی با مساحت ۲۳ هزار و ۷۲۴ هکتار در پاییز ۱۳۷۴ به عنوان منطقه شکار و تیراندازی ممنوع و در سال ۱۳۷۸ حفاظت شده اعلام شد.

شهرستان پاوه در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه و در منطقه ای کوهستانی واقع شده که بیش از ۷۷ هزار هکتار منابع ملی شامل جنگل و مرتع دارد، منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل حدود ۲۳ هزار ۷۲۴ هکتار مساحت دارد و در منطقه صفر مرزی در بخش باینگان واقع شده است.

سال گذشته براثر آتش سوزی در منطقه حفاظت شده بوزین و مرخیل متاسفانه چهار تن از جمله یک نیروی عضو بسیج و سه تن از نیروهای مردمی که برای مهار آتش به منطقه رفته بودند، جان خود را از دست دادند.

 انتهای پیام/

دسته بندی: محیط زیست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید