جمعه، 10 فروردین 1403
رخدادشهر » محیط زیست » دستبرد به پشتوانه‌ها و وخامت حال آب

دستبرد به پشتوانه‌ها و وخامت حال آب

کد خبر: 9230

یک کارشناس حوزه آب گفت؛ منابع آبی در پایتخت اوضاع خوبی ندارد کمااینکه تداوم برداشت منجر به بزرگ‌تر شدن محدوده فرونشست خواهد شد.

رخدادشهر: انوش نوری اسفندیاری درباره وضعیت آب در سال ۱۴۰۲ اظهار داشت: برآورد بنده این است که نوسانات آبی در تامین آب تاثیرگذار نیست آنچه اهمیت دارد شکل توسعه‌ای است که ما در کشور داشته‌ایم.

وی افزود: باتوجه به توسعه‌ای که ما در بالادست دشت‌ها و استفاده از پمپاژ برای آبیاری داشته‌ایم، طبیعتا درگیری‌ها بین بالادست و پایین دست و چالش‌ها بر سر آب ادامه دارد، همچنین موضوع این است که منابع آب زیرزمینی پشتوانه ما در مواقع خشکسالی هستند اما باتوجه به برداشت بیش از حد ذخایر ثابت منابع آب زیرزمینی ما تا حد زیادی آنها را از دست داده ایم و در این زمینه شرایط نامناسبی داریم.

این کارشناس حوزه آب با تاکید بر اینکه برای سال ۱۴۰۲ همچنان نگرانی‌ها برای تامین آب و احتمال قطعی تداوم خواهد داشت، گفت: مطمئنا این مسئله ادامه خواهد داشت تا زمانی که الگوی مصرف را اصلاح نکنیم نباید فکر کنیم در اثر بارش مشکل‌ها رفع شود، ضمن اینکه بارش‌هایی که در سال گذشته اتفاق افتاد وضعیت خوبی هم نبود زیرا پاییز که خشک بود، زمستان اوضاع بهتر بود اما در مجموع شرایط آبی را بهبود نمی‌بخشد، مشکل ما برداشت‌های اضافی از آب زیرزمینی است، ما اجازه دادیم که در کوهپایه‌ها تراست‌های رودخانه‌ای بوسیله پمپاژ کشاورزی توسعه پیدا کند و این باعث شده تنش‌های اجتماعی زیادی در کشور شکل بگیرد.

ایلنا نوشت،وی با بیان اینکه برنامه توسعه‌ای در کشور اشتباه بوده، در پیش بینی اوضاع آبی تهران خاطرنشان کرد: تهران در سال ۱۴۰۱ به آستانه قطعی آب رسید اما خوشبختانه اجرایی نشد اما این احتمال وجود دارد که در سال جاری به مرحله قطعی برسیم.

نوری اسفندیاری تاکید کرد: وقتی منابع آب سطحی در تهران کفاف نمی‌دهد به آب زیرزمینی فشار وارد می کنیم و سعی می‌کنیم برداشت را افزایش دهیم اما این منابع هم در پایتخت اوضاع خوبی ندارد کمااینکه تداوم برداشت منجر به بزرگ‌تر شدن محدوده فرونشست خواهد شد.

انتهای پیام/
 

کلید واژه ها:
بحران آب, فرونشست
دسته بندی: محیط زیست
تبلیغ

نظر شما

  • نظرات ارسال شده شما، پس از بررسی و تأیید در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
نام شما : *
ایمیل شما :*
نظر شما :*
کد امنیتی : *
عکس خوانده نمی‌شود
برای کد جدید روی آن کلیک کنید