سه شنبه، 11 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » محیط زیست » جریان دائمی زاینده رود راهکار حل مشکل فرونشست در اصفهان/حفاظت از محیط زیست هوشمند می شود

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان:

جریان دائمی زاینده رود راهکار حل مشکل فرونشست در اصفهان/حفاظت از محیط زیست هوشمند می شود

کد خبر: 9515

 مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت:برای کاهش نرخ فرونشست در اصفهان ضروری است تا جریان دائمی آب در رودخانه زاینده رو برقرار شود.

رخدادشهر: احمدرضا لاهیجان‌زاده در جمع اصحاب رسانه به مناسبت هفته محیط زیست با تاکید بر لزوم جریان دائمی آب در رودخانه زاینده رود برای مقابله با پدیده فرو نشست در اصفهان گفت: سالانه حدود 480 میلیون مترمکعب آب باید در رودخانه زاینده رود جریان داشته باشد تا حداقل پس از دو سال با تعذیه آبخوان روند کاهشی نرخ فرونشست در اصفهان آغاز شود.

لاهیجان زاده لازمه تحقق این مهم را وجود سالانه حداقل یک میلیارد متر مکعب آب در پشت سد زاینده رود عنوان کرد، گفت: سالانه حدود 500 میلیون متر مکعب آب برای شرب شهروندان مورد نیاز است. طبق برآوردها حدود 450 میلیون متر مکعب هم آب برای جریان آب در رودخانه ضروری است. در صورتی که در شرایط فعلی و به دلیل مصارف متعدد تعریف شده حجم آب سد به عدد یک میلیارد متر مکعب نمی رسد. در نتیجه برای برای تامین این حجم آب باید در بحث مصارف آب تجدید نظر جدی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته میزان آب پشت سد به کمتر از ۱۳۰ میلیون مترمکعب رسیده بود،اظهار داشت: اگر بارش های چند ماه گذشته نبود بدون شک در تامین آب شرب به شدت دچار بحران می شدیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان  از تشکیل ستاد ملی احیای رودخانه زاینده رود به عنوان یک خواست ملی نام برد و گفت: با تشکیل ستاد ملی احیای زاینده رود باید برای مصارف کشاورزی و صنعتی تجدید نظر ویژه داشت و سهم مصارف صنایع بزرگ از رودخانه زاینده رود را به صفر برسانیم.

لاهیجان زاده با بیان اینکه صنعت کشاورزی نیز باید اصلاح شود، گفت: طبق آمایش سرزمین نباید در حوضه زاینده رود بارگذاری جدید ایجاد شود، هر آن‌چه بارگذاری شده باید به طور دقیق مدیریت شود و حداقل نگذاریم بارگذاری جدیدی صورت گیرد تا در یک بازه ۱۰ ساله آب دائمی زاینده رود را داشته باشیم، صفر شدن زاینده رود در بازه ۳۰ تا ۴۰ ساله رخ داده است و اکنون بازگشت آن در بازه‌ای ۱۰ ساله و با عزمی ملی و اراده‌ای جدی باید پیگیری شود. 

به گفته لاهیجان زاده سالانه 313 میلیون متر مکعب  آب برای جریان رودخانه در نظر گرفته شده که 176 میلیون متر مکعب آن سهم تالاب گاوخونی است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان  اصفهان در پاسخ به پرسش رخدادشهر در خصوص تاثیر خشکسالی سال های گذشته  بر تنوع گیاهی و حیات وحش مناطق 4 گانه محیط زیست استان و برنامه های اجرا شده در این بخش گفت:  تقریبا از حدود 18 سال گذشته ایران مانند بسیاری دیگر از کشور های غرب آسیا از جمله سوریه، عراق و بخش های گستره ای از هند درگیر تغییر اقیلم و خشکسالی است موضوعی که طبق پیش بین ها حداقل تا سال 2030 ادامه خواهد داشت.

خشکسالی های طولانی طی 18 سال گذشته تنوع گیاهی و جانوری را به شدت تحت تاثیر قرار داده است. از این رو سازمان محیط زیست با توجه به ادامه دوره خشکسالی تلاش کرده تا با اصلاح زیر ساخت ها در جهت کم کردن آسیب ها اقدام نماید.

لاهیجان زاده با اشاره به اقدام انجام شده برای کاهش تاثیرات خشکسالی بر تنوع گیاهی و جانوری در مناطق تحت حفاظت این سازمان در استان اصفهان گفت: به منظور  تامین آب مورد نیاز برای حیوانات در مناطق تحت پوشش ساخت آب انبار و آبخشور ها در دستور کار قرار گرفت. به طور مثال تنها با ساخت یک آب انبار در زیستگاه عباس آباد و با پر شدن این آب انبار با بارش های بهاری آب مورد نیاز برای گذر از فصول گرم سال برای حیات وحش این منطقه تامین شد.

وی با تاکید بر خشکسالی های طولانی و کاهش علوفه در مناطق حفاظت شده اظهار داشت: سالانه باید هزینه زیادی برای خرید علوفه تامین می شد که امسال با کاشت یوتجه در 5 هکتار از اراضی تحت پوشش مشکل تامین علوفه برای حیات وحش در فصول سرد و گرم سال برطرف می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با تاکید بر تجهیز هوشمند مناطق برای حفاظت از مناطق تحت پوشش گفت: حفاظت هوشمند از مناطق در دستور کار قرار گرفته و تا پایان سال دو منطقه به صورت پایلوت با تجهیزات هوشمند تحت حفاظت قرار خواهند گرفت.

تالاب گاوخونی صد در صد خشک شد 

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست استان اصفهان  گفت: با وجود پیگیری های صورت گرفته سال 1401 از فرودین تا 30 بهمن  هیچ آبی برای تامین حقابه تالاب گاوخونی رها سازی نشد. رها سازی آب در  بهمن ما سبب شد تا در مجموع حدود 8 میلیون متر مکعب آب وارد تالاب شود اما به دلیل عدم استمرار این روند متاسفانه امروز شاهد خشک شدن 100 درصدی  تالاب گاوخونی هستیم. 

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط زیست مطالبه‌گری حق آبه‌های تاریخی و قانونی محیط زیست را در دستور کار قرار داده است، گفت: با وجود همه پیگیری‌های که تاکنون در سطح ملی و استانی انجام شده است، تالاب گاوخونی حقابه خودش را دریافت نکرده است.

اکبری مطالعه بهینه سازی نیاز آبی تالاب گاوخونی را یکی از برنامه های معاونت محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان خواند و گفت: همیشه وزارت نیرو و آب منطقه ای اصفهان گفته اند که ۱۷۶ میلیون مترمکعب، حق آبه تالاب گاوخونی و ۳۱۳ میلیون مترمکعب، حقابه زاینده رود نبوده و از این رو مطالعه جامعی در این خصوص عقد قرار داد شده است تا هرگونه شک و شبهه ای در رابطه با این موضوع برطرف شود.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان همچنین گسترش معادن را چالشی جدی برای پایداری و انسجام تنوع زیستی خواند و افزود: در استان اصفهان بیش از هزار معدن ثبت شده یا در حال فعالیت وجود دارد که کماکان این روند هم ادامه دارد.

اکبری خاطرنشان کرد: برای ۲۰ معدن مجوز بهره برداری داشته ایم و با ۶۱ مورد آن مخالفت کرده ایم که این موارد در داخل مناطق چهارگانه حفاظت محیط زیست هستند و بر اساس ضوابط با آنها مخالت می‌کنیم.

وی در ادامه افزود: این تنها مواردی است که در مناطق تحت حفاظت، از محیط زیست استعلام می‌شود اما در مورد معادن، یک مشکل اساسی این است که در خارج از مناطق چهارگانه، از حفاظت محیط زیست استعلام نمی شود و بعضا مشکلات اجتماعی و مشکلات خاص خودش را از نظر زیست محیطی در زیستگاه های آزاد دارد.

اکبری با بیان اینکه در سطح گستره استان اصفهان بیش از هزار معدن وجود دارد که بخشی از آنها فعال و بخشی در حال اکتشاف هستند، تاکید کرد: ما با عرصه‌های وسیعی از معادن روبه رو هستیم که اگر توجه و همکاری بین بخشی به این موضوع نشود، می‌تواند انسجام و پایداری تنوع زیستی استان را با چالش جدی مواجه کند.

 انتهای پیام/

 

دسته بندی: محیط زیست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید