جمعه، 7 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » محیط زیست » گرد و خاک در ایران امسال افزایش می‌یابد

گرد و خاک در ایران امسال افزایش می‌یابد

کد خبر: 9505

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی گفت: انتظار می‌رود امسال خیزش گرد و خاک‌ در کشور افزایش یابد.

رخدادشهر: احد وظیفه رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درباره مسئله گرد و خاک در ایران و کانون‌های خارجی آن اظهار کرد: برخی کشورهای منطقه همچون  اردن، عراق و عربستان از نظر شرایط جوی وضعیتی مشابه ایران را تجربه کرده‌اند و وقتی که بارندگی‌ها کم باشد، رویش علفزارها کاهش می‌یابد و زمین لخت می‌شود. 

وی ادامه داد: در این صورت آن محدوده در معرض فرسایش بادی قرار می‌گیرد، بنابراین با عبور سیستم‌های فعال هواشناسی، وزش باد حاصل از این سیستم‌ها گرد و خاک را به‌راحتی بلند می‌کند و با گذر از غرب به شرق توده‌های گرد و خاک را به کشور ما نیز منتقل می‌کند که شدت و اندازه آن نیز طی هر سال با سال دیگر بسیار متفاوت است. 

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی گفت: طی یک دهه اخیر تعداد گرد و خاک‌هایی که شدت زیادی نیز دارند و ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهند، افزایش یافته است که از جمله دلایل اصلی آن توسعه خشکسالی‌ها در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است. 

ایسنا نوشت، وی افزود: امسال نیز با توجه به اینکه سال خشکی است و مناطق مرکزی، شرقی و شمالی کشور به مراتب بارش‌های کمتری را دریافت کرده‌اند و دریاچه‌های موجود در این مناطق به بستر مستعد خیزش گرد و خاک تبدیل شده‌اند، انتظار می‌رود با توجه به گرم شدن هوا و نبود پوشش گیاهی مناسب به سبب کاهش بارندگی‌ها میزان گرد و خاک‌ افزایش یابد.

وظیفه در پایان نیز به نفوذ توده‌های گرد و غبار از کشورهای همسایه در شرایط خشکسالی و کم بارشی اشاره کرد. 

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
گرد و خاک, اقلیم, خشکسالی
دسته بندی: محیط زیست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید