جمعه، 28 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » سیاست » رئیس جمهور در منطقه مکران / پیگیری مصوبات سفرهای قبل و افتتاح چندین پروژه

رئیس جمهور در منطقه مکران / پیگیری مصوبات سفرهای قبل و افتتاح چندین پروژه

کد خبر: 9434

آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور امروز (۲۸ اردیبهشت ماه) به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد، سفری متفاوت با دوره‌های قبل که هدف اصلی آن پیگیری مصوبات گذشته و ارزیابی میزان پیشرفت پروژه های سواحل مکران بود.

رخدادشهر: سفر آیت الله رئیسی همانگونه که در بدو ورود به فرودگاه کنارک بر آن تاکید کرد بیش از اینکه سفر ‏استانی یا دور دوم تلقی شود عنوان این سفر پیگیری طرح ها و پروژه‌های استانی بویژه در منطقه مکران است.

وی همچنین ضمن عذرخواهی از مردم به علت حضور نیافتن در سایر شهرهای سیستان و بلوچستان به مردم این استان وعده داد تا در اسرع وقت به شهرهای مختلف ‏استان سفر و با مردم دیدار می کند.

این سفر برخلاف سایر سفرها که دیدار مردمی بخش مهمی از برنامه بود، استانی نبود بلکه اولویت برنامه های آن دیدار با نخست وزیر پاکستان، افتتاح بازارچه مرزی پیشین و افتتاح طرح‌های وزارت نیرو بود که همگی انجام شد.

شاید بتوان مهمترین بخش این سفر را پیگیری و تاکید مجدد رئیس جمهور مبنی بر تامین حقابه هیرمند برای مردم سیستان و بلوچستان و اخطار وی به حاکمان افغانستان دانست.

آیت الله رئیسی در این رابطه با قاطعیت اعلام کرد: به حاکمان افغانستان می گویم این مطلب را عادی تلقی نکنند و موضوع ‏را جدی بدانند؛ اخطار می دهم حق مردم سیستان و بلوچستان را سریع تر بدهند. حقابه مردم سیستان از هیرمند را نمی شود مشمول زمان کرد، چرا که ‏انتقال آب از طریق دریا پروژه ای طولانی است که اوامر دخیل با انگیزه کار خواهند تا این زمان کمتر شود.‏

وی به این مطلب هم اشاره کرد که گاها شنیده می شود سد آب چندانی ندارد یا بخشی از آن را لجن فرا گرفته است، حاکمان افغانستان ‏باید اجازه دهند کارشناسان ما مراجعه و صحت و سقم ماجرا را بررسی کنند، اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند حرفی ‏نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم به هیچ عنوان ما تضییع شود.

امروز همچنین نخستین بازارچه مرزی خرده فروشی ایران در پیشین سیستان و بلوچستان با پاکستان توسط رئیس جمهور و شهباز شریف نخست وزیر پاکستان افتتاح شد، پروژه ای که در سفر قبلی آیت الله رئیسی به این نقطه در راستای اجرای یکی از سیاست‌های مهم دولت و افزایش تبادلات با کشور همسایه در دستور کار قرار گرفته بود و اینک به مرحله بهره برداری رسیده است.

این بازارچه می‌تواند تحول مهمی در بهبود وضعیت اقتصادی شهر پیشین و شهرستان راسک با ۶ هزار خانوار داشته باشد و به نحو مطلوب معیشت مرزنشینان را تامین کند و نوید رونق اقتصادی میان دو کشور همسایه و همچنین افزایش رفت و آمد مردمی است که سبب تقویت روابط و ایجاد فرصت‌های بیشتر در مسیر گسترش تعاملات اقتصادی بازرگانی ایران و پاکستان می‌شود.

علاوه بر این، اجرای طرح انتقال ۱۰۰ مگاوات برق دیگر از ایران به همسایه شرقی، حاصل توافقات وزرای نیرو و انرژی دو کشور در کمتر از یک سال گذشته است که با سرعتی کم‌نظیر و در مدت زمانی کمتر از ۹ ماه عملیات طراحی، مهندسی و اجرای آن به اتمام رسید و امروز با تلاش های بسیار ۸۳ کیلومتر خط ۱۳۲ کیلوولت به‌همراه پست‌ها و تجهیزات جانبی، با حضور رئیس جمهور کشورمان و نخست وزیر پاکستان مورد بهره برداری قرار گرفت.

رئیس جمهور در ادامه سفر به جنوب سیستان و بلوچستان پروژه خط ۱۳۲ کیلو ولت از بخش پلان چابهار به جیوَنی پاکستان به ارزش ۲ هزار و ۲۵۰ میلیون از چابهار به پاکستان را با حضور نخست وزیر این کشور افتتاح کرد.

طول این خط ۱۰۰ کیلومتر مدار است که طی ۱۸ ماه تکمیل شده و در زمان کاهش نیاز مصرف برق در کشور، برق به پاکستان صادر و در زمان کمبود برق را از این کشور وارد می‌شود و مهمترین هدف آن ایجاد زیرساخت جهت افزایش صادرات برق به ظرفیت ۱۰۰ مگاوات به کشور پاکستان و ایجاد درآمد ارزی برای کشور است.

بازدید از ظرفیت‌های اقتصادی و پروژه راهبردی توسعه سواحل مکران بخش دیگری از برنامه های سفر امروز رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان بود و وی در جریان آخرین اقدامات انجام شده برای بهره برداری از مجتمع کشت و صنعت مکران قرار گرفت.

در این مجتمع اجرای پروژه پرورش میگو حدود ۱۲ کیلومتر مربع اختصاص و تقریبا هفت میلیون متر مربع خاکبرداری و خاکریزی داشته و در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته پیش‌بینی تمامی مراحل تکثیر، پرورش، عمل آوری و صادرات میگو دیده شده است.

همچنین در بخش پرورش ماهی در قفس (در دریا) تا آخر امسال حدود یک‌هزار تن پرورش ماهی و این ظرفیت با تکمیل پروژه به هفت هزار تن افزایش تولید ماهی در قفس پیش‌بینی شده است.

امروز همچنین با حضور رئیس جمهور سد کهیر کنارک به عنوان بزرگترین سد مخزنی استان سیستان و بلوچستان با ۳۴۳ میلیون مترمکعب حجم کل مخزن به ارتفاع ۵۵ متر که عملیات اجرایی آن با هدف تأمین آب برای صنعت ، کشاورزی، آشامیدنی و محیط زیست، از سال ۸۹ در شهرستان کنارک با میزان سرمایه گذاری ۵۴۲ میلیارد تومان آغاز شده بود، آبگیری شد.

بر اساس اعلام مسوولان استان سیستان و بلوچستان تا کنون حدود ۶۹ میلیون یورو از محل صندوق توسعه اسلامی و ۷۰۵ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این سد هزینه شده است و تکمیل سد بتنی و سد زینچه ، خط لوله انتقال آب شرب، تصفیه خانه و تأسیسات وابسته و خط انتقال آب صنعت و کشاورزی نیز در دستور کار قرار داد که با تأمین ۱۳۲۴ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز تا پایان سال ۱۴۰۲ تکمیل خواهد شد.

علی اکبر محرابیان وزیر نیرو نیز که امروز رئیس جمهور را در این سفر همراهی می کند، گفت: همزمان با آبگیری این سد، احداث خط انتقال آب در حال اجراست و انتظار می‌رود طی ۲ تا سه ماه آینده خط انتقال نیز به اتمام برسد و آب در کنارک وارد تصفیه‌خانه شود؛ البته در حال عقد قرارداد جدید هستیم تا یک تصفیه‌خانه جدید نیز برای تامین نیاز آب آشامیدنی منطقه احداث شود.

وی اظهارداشت: با عملیات آبگیری، امکان استفاده و بهره‌مندی آشامیدنی، صنعت، کشاورزی و محیط زیست از امروز فراهم شد.

 در سفر امروز رئیس جمهور به این استان عملیات لوله گذاری طرح ملی نمک زدایی و انتقال آب از دریای عمان به مرکز و شمال سیستان و بلوچستان آغاز شد.

عملیات اجرایی این طرح ملی که از مهر ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد شامل سامانه آبگیر و تأسیسات شیرین سازی و نمک زدایی برای ظرفیت نهایی۲.۴ میلیون متر مکعب در روز آب شیرین، سامانه انتقال آب به طول خط ۷۱۸ کیلومتر در سیستان و بلوچستان برای ظرفیت ٢٨٠ میلیون متر مکعب در سال، اجرای مسیر و تونل برای احداث سه خط لوله برای ظرفیت نهایی انتقال ٨٠٠ میلیون متر مکعب آب در سال و احداث نیروگاه سیکل ترکیبی یک‌هزار مگاواتی برای تأمین انرژی بوده است.

طبق برنامه زمانبندی کلان طرح، فاز زود هنگام آن که شامل برداشت آب شور و نمک زدایی به حجم ۵۰ هزار متر مکعب در روز است برای تامین آب مورد نیاز ساحل نشینان استان تا نیمه نخست سال ۱۴۰۳ محقق خواهد شد.

در فاز اجرای سامانه انتقال آب، عملیات نقشه برداری و تملک اراضی به اتمام رسیده و ۴۸۱ کیلومترخط انتقال آب توسط پیمانکار پروژه در حال اجراست و ۲۲۶ کیلومتر از مسیر نیز در حال حاضر دارای پیمانکار لوله گذاری است و این عملیات اجرایی در ۲ جبهه کاری در اردیبهشت ماه سالجاری آغاز خواهد شد.

در ادامه اقدامات دولت سیزدهم برای آبرسانی به روستاها و نقاط محروم استان سیستان و بلوچستان طرح آبرسانی به ۱۵۵ روستای این استان با جمعیت ۶۶ هزار نفر با حضور رئیس جمهور به طور رسمی افتتاح شد.

ایرنا نوشت، حجم عملیات انجام شده برای این تعداد روستا، شامل ۴۲۲ کیلومتر لوله‌گذاری خطوط انتقال و شبکه توزیع در اقطار ۹۰ تا ۵۰۰ میلی‌متر، ۱۲ حلقه چاه با ظرفیت ۱۲۲ لیتر بر ثانیه، احداث هشت باب مخزن ذخیره با حجم ۲۰۰۰ مترمکعب و ۱۰ باب ایستگاه پمپاژ است که با بهره‌برداری از این تعداد روستا، شاخص آبرسانی استان با ۱.۶ درصد ارتقا به عدد ۷۲.۶ درصد رسید.

از دیگر فواید بهره برداری از این طرح آن است که "پسابندر"، به عنوان اولین روستای نوار ساحلی در جنوب شرقی‌ترین نقطه کشور که فاقد هرگونه تأسیسات آبرسانی بود با اجرای ۳۶ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع از محل آب‌شیرین‌کن به آب پایدار متصل شد

تاکنون ۲۲۴ روستای سیستان و بلوچستان آبرسانی و یا رفع تنش آبی شده‌ است.

انتهای پیام/

دسته بندی: سیاست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید