سه شنبه، 28 فروردین 1403
رخدادشهر » محیط زیست » زنگ خطر جدی برای تنوع زیستیِ جهان

زنگ خطر جدی برای تنوع زیستیِ جهان

کد خبر: 9468

بر اساس تحقیقاتی که در دانشگاه «کوئینز بلفاست» انجام شده، جمعیت تقریبا نیمی از گونه‌های جانوری زمین در حال کاهش است.

رخدادشهر: در این مطالعه تراکم جمعیت بیش از ۷۰ هزار گونه حیوانی بررسی شد که محققان می‌گویند به تدوین جامع‌ترین رکورد تا به امروز منجر شده است.

این مطالعه دریافت که هم اکنون ۴۸ درصد گونه‌های زمین کاهش جمعیت را تجربه می‌کنند، درحالی که فقط جمعیت کمتر از سه درصد آنها در حال افزایش است.

محققان گفتند که این یک زنگ خطر جدی در زمینه افت تنوع زیستی است.

این تحقیق که نتایج آن در نشریه «بیولوژیکال ریوی‌یوز» منتشر شده را دکتر «دانیل پینچیرا-دونوسو» و «کاترین فین»، دانشجوی دکتری از دانشکده علوم زیستی دانشگاه کوئیز و دکتر «فلورنسیا گراتارولا» از دانشگاه علوم زیستی جمهوری چک در پراگ سرپرستی کرده‌اند.

آنها در مطالعه خود هشدار می‌دهند که افت شدید تنوع زیستی که محصول فرآیند صنعتی شدن زمین توسط انسان است «نگران کننده‌تر از آن است که قبلا تصور می‌شد.»

این مطالعه بحران تنوع زیستی را به عنوان یکی از «عاجل‌ترین چالش‌های بشر در دهه‌های آینده» توصیف می‌کند؛ مشکلی که سلامت اکوسیستم‌ها را تهدید می‌کند و خطر گسترش بیماری‌ها و بی‌ثباتی اقتصاد جهانی را در بر دارد.

«زنگ خطر جدی»

طبیعی است که گونه‌ها در طول زمان تکامل یافته و منقرض شوند. ۹۸ درصد گونه‌هایی که تاکنون در زمین ظاهر شده‌اند اکنون به ورطه انقراض افتاده‌اند. با این حال به گفته موزه تاریخ طبیعی در لندن، انقراض گونه‌ها در حال حاضر بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ برابر سریع‌تر از آنچیزی است که دانشمندان فکر می‌کنند باید اتفاق بیافتد.

بنابراین بسیاری از دانشمندان هشدار می‌دهند که انسان ممکن است درحال دامن زدن به «ششمین انقراض بزرگ» در زمین باشد.

اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) از سال ۱۹۶۴ میلادی یک «فهرست قرمز» از گونه‌های در معرض خطر تدوین کرده است که به طور منظم به‌روزرسانی می‌شود.

بیش از ۱۵۰ هزار گونه توسط این اتحادیه مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند که بر اساس روش ارزیابی این سازمان، ۲۸ درصد آنها در معرض خطر انقراض قرار دارند.

محققان در مطالعه دانشگاه کوئینز روش متفاوتی را برای تحلیل وضعیت حیات وحش در پیش گرفتند و دریافتند که ابعاد بحران انقراض به طور قابل توجهی شدیدتر از چیزی است که معیارهای متعارف نشان می‌دهد.

آنها نتیجه‌گیری کردند که ۳۳ درصد از گونه‌هایی که اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت در فهرست خود «در امان» فرض می‌کند در واقع در معرض خطر انقراض قرار دارند.

دکتر دانیل پینچیرا-دونوسو گفت که روش جدید «تصویر واضح‌تری» به دست می‌دهد که روش‌های سنتی نمی‌توانند ارائه کنند.

او گفت: نتیجه مطالعه، زنگ خطری جدی درباره ابعاد کنونی این بحران است که آثار مخربی برای ثبات طبیعت به‌عنوان یک کل، و سلامت و رفاه بشر دارد.

تنوع زیستی چیست و چرا مهم است؟

تنوع زیستی به همه شکل‌های زندگی در روی زمین گفته می‌شود از حیوانات، گیاهان و قارچ‌ها گرفته تا میکروارگانیسم‌ها یا میکروب‌هایی مانند باکتری.

حیوانات و گیاهان برای بشر تمام چیزهایی را که برای ادامه حیات نیاز دارد مانند آب تازه، غذا و دارو فراهم می‌کنند.

با این حال ما نمی‌توانیم همه این مزایا را فقط از یک گونه تنها بگیریم. ما به انواع حیوانات و گیاهان که با هم رشد و نمو دارند، نیاز داریم. به عبارت دیگر ما به تنوع زیستی محتاج هستیم.

ایسنا نوشت، گیاهان همچنین برای بهبود محیط فیزیکی اطراف ما بسیار اهمیت دارند. آنها هوایی را که تنفس می‌کنیم، تمیز نگه می‌دارند، افزایش دما را محدود نگه می‌دارند و از تغییرات اقلیمی جلوگیری می‌کنند.

درختان باتلاقی مناطق گرمسیری (مانگرو یا کرنا) و صخره‌های مرجانی می‌توانند مانعی در برابر فرسایش ناشی از افزایش سطح دریا باشند. همچنین درختان معمولی مانند چنار که در شهرهایی مانند لندن پیدا می‌شوند یا گیاه لاله در جذب دی‌اکسیدکربن و حذف آلاینده‌ها عالی عمل می‌کنند.

انتهای پیام/

کلید واژه ها:
تنوع زیستی, محیط زیست
دسته بندی: محیط زیست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید