یکشنبه، 9 اردیبهشت 1403
رخدادشهر » استان‌ها » فروردین آغاز ورود پرندگان تابستان گذران به میانکاله/ خشکسالی عامل کاهش مهاجرت پرندگان

فروردین آغاز ورود پرندگان تابستان گذران به میانکاله/ خشکسالی عامل کاهش مهاجرت پرندگان

کد خبر: 9238

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر گفت: فروردین آغاز ورود پرندگان تابستان گذران به میانکاله است و خشک شدن خلیج و افزایش شوری آب مهمترین عامل در کاهش مهاجرت پرندگان است.

رخدادشهر: پناهگاه حیات وحش میانکاله با 68 هزار هکتار مساحت در شرق مازندران واقع شده است که 44 هزار هکتار از این مساحت پناهگاه را تالاب بین المللی میانکاله تشکیل می دهد و در این پناهگاه علاوه بر گونه های مهم جانوری و پستانداران سالانه 130 گونه از پرندگان زمستان و تابستان گذران نیز کوچ می کنند.

هر ساله در فصل زمستان و تابستان شاهد حضور پرندگان زمستان گذران و تابستان گذران در این تالاب هستیم و در واقع در همه فصول سال این تالاب علاوه بر وجود پرندگان بومی، دارای جمعیت پرندگان مختلف و مهاجر است.

در سال‌های اخیر با توجه به کمبود باران و خشکی تالاب شاهد کاهش چشمگیری در حضور پرندگان در تالاب میانکاله بودیم و آنگونه که رئیس اداره حفاظت محیط زیست بهشهر می گوید؛ آمار گونه‌های مهاجر زمستان گذر به تالاب بین المللی میانکاله به عنوان ذخیره گاه زیست کره جهان در ایران در  سالی که گذشت به نسبت سنوات گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

ایلنا نوشت، علی یخکشی افزود: خشکسالی و کاهش میزان آب در این تالاب بر روی آمار پرندگان مهاجر زمستان و تابستان گذران تاثیر مستقیم دارد.

وی با اشاره به کاهش۲۰ درصدی مهاجرت پرندگان زمستان گذران به تالاب میانکاله در زمستانی که گذشت، یادآور شد: پس روی آب و خشک شدن خلیج  و بالا بودن درصد شوری آب  موجب کاهش مهاجرت پرندگان‌ زمستان گذران و به خصوص چنگرها شد.

به گفته یخکشی، پرندگانی که در فصل بهار به تالاب میانکاله مهاجرت می‌کنند شامل هدهدها، قوها و کلاهک‌ها، زنبورداران، حواصیل، گرانول‌ها و آبچلیک‌ها، کنگرخوارها و صدفخوارها برای تابستان گذرانی از اوایل و اواسط بهار تا خرداد ماه وارد میانکاله می‌شوند.

انتهای پیام/

دسته بندی: استان‌ها
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید