چهارشنبه، 19 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » شهری » ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه برای محله محوری در سال ۱۴۰۲/ لزوم ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان :

۶۰۰ میلیارد تومان بودجه برای محله محوری در سال ۱۴۰۲/ لزوم ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب

کد خبر: 9391

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برای طرح محله‌محوری، در بودجه سال ۱۴۰۲ حدود ۶۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد و در صورت جذب توسط مناطق پانزده‌گانه، قابلیت افزایش تا هزار میلیارد تومان را خواهد داشت که عدد قابل توجهی است.

رخدادشهر: ابتدای فعالیت شورای ششم شهر اصفهان، مسائل متعددی به‌عنوان مشکلات جاری شهر در نظر گرفته شده بود و در شعارهای معمول نیز به این موارد پرداخته می‌شد، لذا شورای ششم، ایده‌هایی همچون هوشمندسازی و درآمدهای پایدار را مد نظر داشت که بسیاری از آن‌ها در کمیسیون‌های معمول همچون هوشمندسازی و حمل‌ونقل و اقتصادی قابلیت مطرح شدن بود اما دو موضوع آب و مناطق کم‌برخوردار، در کمیسیون‌های جاری شورا همچون عمران، اقتصادی، فرهنگی، پایش و نظارت بر مصوبات و سلامت، محیط زیست و خدمات شهری نمی‌گنجید.

وی افزود: شهر اصفهان جمعیتی حدود دو میلیون نفر دارد که آمار بالایی است، البته صاحب‌نظران معتقد هستند در این کلان‌شهر حدود ۷۰۰ هزار مهاجر وجود دارد که بخشی از آنها در سکونتگاه‌های حاشیه‌ای زندگی می‌کنند که مدیریت کشور در این زمینه ضعیف بوده است، زیرا اگر سکونتگاه‌های حاشیه‌ای ایجاد می‌شود، باید نسبت به همان میزان خدمات ارائه و در غیر این صورت باید از مهاجرت افراد جلوگیری شود.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شورای ششم یکی از مشکلات شهر را مناطق کم‌برخوردار برشمرد که محله‌های آن تنها در مناطق حاشیه‌ای شهر وجود ندارد، با وجود اینکه اقدامات زیادی در محله‌ها اصفهان انجام شده است اما با توجه به نبود توازن در رشد آنها، بعضی از محله‌ها لقب کم‌برخوردار پیدا کرده است.

محله محور اولویت شورای اسلامی شهر

وی با بیان اینکه در راستای رفع مشکلات این محله‌ها، طرح محله‌محوری مطرح شد و سال گذشته ۳۰ محله از مناطق پانزده‌گانه برای این طرح انتخاب شد، افزود: مشکلات زیادی همچون زیرساختی و گلوگاه‌های ترافیکی در این محلات وجود داشت. با وجود اینکه رفع این مشکلات نیازمند مبالغ بالایی بود و به‌عنوان مثال برای رفع گلوگاه در یک محله گاهی شهرداری توان خرید ملک معرض را نداشت یا مالک برای فروش با شهرداری کنار نمی‌آمد، تلاش کردیم فعالیت‌های خوبی را انجام دهیم و بودجه ۴۰۴ میلیارد تومانی محله‌محوری سال گذشته که به صورت کامل جذب نشد، به بودجه ۱۴۰۲ منتقل شود تا بتوانیم پروژه‌ها را تکمیل کنیم.

نادرالاصلی بیان کرد: به‌صورت میانگین به هر کدام از محلات کم‌برخوردار، حدود ۲۵ میلیارد تومان بودجه محله‌محوری اختصاص پیدا کرد، در حالی که بازگشایی یک گلوگاه ممکن است حدود شش میلیارد تومان هزینه داشته باشد؛ در مجموع بیش از ۶۵ درصد بودجه این طرح در سال ۱۴۰۱ مصرف شد و به رفع گلوگاه‌ها، زیباسازی، سیما و منظر و آسفالت معابر اختصاص پیدا کرد.

وی ادامه داد: سیاست محله‌محوری را به سال ۱۴۰۲ منتقل کردیم و محله‌های دیگری که شناسایی شد را به‌اضافه محلات محله‌محور سال ۱۴۰۱، برای محله‌محوری سال جاری در نظر گرفتیم و آنچه که از فعالیت‌ها و برنامه‌های سال گذشته باقی‌مانده بود، همراه با مواردی که در سال جاری پیش‌بینی است، انجام خواهد شد.

۶۰۰ میلیارد تومان بودجه برای محله محوری

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: برای طرح محله‌محوری، در بودجه سال ۱۴۰۲ حدود ۶۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شد و در صورت جذب توسط مناطق پانزده‌گانه، قابلیت افزایش تا هزار میلیارد تومان را خواهد داشت که عدد قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه باید نگاه برخوردارانه داشته باشیم، سرمایه انسانی در این زمینه بسیار مهم است، گفت: یکی از اقداماتی که به موازات محله‌محوری انجام شد و اعتبار خوبی در سال گذشته برای آن دیده شد، توانمندسازی محلات بود، البته فعالیت شهرداری در زمینه توانمندسازی محلات به سختی انجام شد، زیرا ساختار شهرداری به‌گونه‌ای نبود که بتوانیم آن‌ها را به‌خوبی اجرا کنیم.

نادرالاصلی اظهار کرد: معنای چیزی که در کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار دنبال آن هستیم، این است که به‌رغم وجود فرصت‌هایی تحت عنوان مشاغل خانگی، گروه‌ها و خیریه‌های کار و سازمان‌های مردمی اما چیزی که در جامعه و دیدگاه کلان نمود دارد، بیکاری و کمبود درآمد شهروندان است که باید دیده شود.

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین الملل شورای اسلامی شهر اصفهان، وی افزود: با توجه به اینکه شهرداری بضاعت بزرگی از جمله نیروی انسانی و امکانات در حوزه سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی قرار دارد، در نظر داریم از ظرفیت این سازمان برای ایجاد انگیزه و توسعه فکر و فرهنگی کار و اشتغال استفاده کنیم.

اقدامات خوبی در زمینه توانمندسازی محلات انجام شد

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: سعی داریم شهروندان را در تمام گروه‌ها و رده‌های سنی فعال کنیم و آن‌ها را به این باور برسانیم که در تمام دنیا مشاغل خانگی جایگاه خوبی دارد که ما نیز در گذشته آن را داشتیم، اما در حال حاضر نه‌تنها این مشاغل را از دست داده‌ایم، بلکه ضدارزش می‌دانیم، در حالی که می‌توانیم اتفاقات خوبی را رقم بزنیم.

وی اظهار کرد: اقدامات خوبی در زمینه توانمندسازی محلات انجام شد که امیدواریم امسال به‌بار بنشیند و تمام مراکز فرهنگی شهر را به مکانی برای ایجاد انگیزش و فرهنگ، کار و اشتغال تبدیل کنیم؛ به‌عنوان مثال دوره آموزش صنایع دستی در یکی از فرهنگسراهای شهر برگزار شد و حدود ۷۰ نفر در آن شرکت کردند که بالغ بر ۴۰ نفر آنها برای خود برند ایجاد کردند و تولیدکننده شدند.

لزوم ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب

نادرالاصلی در خصوص چشم انداز کمیسیون آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان بیان کرد: امیدواریم سال جاری، با ایجاد انسجام درون‌استانی و پویایی فکری برای شهروندان، مشکل آب را برای مدت قابل توجهی رفع کنیم؛ سعی کردیم فرهنگ صرفه‌جویی و استفاده بهینه از آب‌های مختلف را ترویج دهیم.

وی افزود: تلاش می‌کنیم با همراهی قوای سه‌گانه اتفاقات خوبی را برای اصفهان رقم بزنیم، زیرا مردم اصفهان هیچ‌گاه خود را برای خود ندیدند و آنچه که داشتند را در طبق اخلاص برای کشور فدا کردند. امیدواریم در پایان دوره ششم مدیریت شهری علاوه بر جریان پایدار زاینده‌رود، جریان فکری خوبی را به‌عنوان نیاز شهروندان اصفهان در کشور داشته باشیم.

انتهای پیام/

دسته بندی: شهری
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید