پنج شنبه، 13 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » اقتصادی » تنها راهکار نجات مستاجران روی کار آمدن دولت شایسته است/ به دنبال ایجاد نوانخانه بزرگ هستند

تنها راهکار نجات مستاجران روی کار آمدن دولت شایسته است/ به دنبال ایجاد نوانخانه بزرگ هستند

کد خبر: 9269

یک کارشناس اقتصاد مسکن اظهار داشت: موضوع ایران قفل ‌شدگی اقتصاد و مسکن و مشکل در ایران فساد و خروج سرمایه از کشور است و شرایط حال حاضر کشورمان قابل مقایسه با هیچ کشوری نیست که بتوانیم از کشوری برای حمایت از مستاجران الگو برداری کنیم.

رخدادشهر: کمال اطهاری درباره راهکارهای حمایت از مستاجران در شرایط اقتصادی کشور، با توجه به افزایش نرخ تورم، افزایش بهای مسکن و کاهش قدرت خرید مردم اظهار داشت: تنها راهکار نجات مستاجران و حمایت از این قشر به روی کار آمدن دولت شایسته است. در تمام موارد سیاست‌های اقتصادی و رفاهی هر آن چیزی که امکان‌پذیر بوده تا بهبودی حاصل شود، استقاده شده و از بین رفته‌ و به غیر از یک تغییر ساختاری هیچ راه ‌حلی باقی نمانده است.

وی با بیان اینکه چندین سال از بگیر و ببند‌ها و از این اقدامات شبیه به سرگرمی برای حمایت از مستاجران چه از سوی دولت و چه از سوی مجلس سوء استفاده شده‌ و این اقدامات دیگر جواب نمی‌دهد، ادامه داد:  وقتی اقداماتی انجام می‌دهند تا قیمت مسکن در مدتی کوتاه صد درصد افزایش پیدا کند و هزینه‌های ساخت و تعمیر بالاتر از 50 درصد رشد پیدا کرده و تورم به بالای 50 درصد می‌رسد، مالک هم متناسب به شرایط اقتصادی و قیمت‌ها، اجاره‌بها را افزایش می‌دهد.

این کارشناس اقتصاد مسکن درباره راهکار افزایش وام ودیعه برای کمک به مستاجران گفت: وام ودیعه هم نمی‌تواند راهکار باشد و کمکی به مستاجران کند چراکه با افزایش نرخ تورم، اثر وام هم خنثی می‌شود و سقف وام هم از یک حدی نمی‌تواند بالاتر برود چراکه برای مستاجران امکان بازپرداخت وجود ندارد.

اطهاری افزود: اساسا این اقدامات از نوع سیاست‌های توزیعی است و مدت‌هاست که سیاست توزیعی بر باد رفته و از دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد سیاست توزیعی از کار افتاده است. سیاست توزیعی هم به این معناست که به دنبال ایجاد یک نوانخانه بزرگ هستند و در حال حاضر مسدودیت کاملی از لحاظ اقتصادی و رفاهی در جامعه ایجاد شده است و شعارها و حرف‌ها برای بهبود شرایط کارآمدی ندارد.

وی با بیان اینکه آیا می‌توان از مدل کشورهایی که در مقطعی با بحران مسکن مواجه بودند، برای رفع مشکل در کشورمان استفاده کرد، تاکید کرد: موضوع ایران قفل ‌شدگی اقتصاد و مسکن و مشکل در ایران فساد و خروج سرمایه از کشور است و شرایط حال حاضر کشورمان قابل مقایسه با هیچ کشوری نیست که بتوانیم از کشوری برای حمایت از مستاجران الگو برداری کنیم. بعد از دولت اصلاحات شرایط ایران با هیچ کشوری قابلیت مقایسه نیست.

ایلنل نوشت،این کارشناس اقتصاد مسکن درباره توسعه و افزایش حاشیه نشینی در کلانشهرها به دنبال افزایش اجاره بها اظهار داشت: حاشیه نشینی و موضوع سکونتگاه‌های غیر رسمی از دهه 70 و از زمان تراکم فروشی آغاز شد و مشخص است که در این شرایط مناطق سکونتگاه‌های غیر رسمی اجاره‌بها افزایش پیدا کند. از سوی دیگر با ادامه روند خشکسالی و کم آبی در روستاها شاهد جابه‌جایی تمام روستاها به این مناطق هستیم و از 10 سال پیش درباره تبعات توسعه حاشیه‌نشینی هشدار داده بودیم.

اطهاری با بیان اینکه به طور قطع به آمار موجود و گذشته از جمعیت سکونتگاه‌های غیر رسمی حدود 3 میلیون نفر اضافه شده و آمار جمعیت حاشیه نشین‌ها از گذشته دیگر قابل اکتفا و استناد نیست، گفت: سکونتگاه‌های غیر رسمی تله‌های فضای فقر هستند و واژه علمی و درست این مناطق، تله‌های فضایی فقر است و به این معنا که فقر در این فضا بازتولید می‌شود و چگال فقر در این مناطق بسیار بالاست و فشرده شده و از جامعه جدا شده‌اند.

انتهای پیام/

دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید