دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » سیاست » تبادل و اشتراک گذاری دانش مرمت آثار تاریخی، میان مرمت‌گران اصفهان و ازبکستان

  در دیدار معاون استاندار اصفهان با هیئت ازبکستان تأکید شد

تبادل و اشتراک گذاری دانش مرمت آثار تاریخی، میان مرمت‌گران اصفهان و ازبکستان

کد خبر: 9475

در دیدار معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان با معاون میراث فرهنگی وگردشگری کشور ازبکستان، بر تبادل و اشتراک گذاری دانش مرمت آثار تاریخی، میان مرمت‌گران اصفهان و ازبکستان تأکید شد.  

رخدادشهر: محمدرضا جان‌نثاری معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان در دیدار با معاون میراث فرهنگی و گردشگری ازبکستان و هیئت همراه، ضمن خوشامدگویی و خیرمقدم به هیئت ازبکستانی، گفت: امیدوارم از دیدن شهر اصفهان، مردم و آثار تاریخی بسیار نفیسی که در استان ما وجود دارد؛ لذت برده باشید.

وی افزود: از برقراری ارتباطات عمیق فرهنگی با کشورهای دنیا بالأخص کشورهای همسایه بسیار خوشحال می‌شویم.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان با اشاره به نزدیکی فرهنگی میان دو کشور ایران و ازبکستان، بیان کرد: اگر به آثار تاریخی دو کشور نگاه کنیم مشترکات فراوانی وجود دارد که دلیل آن دوستی و برداری میان دو ملت از سالیان بسیار دور است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری اصفهان، جان‌نثاری خطاب به هیئت ازبکستان، گفت: پیشنهاد می‌کنم ضمن آشنایی با آثار تاریخی اصفهان، توانمندی دو کشور را در حفظ و نگهداری میراث تاریخی را به اشتراک بگذارید.
وی خاطرنشان کرد: اینگونه می‌توانیم از فرهنگ و تمدن‌مان به خوبی نگهداری کنیم، قطعا به هر میزان که ارتباط بیشتری داشته باشیم به نفع دو ملت خواهد بود.
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری اصفهان عنوان کرد: دو ملت احساس برادری بسیار عمیقی با یکدیگر دارند و همین احساس است که در نمادهای ملی دو کشور خودنمایی می‌کند.

جان‌نثاری اظهار کرد: وظیفه همه ما این است که با در نظر گرفتن سابقه عمیق و طولانی میان دو ملت تلاش کنیم تا این صمیمیت را به آیندگان منتقل کنیم.
وی همچنین از پیشنهاد خواهرخواندگی میان دو شهر اصفهان و بخارا استقبال و عنوان کرد در این راستا مدیریت اصفهان تلاش خود را برای ایجاد ارتباطی مستمر و مؤثر خواهد کرد.

ازبکستان به دنبال استفاده از دانش مرمت‌گران اصفهان

شهرت محمودوف معاون میراث فرهنگی و گردشگری ازبکستان نیز در این دیدار با قدردانی از مهمان‌نوازی مردم اصفهان، گفت: این روابط صمیمانه، نشانه یکی بودن ریشه‌ها و فرهنگ‌های ما است.

وی در خصوص هدف از سفر به اصفهان، عنوان کرد: قصد داریم در راستای حفظ و نگهداری میراث فرهنگی و تاریخی دو کشور با یکدیگر همکاری تنگاتنگی داشته باشیم و از دانش استادان بزرگ اصفهان بهره‌مند شویم.
معاون میراث فرهنگی و گردشگری ازبکستان بیان کرد: در این هیئت، استادکاران بزرگی که نسل در نسل مرمت‌گران به نامی هستند ما را همراهی می‌کنند، آنان به فرهنگ و میراث اصفهان علاقه بسیاری دارند.

وی گفت: دیدن اصفهان در عکس دیدن یا شنیدن در مورد این شهر تاریخی با نوازش کردن با چشم متفاوت است. حال که از نزدیک آثار تاریخی اصفهان را مشاهده کردیم تلاش خواهیم کرد تا متخصصان دو کشور دانش خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

وی عنوان کرد: در شهر بخارا مرمت‌هایی را آغاز کرده‌ایم و در این راستا نیازمند کمک استادکاران ایرانی هستیم و تمایل داریم کارگاه‌های آموزشی و تبادل نظری را ایجاد کنیم تا این هنر و علم عظیم به اشتراک گذاشته شود.

پیرو سفر اردیبهشت ماه رئیس مجلس ازبکستان به اصفهان و دیدار با استاندار و مسئولان اصفهان مقرر شد اصفهان و شهرهای ازبکستان در همه زمینه‌ها همکاری‌ و ارتباط مؤثری را برنامه‌ریزی نمایند.

زمینه‌های همکاری میان اصفهان و دو شهر سمرقند و بخارا در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و مباحث اقتصادی در حال شکل‌گیری و برنامه‌ریزی است.در این راستا و در حوزه میراث فرهنگی هیئتی از مسئولان، مرمت‌گران و استادکاران شهرهای سمرقند و بخارا به اصفهان سفر کردند تا ضمن بازدید از آثار تاریخی اصفهان زمینه همکاری‌های آینده میان اصفهان و ازبکستان فراهم شود.

انتهای پیام/

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید