شنبه، 8 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » اقتصادی » افزایش قیمت بنزین در دستور کار دولت نیست

اوجی:

افزایش قیمت بنزین در دستور کار دولت نیست

کد خبر: 9243

وزیر نفت گفت: افزایش قیمت بنزین در دستور کار دولت نیست.

رخدادشهر: جواد اوجی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت:  این روزها دیدم شایعاتی در مورد افزایش قیمت بنزین تشدید شده بارها از همین تریبون و تریبون‌های دیگر اعلام کردم افزایش قیمت بنزین نه در دستور کار است و نه دولت و مجلس قصد چنین کاری را دارند. مردم هم به این شایعات گوش ندهند. دولت و وزارت نفت هیچ بحثی در این مورد ندارند.

وی افزود: اتفاق خیلی مهمی در اوپک پلاس افتاد که بی‌نظیر بود. سال قبل اعضای اوپک پلاس مصوب کردند که تا پایان ۲۰۲۳ میزان ۲ میلیون بشکه نفت کاهش پیدا کند که قیمت نفت متعادل شود. در هفته‌های گذشته در کمیته فنی این مجمع بحث‌هایی بود و همه نظرمان بر این بود برای اینکه جلوی افت قیمت نفت گرفته شود  کمیته فنی اوپک پلاس که ایران هم نقش اساسی در آن دارد یک میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه دیگر هم در این سال کاهش داشته باشیم و در جلسه وزرای اوپک پلاس این نهایی می‌شود و همین مطلب که در کمیته فنی پریروز مصوب شد، ۸ تا ۱۰ درصد قیمت جهانی را افزایش داده است. البته آمریکایی‌ها خیلی فشار آوردند که افزایش تولید داشته باشم اما تمام اعضا نظرشان بر این نبود. خوشبختانه در کمیته فنی این اتفاق خوب رقم خورد و همدلی خوبی بین ما، عربستان، کویت، عراق و روسیه برقرار است.

ویر نفت در بخش دیگری از صحبت‌های خود عنوان کرد: افتتاح و بهره‌برداری از اولین مجتمع جمع آوری گازهای همراه را در چند هفته آینده شاهد خواهیم بود به نام مجتمع گاز منطقه هویزه یا ان جی ال ۳۲۰۰ که روزانه ۲۵۰ میلیون فوت مکعب گاز از میادین غرب کارون و آزادگان شمالی و جنوبی و یادآوران و یاران در این پالایشگاه گازی تبدیل به ارزش افزوده می‌شود و خوراک صنایع پتروشیمی بندر امام خمینی می‌شود و گازی که سوخته می‌شد در غرب کارون به همت همکاران ما در وزارت نفت و فعالان بخش خصوصی و با سرمایه‌گذاری ۱.۳ میلیارد دلار آماده بهره‌برداری است. این اولین مجتمع جمع‌آوری گازهای مشعل است. این نوعی اشتغال‌زایی هم می‌کند و به صورت مستقیم و غیرمستقیم اشتغالزایی نزدیک به ۵ هزار نفر را هم به دنبال دارد.

وی در خصوص میزان فروش نفت در سال گذشته عنوان کرد: در سال ۱۴۰۱ میزان ۲۰۳ میلیون بشکه نفت بیشتر از سال ۹۹۹ و ۹۰ میلیون بشکه هم بیشتر از ۱۴۰۰ فروختیم و به بیش از ۹۲ درصد از تکالیف‌مان در بودجه عمل کردیم و برای جلوگیری از خام فروشی خدا کمک کرد سال قبل هم یک پالایشگاه گازی و هم یک پتروپالایشگاه فاز دو آبادان به بهره‌برداری رسید. امسال هم قول می‌دهیم از افتتاح پروژه‌های پالایشگاهی و پتروشیمی برای جلوگیری از خام فروشی و تبدیل به ارزش افزوده و اقتصاد مقاومتی خبر بدهیم.

ایلنا نوشت، وزیر نفت در خصوص دریافت بدهی‌های ایران از عراق گفت: هر چه گاز به عراق می‌فروشیم خوشبختانه در بانک تی بی آی می‌گیریم. منتها شروطی دارند که درآمد حاصله از فروش گاز به عراق برای دارو و کالاهای اساسی اختصاص یابد ما هم به طرف عراقی فشار آوردیم مثل دیگر کشورهایی که به آنها صادرات گاز را داریم این محدودیت هم برداشته شود مثل ترکیه که راحت در هر موردی که بخواهیم از این مبلغ استفاده کنیم امیدواریم در رایزنی با طرف عراقی این مورد هم برطرف شود تا درآمد حاصله فقط اختصاص به خرید دارو و کالاهای اساسی نداشته باشد.

اوجی در خصوص کمبود عرضه بنزین در تعطیلات نوروزی گفت: همین امروز آقای رئیسی از دستگاه‌هایی که در عید به مردم خدمات‌رسانی کردند از جمله وزارت نفت برای تامین بنزین شب عید تشکر کردند با تلاش همکاران ما شاید ۶۰ هزار نفر از پرسنل مجموعه درگیر بودند و خوشبختانه توانستیم این رفاه نسبی را برای مردم عزیز فراهم کنیم در هیچ کدام از آن ۴ هزار و ۴۰۰ جایگاه ما مشکل تامین بنزین وجود نداشت.

وی در خصوص نرخ تعیین شده برای خوراک پتروشیمی‌ها گفت: خوشبختانه بانک مرکزی و دولت تصمیم گرفتند نرخ تسعیر ارز برای خوراک واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان باشد برای سال جاری این کمک بزرگی بود اتفاقات اخیری که در بورس رخ داد هم ناشی از همین تصمیم دولت بود که به جای ۳۸ تومان این نرخ تعیین شد.

انتهای پیام/

دسته بندی: اقتصادی
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید