بهبود عملکرد مدارس در دستور کار آموزش و پرورش
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی گفت که بهبود عملکرد مدارس و ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی در مدارس در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.
رخدادشهر: از شوراهای برتر آموزش و پرورش با حضور رضامراد صحرایی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش و احمد وحیدی وزیر کشور، استانداران و مدیران کل آموزش و پرورش سراسرکشور در سالن همایشهای پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور تقدیر به عمل آمد.
احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی در این گردهمایی، اظهار کرد: آموزش و پرورش گستردهترین فصل مشترک مردم و حاکمیت و مهمترین رکن تمدنسازی در گام دوم انقلاب به شمار میرود؛ همه مردم و بخشهای حاکمیتی در اداره، پیشبرد و اعتلای جایگاه آن نقش و سهم اساسی دارند.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب، آموزش و پرورش را خلق دنیای آینده و گذرگاه اصلی تمدنسازی نوین اسلامی دانستهاند و در دیدار اخیر خود با فرهنگیان، تأکید کردهاند که عبور از گردنههای دشوار پیشرفت همه جانبه کشور بدون کمک و ایفای نقش آموزش و پرورش، غیر ممکن است.
محمودزاده با بیان اینکه در آموزش و پرورش هم مدرسه، مرکز ثقل برنامهریزی و سیاستگذاریهاست، افزود: بهبود عملکرد مدارس و ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی در مدارس در دستور کار وزارت آموزش و پرورش قرار دارد.
وی با تأکید بر اینکه مردم حق دارند به مدرسه با کیفیت، ایمن، سالم در محله خودشان دسترسی داشته باشند، ادامه داد: مدرسه اصلیترین واحد تحول و نوآوری است و تحول باید از کلاس درس و مدرسه شروع شود و همه چیز باید در خدمت هویتبخشی و تعالی کیفیت مدرسه قرار گیرد.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی اضافه کرد: باید تقویت رویکرد مردمیسازی و مشارکتپذیری آموزش و پرورش با تأکید بر کاهش تمرکز و همچنین افزایش مدرسه محوری و توانمندی و اختیارات ارکان مدرسه، تقویت تأثیرگذاری و نقش آفرینی شوراهای آموزش و پرورش شهر و استانها و مسؤولیتپذیری ویژه فرمانداران و استانداران در سازماندهی دستگاهها و جلب مشارکت همگان برای اجرایی سازی سند تحول بنیادین، اهتمام جدی برای استقرار تعلیم و تربیت تمام ساحتی و رشد متوازن و متعادل شایستگیهای پایه در آموزش و پرورش در دستور کار شوراهای آموزش و پرورش در سطح کشور قرار گیرد.
وی با تأکید بر اینکه شوراهای آموزش و پرورش برای رسیدن به وضعیت مطلوب باید در چند حوزه تغییر اساسی پیدا کنند، افزود: در حوزههای تخصصی همچون مسائل مربوط به برنامه درسی، آموزشی، تقویم درسی و رویکردهای فرهنگی و تربیتی، ورود عالمانه باید داشته باشند. البته به خاطر ویژگیهای ذاتی این نهاد مثل توان دخالت در عناصر بومی و منطقهای باید به شورا وسعت اختیارات بیشتری داده شود و با الگوی بومی، زمینه ورود کنشگران مردمی عرصه تعلیم و تربیت به بدنه شورا فراهم شود تا بتوان برای رشد و پرورش دانشآموزان، برنامهریزی اساسی کرد.
محمودزاده اضافه کرد: به منظور بازنگری در قانون شوراهای آموزش و پرورش و بازنگری در مدلهای مشترک و تدوین الگوی بومی با نگاهی به توان درونزا در آموزش و پرورش، تبیین نظام جامع مشارکت در دستور کار قرار گرفته است.
وی به شاخصهای انتخاب شوراهای برتر اشاره کرد و افزود: اولویت قرار گرفتن مصوبات آموزشی، پرورشی و رویکردهای فرهنگی و حوزههای پژوهشی، میزان شمول مصوبه در کل استان، میزان صرفهجویی در منابع و امکانات آموزش و پرورش، عدم اتکای مصوبه و اجرای آن به اعتبارات آموزش و پرورش، تعامل و همکاریهای لازم بین دستگاهها، نهادها و ارگانهایی ذیربط و تلاش در جذب مشارکت آنها، توجه به مناطق محروم استانها و جنبههای عملیاتی و کاربردی بودن مصوبات، از جمله شاخصهای انتخاب شوراهای برتر است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ۳۲ شورای آموزش و پرورش استان با ۴۸۴ نفر عضو فعالیت میکند، ادامه داد: ۶۵۲ شورای آموزش و پرورش شهر و مناطق داریم که ۸۹۲۲ نفر در این شوراها حضور دارند و در مجموع در کشور نزدیک به ۱۰ هزار نفر در شوراهای آموزش و پرورش عضو هستند.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، وی با بیان اینکه ۵۰۱۸ جلسه شورای آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری تشکیل شده است، گفت: میانگین حضور استانداران در جلسات ۸۹ درصد، میانگین حضور اعضای اصلی در جلسات استانها ۸۳ درصد و میانگین حضور اعضای اصلی در جلسات، شهر و مناطق ۸۸درصد است.
محمودزاده افزود: جلسات شوراهای آموزش و پرورش ۲۵ هزار و ۲۶ مصوبه داشته است که ۸۷ درصد اجرایی شده است و بیشتر آنها هم هم مربوط به موضوعات آموزشی و پرورشی و تربیتبدنی، نوسازی و پژوهی است.
انتهای پیام/