چهارشنبه، 19 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » محیط زیست » 62 درصد بارش سال آبی کشور تامین شد/ کم‌بارشی در تمام حوضه‌های آبریز اصلی تدوام دارد

62 درصد بارش سال آبی کشور تامین شد/ کم‌بارشی در تمام حوضه‌های آبریز اصلی تدوام دارد

کد خبر: 9259

داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور نشان می‌دهد که 62 درصد از بارش سال آبی کشور در بیش از شش ماه اخیر دریافت شده است که در شرایط نرمال باید حدود 77 درصد در این بازه تامین می‌شد.

رخدادشهر: داده‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی نشان می‌دهد که 62 درصد از بارش سال آبی کشور در بیش از شش ماه اخیر دریافت شده است که در شرایط نرمال باید حدود 77 درصد در این بازه تامین می‌شد.

ارتفاع بارش کشور از ابتدای مهرماه سال گذشته تا کنون 148 میلی متر بوده که حدود 19 درصد کمتر از شرایط نرمال است اما نسبت به سال گذشته 12 درصد بیشتر است.

جدول تغییرات بارش کشور نشان می‌دهد که در این مدت فقط شش استان اصفهان، بوشهر، ‌چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد و یزد بارش بیشتر از نرمال داشته‌اند و بارندگی ها در 25 استان کمتر از نرمال بوده است.

 به گزارش روابط‌عمومی سازمان هواشناسی کشور، در این بین سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان با کسری 138 تا 198 میلی متری مواجه هستند و 11 استان نیز بین 50 تا 90 میلی متر کسری بارش دارند.

به طور کلی همچنان شش حوضه آبریز اصلی کشور با کسری بارش مواجه‌اند که بیشترین کاهش مربوط به «قره قوم» با 90- و «دریای خزر» با 75- میلی متر است.

بررسی مدل‌های بلندمدت جوی نشان می‌دهد که میانگین بارش کشور در دو ماه آتی در محدوده نرمال و برخی مناطق بیشتر از نرمال است اما این بارش‌ها نمی‌تواند کسری‌های شش ماه نخست را با توزیع مناسب جبران کند.

انتهای پیام/
 

کلید واژه ها:
خشکسالی, بحران آب
دسته بندی: محیط زیست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید